تاریخ : 1398,جمعه 18 بهمن17:00
کد خبر : 344826 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

لاری از افزایش ۴۰ درصدی متقاضیان غذای دانشجویی خبر داد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از افزایش ۴۰ درصدی متقاضیان غذای دانشجویی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان کمک هزینه تغذیه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا،  دکتر سیما سادات لاری در نشستی صمیمانه با نمایندگان نهادهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مسائل بودجه‌ای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همه ما تلاش داریم تا بتوانیم با ابزار قانون در این خصوص ورود موفقی داشته باشیم و تا جایی که می‌شود حال و روز دانشجویان را به مسؤولان بالا دست انتقال دهیم بر این اساس برای بودجه سال ۹۹ تلاش کردیم تا در ظرفیت قانونی این مهم گنجانده باشد.

وی افزود: به لطف خدا در این مسیر تا جایی که توانسته‌ایم راه قانونی لازم را طی کرده‌ایم و کار را به جایی رساندیم که اکنون بودجه شما برای سال ۹۹ بیش از بودجه امسال است.

لاری با بیان این که گیلان باید یکی از دانشگاه‌های پیشرفته ما باشد، گفت: برای امسال بحث تغذیه را دنبال کرده‌ایم اما تحریم ظالمانه امریکا موجب شده اجناس را با ۲۰ درصد افزایش قیمت خریداری کنیم، از طرفی دانشجویان بیشتر به سمت غذای سلف گرایش پیدا کرده‌اند که ما را با افزایش ۴۰ درصدی در این حوزه روبه رو کرده است؛ همچنین دیگر برای خانواده‌ها مقرون به صرفه نیست برای دانشجویان خود خانه اجاره کنند و این موضوع نیز افزایش درخواست کنندگان خوابگاه را به دنبال داشته است، به علاوه اینکه افزایش ۳۸ درصدی پذیرش دانشجو که در دانشگاه  گیلان  ۲۸ درصد بوده نیز به مشکلات ما افزوده است.

این مقام مسؤول گفت: متاسفانه این افزایش ظرفیت با افزایش زیرساخت‌ها در مسائل رفاهی، خوابگاهی و غذای دانشجویی همراه نبوده و این بار و فشار بیشتری به ما وارد کرده است. ما به عنوان معاونت فرهنگی و دانشجویی عضو شورای گسترش نبوده‌ایم و نمی‌توانستیم از حق دانشجویان در حوزه فرهنگی و رفاهی دفاعی کنیم اما در نهایت با پیگیری‌های انجام شده به همت همه مسئولان توانستیم ۱۵۰ میلیارد تومان جهت کمک به بحث تغذیه جذب معاونت‌های فرهنگی  و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کنیم که از این میزان سهم دانشگاه گیلان سه میلیارد تومان است. البته با توجه به میزان بدهی‌های این دانشگاه باید حمایت‌های ویژه‌ای از این دانشگاه داشته باشیم.

لاری با بیان این که جلب توجه مسؤولان به کمبودهای بودجه‌ای، برکت به دنبال خواهد داشت، گفت: در حوزه خوابگاهی تلاش نسبتا زیادی شده است تا برخی موانع در این خوابگاه‌ها برداشته شود اما هنوز مشکلاتی مانند تعداد محدود کمدهای خوابگاهی، نامناسب بودن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خوابگاه‌ها، نامطلوب بودن امکانات ورزشی دانشجویان و عدم تجهیز مناسب سالن‌های ورزشی دانشجویان وجود دارد.

وی ادامه داد: در تهیه اجناس نیز تیم کارشناسی قوی باید در دانشگاه وجود داشته باشد تا بودجه‌ای که به سختی فراهم می‌شود با خرید اجناس نامرغوب تلف نشود آن هم زمانی که وزیر بهداشت شخصا در این خصوص ورود کرده‌اند. موتورخانه خوابگاه در شرایط خوبی است اما در نگه‌داشت آن ضعف‌هایی وجود دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این که شرایطی وجود دارد که اگر کمی اوضاع مالی صندوق بهتر شود برای خرید و ساخت خوابگاه می‌توانیم موفق‌تر باشیم، گفت: برای دانشگاه به یک خوابگاه پسرانه و یک خوابگاه دخترانه نیاز داریم. وجود سالن‌های ورزشی مجهز برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و گرایش دانشجویان به ورزش مهم است. نبود سایت اینترنتی در خوابگاه‌ها باید اصلاح شود. وجود آنتی بادی برای دانشجویانی که وارد کلینیک می‌شوند، نیز الزامی است.

معاون وزیر بهداشت به تاخیر در پرداخت کار دانشجویی که محل سؤال دانشجویان بود اشاره کرد و گفت: تاخیر در پرداخت کار دانشجویی تا سه ماه طبیعی است اما بیش از این نشان دهنده مشکل در سیستم است. کار دانشجویی مبلغ اندکی است و در نهایت تا دو یا سه ماه باید پرداخت شود. در مورد روند برگزاری جلسات شورای فرهنگی نیز  پیگیری لازم را خواهم کرد زیرا جلسات شورا باید ماهی یک بار تشکیل شود. باید شرایطی ایجاد شود تا دانشجویان از برنامه‌های خود در شورای فرهنگی و کمیته تخصصی دفاع کنند و بدانند چرا برنامه آن‌ها رد شده تا بتوانند دفاع لازم را انجام دهند.

لاری در خصوص نبود اردو در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: دانشجویان شهر مشهد را دوست دارند، من امید دارم سالانه دو اردوی مشهد در دانشگاه گیلان برگزار شود و برای شروع برای امسال هزینه اردوی مشهد ۱۰۰ دانشجو (۵۰ دانشجوی دختر و ۵۰ دانشجوی پسر) را معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تقبل می‌کند.

وی افزود: انجمن‌های علمی رشد خوبی داشته‌اند اما با کمیته‌های تحقیقات و استعدادهای درخشان کمی موازی است. تلاش داریم در دندانپزشکی و داروسازی دانشجویان خود را با گروه‌های بزرگ کشوری همراه کنیم. باید بیاموزیم که خودمان تولید ثروت کنیم و امید دارم سال آینده کار را به جایی برسانیم که در کنار صرفه جویی، درآمدزایی نیز داشته باشیم؛ من به خلاقیت و توان شما دانشجویان اعتماد و ایمان دارم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در خصوص نبود حساب بانکی برای جمع آوری کمک‌های کانون‌های خیریه گفت: یک حساب مشترک میان مدیر فرهنگی و دبیر کانون مربوطه ایجاد کنید تا دانشجویانی که می‌خواهند کار خیر کنند دچار شائبه نشوند.

این مقام مسؤول در خصوص برگزاری جشنواره سیمرغ گفت: در این جشنواره هزار و ۶۰۰ دانشجو می‌آیند و آثار خود را ارایه می‌دهند و حس نشاط و رقابت در عرصه هنر را تجربه می‌کنند. البته هر کاری اشکالاتی دارد من هم دوست دارم فضای جشنواره و در مجموع فضای فرهنگی ما تربیتی‌تر شود اما این کار با برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره رخ نمی‌دهد، ما باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت سبک زندگی مبتنی بر الگوی سالم زیستن و ایجاد فضای فرهنگی و تربیتی، گفت: مهریه من پنج سکه طلا بوده است در حالی که لباس عروس هم نداشتم و برای مراسم عروسی فیلمبرداری هم انجام نشد. باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم برای داشتن زندگی با آرامش باید به هم کمک کنیم. باید کاری کنیم جشنواره سیمرغ دامنه‌اش وسیع‌تر شود و همه کانون‌ها را در بر بگیرد به نحوی که کانون‌های خیریه و پایگاه خبری مفدا را نیز در بر گیرد.

لاری با بیان این که خدا می‌داند من روی بودجه و هزینه‌کرد آن بسیار حساس هستم، گفت: باید خرج‌های بیهوده را کم کنیم، من هم در همه موارد محاسبات مالی را دقیق انجام می‌دهم و بر همین اساس به پیشنهاد برگزاری دو سالانه جشنواره سیمرغ فکر می‌کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: ما به نشریات بی‌توجه نیستیم اما به دلیل مشغله، نظارت لازم را در این حوزه نداشتیم. به لطف خدا پنج کانون ما مجوز مجمع تخصصی گرفتند و این موجب می‌شود شما علمی‌تر و سیستماتیک‌تر فعالیت کنید. در این نشست دو کانون سلامت‌محور خود را معرفی کردند که این کانون‌ها بسیار ارزشمند هستند. من می‌خواهم این دو کانون طرح‌های خود را بدهند تا ما حمایت کنیم.

وی در خصوص دخالت نهادهای خارج دانشگاهی در امور تشکل‌های اسلامی دانشجویی، گفت: ما اعتقاد داریم رییس دانشگاه باید محکم باشد و اجازه دخالت به نهادهای خارج دانشگاه را ندهد. این نگاه وزیر بهداشت است، ما به همه نهادهای بیرون دانشگاه احترام می‌گذاریم و ارتباط خوبی با آن‌ها داریم اما اجازه دخالت نمی‌دهیم. این که گاهی می‌بینید افراد کوتاه می‌آیند به این دلیل است که ترسو هستند و نمی‌خواهند هزینه کنند. مدیری که محکم است پیش خدا و همه سربلند است شما هم به هم کمک کنید و پشت یکدیگر باشید. بسیج و انجمن کنار هم باشند و به رشد هم کمک کنند. بسیج باید مدافع حق همه تشکل‌ها باشد چرا که فراجناحی است و حکم برادری دیگر تشکل ها و نهادهای دانشجویی را دارد.