تاریخ : 1399,دوشنبه 11 فروردين01:27
کد خبر : 350433 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

مهدی موذن؛

ازدموکراسی یرقان زده تا مردم سالاری دینی

مدتی پیش شاهد اعتراضات گسترده مردمی در فرانسه بودیم. ظاهرا عمده مطالبه معترضین افزایش مالیات و قیمت سوخت میباشد. به نقل از وزارت کشور فرانسه جمعیت معترضین به چندصدهزارنفر در پاریس و چن شهر دیگر رسید و چندده نفر کشته و چندصدنفر زخمی شده اند. عملا شهر عشاق و خیابان زیبای شانزلیزه تبدیل به میدان جنگ شده بودو عکس های آن روز های شانزلیزه بیشتر انسان را به جنگ جهانی دوم میبرد تا نمایی از مهد دموکراسی جهان.

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی موذن*// مدتی پیش شاهد اعتراضات گسترده مردمی در فرانسه بودیم. ظاهرا عمده مطالبه معترضین افزایش مالیات و قیمت سوخت میباشد. به نقل از وزارت کشور فرانسه جمعیت معترضین به چندصدهزارنفر در پاریس و چن شهر دیگر رسید و چندده نفر کشته و چندصدنفر زخمی شده اند. عملا شهر عشاق و خیابان زیبای شانزلیزه تبدیل به میدان جنگ شده بودو عکس های آن روز های شانزلیزه بیشتر انسان را به جنگ جهانی دوم میبرد تا نمایی از مهد دموکراسی جهان.

به شخصه معتقدم دموکراسی دوسر دارد یک سرآن انتخابات و سره دیگر آن مطالبگری است فرانسه را کشوری  در حال تمرین کردن برای فعال کردن سره مطالبگری دموکراسی میدانستم که درحال ازمودن ساز و کار هاییست برای سامان دادن به اعتراضات مردمی. اما واقعا در عجبم که چنین وحشیانه با مردم و معترضین که اعتراضشان کاملا مدنی و در حیطه رفاه اجتماعیست رفتار میکند . فرانسه ای که حکومتش سردمدار پرطمطراق حمایت از اعتراضات مدنیست چرا باید اینگونه وارفته مأبانه و مستأصل با مردم رفتار کند؟ واقعا مهد دموکراسی جهان باید این چنین بی تدبیر با معترضینی که فقط به دنبال احقاق حقشان هستند رفتار کند؟آیا حقیقتا در این سازوکار حکومتی پرمدعا هیچ سازوکاری برای پاسخ به این چالش اندیشیده نشده است؟

جالب است که اگر این اتفاق در هرجای دیگری از جهان حادث میشد همین دوولی که مدعی اصلاح کلیه  امورات جهان هستند، می امدند و همه را به بار تحقیر میکشاندند که وامصیبتا شما نه تنها توانمندی اداره اموراتتان را ندارید و بلکه حتی اخلاق گفتگوی ملی را هم بلد نیستید و با زبان گازاشک اور و باتوم با هم تعامل میکنید که دراینجا واقعا اغراضشان دران بزنگاه مبرهن شد و به قول حضرت مولانا(چون غرض امد هنر پوشیده شد صدحجاب از دل به سوی دیده شد).

حال در مواجهه با این رفتار چند تحلیل به ذهن ادم میرسد که یا همه انچه را که میگویند قبول ندارند یا سازوکار های حکومتیشان کارامد نیست یا نتوانسته اند واقعا جایی برای نارضایتی مردم در ان زمان که با سیاست های کلان اشان در زاویه است، درنظر بگیرند. به نظر میرسد که عملا از دموکراسی که خودشان تعریف میکنند گذار کردند به دموکراسی ای که مورد علاقه سیاسیون شان است.

اما تعریفشان این است که دموکراسی یعنی انسان ها با توجه به این که آزاد هستند تا اندیشه خودشان را داشته باشند و همچنین آزاد اند تا بیان خودشان را هم داشته باشند اما نتیجتا در بزنگاه ها باید به راهکاری که به منفعت همه هست به اجماع برسند. این تعریف تئوریکشان است اما دموکراسی مورد علاقه سیاسیون چیست؟ سیاسیون علاقه مندند که مردم تصور کنند که امورات طبق نظرشان است و کار کنند و مالیات بدهند اما عملا آنچه که انرژی و سرمایه در مسیر آن هزینه میشود، اندیشه معدود افرادیست که حاکم بر آن جامعه هستند و امروز مردم غرب به ویژه جوانان این شکاف میان تئوری و عمل بیش از هرزمان دیگر برایشان مشهود است. و اما غرب زدگان در این سوی جهان هنوز در رویای رسیدن به آن دموکراسی که (تصور و خیالی بیش نیست) در حال تلف کردن عمر کشور و نخبگان شان هستند. اما در داخل کشور هم چنین نقل قول هایی مشهود است.

نقل قولیست از فائزه هاشمی که می‌گوید (فروپاشی محتوایی نظام عملا رخ داده است). بنده معتقدم در هیچ زمینه ای نظام دچار فروپاشی نشده است. اما به نوعی شاید کم کاری در تولید محتوای متناسب با زمان و ذائقه مردم قائلم که این موضوع را از دومنظر میتوان بررسی کرد.

اولا فعالین علوم انسانی و البته حوزه علمیه ذائقه و اقتضائات حال حاضر کشور را ان طور که میبایست در تولید اندیشه دخیل ندادند. ثانیا برخی از مسولین و شاید اعوان و انصار خود این خانم در زمان مسولیت ، دلسوز و مسولیت پذیر نبودند و درگذر زمان با ناکارامدی و تکبرشان باعث کاهش اعتماد مردم به دستگاه اجرایی شده اند.

این جمله از نظر تخصصی اشکال دارد چرا که نظامی که فلسفه وجودی خود را مبتنی بر فلسفه شیعه میداند باید آگاه باشد فلسفه شیعه پویاست چون اجتهاد شیعه پویاست چون اندیشه شیعه اندیشه ایست برای تمامی فصول و حقیقتا جای تاسف دارد که عده ای کارنامه متاثراز مسلمانی ناپخته خود را به گردن فلسفه شیعه می اندازند.

هرچه تلاش میکنم نمیتوانم تاثیر این قول در جامعه را چیزی جز نامیدی و یاس ببینم. بنظر میرسد پیشرفت یک کشور معلول نزدیک بودن ذائقه مردم به حاکمیت و ذائقه حاکمیت به مردم باشد که به شخصه معتقدم نظام اسلامی حقیقی اگر که به دستان اهلان و شایستگان تولید محتوای بروز کند و اجرائیاتش به دست دلسوزان و صالحین باشد هیچ گاه دچار فروپاشی نخواهد شد. و باروی کار آمدن دولت جوان و مومن متخصص و متعهد انقلابی انشاالله شاهد جهشی همه جانبه خواهیم بود. باشد که خداوند نظام اسلامی را از شروسواسان خناس مصون بدارد.

*مسئول سیاسی بسیج دانشجویی شهرستان دزفول


کد خبرنگار : 87