تاریخ : 1398,پنجشنبه 12 دي02:41
کد خبر : 340584 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

واکنش یک فعال دانشجویی درخصوص عواقب پذیرش FATF

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی گفت: رفتار دشمن نشان داده است که حتی پس از تصویب FATF، باز هم بهانه‌های جدید درست می‌کنند تا از لیست سیاه خارج نشویم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصطفی رحیمی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: عده‌ای در کشور مدعی هستند که اگر FATF تصویب نشود مشکلات اقتصادی کشور از قبل هم بیشتر می‌شود، اما حقیقت قضیه این نیست.

رحیمی با بیان اینکه از ۴۱ بند این لایحه، ۳۹ بند آن توسط دولت به شیوه‌های مختلف دارد اجرا می‌شود، افزود: الان که ۳۹ بند آن اجرا شده چه دردی از درد‌های کشور درمان شده که بخواهد با تصویب CFT و پالرمو مشکلات کشور حل شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بار‌ها مقام معظم رهبری گفته اند که لایحه‌هایی که از خارج کشور می‌آید آقایان دقت بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: به فرض اینکه این‌ها خوب هم باشند، مگر ما چه چیزی کم داریم که نتوانیم خودمان قانونی برای مبارزه با پولشویی تصویب کنیم که بخواهیم نسخه غرب را برای خودمان بپیچیم و این موارد از خارج کشور برای ما دیکته شود.

وی ادامه داد: دولت می‌گوید برای برداشتن تحریم‌ها تصویب CFT و پالرمو لازم است، اما خود ظریف در مجلس اعلام کرد که هیچ تضمینی نمی‌دهند که با تصویب این دو کنوانسیون ایران از لیست سیاه خارج شود، فقط بهانه را از آن‌ها می‌گیرد که بنده به جد معتقدم تصویب FATF بهانه را هم از آن‌ها نمی‌گیرد.

رحیمی تصریح کرد: نمونه بارز آن کره شمالی است که سال ۲۰۱۳ عضو کنوانسیون CFT و سال ۲۰۱۶ عضو کنوانسیون پالرمو شده است، اما هنوز از لیست سیاه FATF خارج نشده است.

وی با پرسیدن این سوال که چرا کره شمالی بعد از پیوستن به FATF از لیست سیاه خارج نشد، بیان کرد: بعد از پذیرفتن FATF بهانه جدیدی را برای کره شمالی با عنوان اتهام مالی برای سلاح‌های کشتار جمعی مطرح شد.

دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی تصریح کرد: مطمئن باشید بعد از تصویب FATF، برای کشور ما هم بهانه‌های جدید درست می‌کنند که از لیست سیاه خارج نشویم مثل اتهام مالی برای صنعت موشکی کشورمان.

وی با بیان اینکه دشمن همین است و اگر یک گام ما عقب برداریم آن‌ها یک قدم جلوتر می‌آیند، ادامه داد: با این وجود هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که ما FATF را تصویب کنیم و عملا هیچ فایده‌ای که ندارد ضرر هم دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران از لیست سیاه FATF خارج شود، گفت: مورد دیگر این است که شما عملا اطلاعات مالی کشور را در اختیار این سازمان قرار دهید و از این طریق دور زدن تحریم‌ها هم غیر ممکن می‌شود و این یعنی فشار بیشتر روی اقتصاد کشور و به تبع آن وضعیت اقتصادی مردم.

وی با تصریح بر اینکه FATF مصداق بارز خود تحریمی است، خاطرنشان کرد: ۸۴ شخصیت حقیقی و حقوقی ایران اکنون در برجام تحت تحریم شورای امنیت هستند و اگر FATF را تصویب کنیم در گام بعدی از ما می‌خواهند برای تحریم این ۸۴ شخصیت زیرساخت حقوقی درست کنیم، دقیقا کاری که با ترکیه انجام دادند و اگر این کار را انجام ندهیم به ما نمره منفی می‌دهند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی تصریح کرد: بعد از پذیرفتن FATF وضع ما بهتر که نمی‌شود هیچ، بدتر هم خواهد شد.