تاریخ : 1398,شنبه 28 دي17:40
کد خبر : 342655 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تشییع پیکر استاد تاریخ دانشگاه تهران بر دوش شاگردانش

پیکر احسان اشراقی استاد تاریخ و ادبیات دانشگاه تهران از دانشکده ای که سال‌ها عمر خود را در آنجا صرف تعلیم و تربیت دانشجویان کرده بود، امروز بر دوش شاگردانش تشییع شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، احسان اشراقی، تاریخ نگار ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم، سه شنبه هفته گذشته ۲۴ دی ماه، در بیمارستان مسیح دانشوری و در سن ۹۱ سالگی چهره در نقاب خاک کشید.

احمد رضا خضری مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران با تسلیت به همه دانشگاهیان و خانواده استاد در این مراسم اظهار داشت: استاد اشراقی در یک کلام کوتاه از ۱۰۰ ویژگی که  او در خود جمع کرده بود می‌توان از سخت کوشی، ادب و اخلاق، دانایی و دانشمندی، مردمی و مردم دوستی، ایرانی و ایرانی دوستی، تواضع و تلاش برای ارتقای علمی شاگردانش نام برد.

وی گفت: از استاد اشراقی سه یادگار گرانبها به جا ماند. یکی آثار ارزشمند او، دوم شاگردان استاد و سوم فرزندان صالح که طبق گفته پیامبر اسلام این سه  بهترین موهبت خداوند به بنده اش است.

صندلی چرخدار هم مانع  تعلیم شاگردانش نشد
حسن حضرتی عضو هیات علمی دانشکده ادبیات نیز در این مراسم بیان کرد: استاد اشراقی، دانشگاه را سخت دوست می داشت تا جایی که در اواخر عمر پربرکت خود با صندلی چرخدار به دانشگاه می آمد و دانشجویان را رها نکرد.

وی افزود: همکاران استاد و شاگردان او نیز آرزوی دیدار استاد را داشتند. البته زین پس، یاد استاد با تالیف ها، ترجمه ها و تصحیح های عالمانه او زنده خواهد ماند.

استاد اشراقی به نفس ناطقه رسید
روزبه زرین کوب مدیر گروه تاریخ دانشکده ادبیات نیز در سخنانی گفت: استاد اشراقی از سال ۱۳۲۵ که پا به دانشگاه تهران گذاشت، مراحل علم را تمام و کمال گذارند و هیچ گاه دانشگاه را رها نکرد.

وی با بیان اینکه استاد اشراقی ادیبی توانا و مورخی دانا بود، تصریح کرد: او با ادغام شعر، ادبیات و تاریخ کلاس درسی تدارک دید که برای هر دانشجویی دل کندن از این همه دانایی سخت بود و روز های شنبه هر هفته افتخاری برای دانشگاه تهران شد که از حضور استاد بهره ببرد.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دکتر اشراقی در کار علمی، متین بود و توانایی خاص ایشان در موضوع های علمی و آموزشی او را به یکی از ارکان فرهنگستان علوم تبدیل کرد. همچنین وی با تذهیب نفس صاحب نفس ناطقه شده بود.

پدرم درس زندگی به من آموخت
فرزند استاد اشراقی نیز در سخنانی با تشکر از شرکت کنندگان در مراسم تشییع، گفت: از پدرم درس زندگی آموختم.  او عمر گرانمایه خود را صرف انتقال فرهنگی به نسل امروز و نسل های آینده کرده است.

امین اشراقی ادامه داد: من و مادر مهربانم عاشقانه کمر به خدمت پدر بستیم. پدری که رفیق، نیکو، خوشبو، میهن دوست، دانشور، ساده زیست، بلند نظر، صبور، فرزانه، سرشار از عشق به زندگی و امید، فاضل و پرچم دار دانش بود و به نورهای جاودانگی پرگشود.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در  پیامی که توسط معاون او قرائت شد، به خانواده استاد اشراقی و دانشگاهیان تسلیت گفت.

احسان اشراقی استاد ممتاز دانشگاه تهران از بزرگان رشته تاریخ ایران به ویژه صفویه‌پژوهی و از چهره‌های برجسته فرهنگی بود که  ۶ دهه برای دانشگاه و دانشجو تلاش و مجاهدت علمی کرد و آثار ارزشمند علمی – پژوهشی از خود به جا گذاشت.

وی مسئولیت‌هایی از جمله مدیریت گروه آموزش تاریخ دانشگاه تهران، معاونت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و تدریس در مراکز دانشگاهی و مؤسسات به مدت ۵۰ سال را بر عهده داشت.

ارائه بیش از ۵۰ مقاله در زمینه تاریخی، تألیف ۶ کتاب تاریخی و سه ترجمه از جمله دیگر آثار این استاد دانشگاه تهران است.

پیکر این استاد برجسته پس از تشییع  از محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به قزوین انتقال می یابد تا در این شهر به خاک سپرده شود.

نماز بر پیکر این استاد عالیقدر به امامت حجت الاسلام دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات برگزار شد و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی و سایر اساتید فرهیخته نیز در این مراسم حضور داشتند.

اشراقی، در سال ۱۳۲۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته تاریخ و جغرافیا و چهار سال بعد مدرک کارشناسی ارشد را در رشته تاریخ و علوم اجتماعی از دانشگاه تهران دریافت کرد.
وی سپس موفق به دریافت مدرک دکتری تاریخ در سال ۱۳۴۸ شد.

این تاریخ شناس برجسته ایرانی، به مدت ۲۰ سال مدیر گروه تاریخ و ۲ سال معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در کارنامه فعالیت های خود داشت.

ارائه بیش از ۵۰ مقاله در زمینه تاریخی، تالیف ۶ کتاب تاریخی و سه ترجمه از جمله آثار این استاد برجسته قزوینی به شمار می رود.

مرحوم اشراقی در سال ۱۳۸۰ به علت پژوهش‌های علمی و فرهنگی درباره شهر قزوین استادی ممتاز دانشکده ادبیات دانشگاه تهران را دریافت کرد.