تاریخ : 1398,پنجشنبه 12 دي09:11
کد خبر : 340601 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

طوفان توییتری دانشجویان درخصوص وضعیت ناگوار لایحه بودجه ۹۹؛

بودجه دولت علیه معیشت ملت!

همواره در سال‌های گذشته بحث راه‌های جایگزین فروش نفت در تامین اعتبارات بودجه بوده است. تقویت پایه‌های مالیاتی یکی از اصلی‌ترین روش‌های مناسب و کم‌هزینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی است اما سوال اصلی اینجاست؛ چه کسانی و به چه میزانی باید مالیات پرداخت کنند؟!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها که کلیات بودجه پر از ‌ایراد 99 تصویب شده است، درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده با 22 هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه سال گذشته، رشدی 13 درصدی داشته است، اما این افزایش به خودی خود حاوی نکته مثبت یا منفی نیست.

بودجه 99 بودجه‌ای خاص است، چرا که حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر و فروش نفت  سخت‌تر شده است. از طرفی با وجود تحریم‌های بانکی انتقال پول نفت هم پرخطرتر شده است. تورم این چند ساله باعث شده است قدرت خرید مردم به مراتب کاهش پیدا کند و اقشار کم‌درآمدتر بیشتر فشار را احساس کنند که در این شرایط اجرای طرح‌های حمایتی و اعطای یارانه به مردم ضروری به نظر می‌رسد. افزایش مالیات یا کاهش هزینه‌های دولت ممکن است باعث رکود و کاهش تولید کالاها و خدمات شود. اجرای نادرست طرح سهمیه‌بندی بنزین و آشوب‌ها و ناآرامی‌های پس از آن، مردم را نگران و دولت را بیش از پیش برای اعمال سیاست‌های اصلاحی محتاط کرده است.

همچنین صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرده رشد اقتصادی ایران در سال 2019 (1398) منفی 5/9 درصد است. به عبارت دیگر تا پایان سال اقتصاد ایران 9 درصد کوچک می‌شود و عمده آن هم به دلیل کاهش صادرات نفت است. روند کاهش در سال آینده متوقف خواهد شد، چون صادرات نفت به حداقل خود رسیده و نمی‌تواند بیش از این باعث کاهش رشد اقتصادی شود.

همه این حواشی پیرامون بودجه 99، موجب انتقادات گسترده کارشناسان اقتصادی، گروه های سیاسی و تشکل های دانشجویی شده است. در همین خصوص شب گذشته چهارشنبه 11 دی، کاربران شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ‌های #دیکته_آشوب و #اصلاح_بودجه نسبت به بودجه سال 99 واکنش‌های متفاوتی نشان دادند که در ادامه مشاهده می‌کنید؛

بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!بودجه دولت علیه معیشت مردم!

گزارش از یاسین قاسمی


کد خبرنگار : 38