تاریخ : 1399,پنجشنبه 04 ارديبهشت20:35
کد خبر : 353342 - سرویس خبری : یادداشت

علی خضریان

تولید زیر تیغ مناطق آزاد

در شرایط جنگ اقتصادی‬⁩ و درحالی که قاچاق و واردات کالای مصرفی منجر به کاهش ⁧‫تولید‬⁩ و به تبع آن افزایش ⁧‫بیکاری‬⁩ می‌گردد؛ کمیسیون اقتصادی ⁧‫مجلس‬⁩ دهم در واپسین روزهای عمر خود به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم، به دنبال ایجاد ده‌ها ⁧‫منطقه آزاد‬⁩ جدید است.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی خضریان// در شرایط جنگ اقتصادی‬⁩ و درحالی که قاچاق و واردات کالای مصرفی منجر به کاهش ⁧‫تولید‬⁩ و به تبع آن افزایش ⁧‫بیکاری‬⁩ می‌گردد؛ کمیسیون اقتصادی ⁧‫مجلس‬⁩ دهم در واپسین روزهای عمر خود به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم، به دنبال ایجاد ده‌ها ⁧‫منطقه آزاد‬⁩ جدید است.

در شرایط ⁧‫جنگ اقتصادی‬⁩ و درحالی که قاچاق و واردات کالای مصرفی منجر به کاهش تولید‬⁩ و به تبع آن افزایش بیکاری‬⁩ می‌گردد؛ کمیسیون اقتصادی ⁧‫مجلس‬⁩ دهم در واپسین روزهای عمر خود به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم، به دنبال ایجاد ده‌ها ⁧‫منطقه آزاد‬⁩ جدید است.

ضمن اینکه برخلاف هدف اولیه صادرات از مناطق آزاد حدود ۱درصد کل صادرات کشور است و واردات آن نیز ۲ تا ۶ برابر صادرات آنها می‌باشد! بدون اصلاح مناطق آزاد فعلی و هدایت آنها به سمت صادرات، ایجاد ۱۰ منطقه آزاد جدید تنها منجر به افزایش واردات کالاهای مصرفی از طریق تجارت غیررسمی خواهد شد.

همچنین بررسی اعضای هیات مدیره و سایر انتصابات در سازمان‌های مناطق آزاد نشان می‌دهد که این مناطق با حدود ۳هزار میلیارد تومان ⁧‫بودجه‬⁩ سالانه تبدیل به حیاط خلوت دولت‬⁩ شده‌اند که مطابق ماده ۵ قانون مناطق آزاد، سازمان‌های این مناطق از قوانین عمومی شرکت‌های دولتی مستثنی می‌باشند!

و در حالیکه عدم شفافیت شرکت‌های دولتی که حدود دوسوم بودجه کشور را در اختیار دارند، همواره مناقشه برانگیز بوده و همان نظارت‬⁩ نصفه و نیمه را هم ندارند، مناطق آزاد تابع همان قوانین نیز نیستند و مجلس به جای اصلاح قانون و تلاش برای افزایش شفافیت‬⁩، تعداد مناطق آزاد را ۲برابر کرده است.


کد خبرنگار : 87