تاریخ : 1399,پنجشنبه 07 فروردين16:06
کد خبر : 350144 - سرویس خبری : آخرین اخبار ورزشی

فواید و مضرات تعویق یکساله المپیک برای ایران

تعویق یک ساله بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو به تابستان ۲۰۲۱ اتفاقی بود که اگر ۳ ماه پیش درباره اش با کسی حرف می زدید آن را جزو غیرممکن ترین اتفاقات ورزشی قلمداد می کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، پیرو تغییر و تحولاتی که ویروس کرونا در سراسر جهان ایجاد کرده بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن نیز به حالت تعلیق یک ساله در آمده و از تابستان ۱۳۹۹ به سال ۱۴۰۰ موکول شد. موضوعی که بسیاری از اهالی ورزش آن را پیش بینی کرده و معتقد بودند باید زودتر از اینها درباره اش تصمیم گیری می شد اما سرانجام با فشاری که اسپانسرهای بازیهای المپیک به برگزار کننده این دوره از بازیها آورده و از ضرر مالی هنگفت (چند ده میلیارد دلاری) شان حرف زدند تصمیم "شینزو آبه" رییس جمهور ژاپن و مسئولان کمیته بین المللی المپیک بر آن شد تا این بازیها از ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱ تغییر زمان پیدا کند.

این اتفاق در طول تاریخ یک صد ساله بازیهای المپیک هرگز در زمان صلح اتفاق نیفتاده و نشان دهنده آن بود که موضوع سلامتی انسان ها در هر اتفاق اجتماعی ارجحیت دارد.

*انتخابی ها چه می شود؟

اما نکته مهم در این بین برای ملی پوشان کشورمان که تا امروز موفق به کسب سهمیه در رشته های مختلف کشورمان شده و یا درصدد بودند تا در تورنمنت های باقیمانده برای کسب سهمیه تلاش کنند چیست؟ طبق آنچه کمیته بین المللی المپیک هم به آن تاکید کرده تا به امروز ۵۷ درصد رقابت‌های انتخابی برای المپیک برگزار شده است و هنوز تکلیف ۴۳ درصد باقیمانده مشخص نیست و باید دید آیا با ادامه این شرایط مسابقات جهانی برخی رشته ها در سال پیش رو برگزار خواهند شد؟

ایران تا کنون در رشته های بسکتبال، والیبال، دوومیدانی، کشتی (آزاد و فرنگی)، تکواندو، کاراته، بوکس، تیراندازی(کمان و تفنگ)، وزنه برداری، دوچرخه سواری شمشیربازی موفق به کسب سهمیه شده و حالا در شرایط بسیار جدیدی قرار گرفته اند که تاکنون هیچ تیم ورزشی آن را تجربه نکرده است!

* امصدومیت ها!

در چنین شرایطی باید دید تصمیم رؤسای فدراسیون ها برای اعزام افراد ملی پوش به بازیهای سال ۲۰۲۱ چیست و چه دستورالعملی را در برنامه قرار می دهند. چه بسا ظرف این یک سال آنهایی که توانسته بودند سهمیه بگیرند دچار آسیب دیدگی شده یا از شرایط آرمانی شان دور بمانند.

* قرارداد مربیان خارجی!

موضوع دیگر بحث قرارداد سرمربیان خارجی فدراسیون هاست که تقریبا همه آنها قرارداد خود را تا پایان بازیهای المپیک ۲۰۲۰ با فدراسیون مربوطه بسته بودند و حالا که المپیک یک سال عقب افتاده باید دید تکلیف قراردادهای آنها و کادر فنی خارجی شان چه می شود؟

*تازه نفس ها!

قطعا در این مدت استعدادهای دیگر کشورمان در رشته های مختلف اعم از کشتی، وزنه برداری و یا رشته های رزمی رو آمده و در دل لیگ های رشته های مختلف خودنمایی خواهند کرد! آیا در آن صورت باز هم مسابقات انتخابی برگزار خواهد شد؟ آیا فرصتی به نیروهای تازه نفس تر داده می شود تا بخت کسب مدال المپیک برای کشورمان بیشتر شود یا کمیته المپیک به همان نفراتی که امروز برای المپیک ۲۰۲۰ آماده بودند اعتماد می کند؟

*بودجه کمیته المپیک!

این سئوالات و سئوالاتی بیشتر مانند بودجه اختصاص یافته برای فدراسیون های المپیکی که آیا ظرف یک سال پیش رو باز هم افزایش پیدا می کند یا نه؟...و اگر می کند از چه منابعی تأمین می شوند، همه و همه از سئوالاتی هستند که این روزها ذهن اهالی ورزش را به خود مشغول کرده اند!