تاریخ : 1399,دوشنبه 15 ارديبهشت14:35
کد خبر : 354611 - سرویس خبری : اقتصادی

در گفت‌وگوی «سیدامیر سیاح» با انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح شد؛

اولین وظیفه‌ اقتصادی دولت ایجاد امنیت اقتصادی برای کسب و کارهاست

مدیر بخش کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اولین وظیفه‌ دولت در اقتصاد ایجاد امنیت اقتصادی برای کسب و کارها است، دومین وظیفه رفع انحصارها و مبارزه با انحصارهای خصوصی و دولتی در اقتصاد است البته در این بخش متاسفانه دولت ما اراده‌ لازم را برای مبارزه ندارد چرا که بعضا خودش همدست همین انحصارها است!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مناسبت روز جهانی کارگر، طی گفتگوی لایو اینستاگرامی با حضور سیدامیر سیاح مدیر بخش کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی موانع تولید و اشتغال در سال ۹۹ پرداخت.متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

«آیا مدیران اجرایی و سیاستگذاران کلان در نهادها تا به اینجا برنامه‌ریزی خاصی در خصوص تحقق جهش تولید در سال ۹۹ کرده‌اند یا خیر؟»

سیاح در پاسخ به این سوال گفت: اگر بخواهید راستش را بشنوید باید بگویم که خیر تا به الان هیچ برنامه‌ خاصی را تدارک ندیده‌اند ولی اگر بخواهید دروغ بشنوید خب می‌گویم که بله برنامه‌ریزی کرده‌اند!

«رهبر معظم انقلاب سال گذشته را رونق تولید نامیدند و امسال را جهش تولید، چطور این تغییر از صرف رونق به بحث جهش بدون برنامه رخ داده است؟»

وی در ادامه در پاسخ به سوال دوم تاکید کرد: بله ما در بحث رونق تولید یعنی شروع این حرکت در کشور تا حدودی موفق عمل کردیم ولی در جهش تولید تا الان حرکت خاصی صورت نگرفته است. برای برخی مسئولین تفاوتی نمی‌کند که نام سال چه باشد، برای مثال اگر نام امسال به جای جهش تولید، سیب‌زمینی می‌شد، باز هم این مسئولین تغییری در برنامه‌هایشان نمی‌دادند!

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با الزامات جهش تولید گفت: به عنوان پیشنهاد ما اولا باید استراتژی توسعه‌ صنعتی مشخص و دقیق را بیان کنیم و کاملا انتخاب‌شده چند صنعت خاص را به عنوان پیشران تولید مشخص کنیم. چیزی که الان دیده می‌شود این است که همه‌ صنایع را پیشگام تولید مطرح می‌کنند در حالی که چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: گام دوم ما برای تحقق جهش تولید باید این باشد که سرمایه‌های مردم را از فعالیت‌های نامولد جدا کنیم و به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کنیم، برای مثال حتما باید بر فعالیت‌های نامولد مثل سود بانکی مالیت وضع کنیم و از طرفی به فعالیت‌ها مولد رانت مولد اختصاص دهیم.

سیاح اضافه کرد: در گام سوم باید سعی کنیم شرایط کسب و کار را امن کنیم، یکی از مصادیق همین امنیت کسب و کار، مسئله‌ قابل‌ پیشبینی‌بودن دولت برای صاحبان کسب و کار است. برای مثال یک فعال اقتصادی نباید با تصمیمات دولت غافلگیر شود، صاحبان سرمایه دوست ندارند روی سرمایه‌شان ریسک کنند و دقیقا دولت ما بر عکس همیشه دوست دارد مردم را به طرق مختلف سوپرایز کند.

وی در ادامه‌ سخنانش درباره وظایف عمومی دولت در اقتصاد گفت: اولین وظیفه‌ دولت در اقتصاد ایجاد امنیت اقتصادی برای کسب و کارها است، دومین وظیفه رفع انحصارها و مبارزه با انحصارهای خصوصی و دولتی در اقتصاد است البته در این بخش متاسفانه دولت ما اراده‌ لازم را برای مبارزه ندارد چرا که بعضا خودش همدست همین انحصارها است!

سیاح در رابطه با قانون کار هم گفت: متاسفانه قانون فعلی کار کارگر و کارفرما را در مقابل هم قرار می‌دهد در حالی که برای تحقق جهش تولید این دو عنصر باید در یک خط باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر قانون کار نمی‌بیند که هزینه‌های زندگی مناطق مختلف متفاوت است و میزان نرخ‌ها هم باید بر اساس همان تعیین شود.

سیاح در خاتمه گریزی به مسئله‌ بورس هم زد و گفت: این هجوم سرمایه‌ مردمی به سمت بورس حرکت روی یک لبه‌ باریک است، یا در اثر یک شکست مقطعی به دلیل تازه‌کار بودن سرمایه‌گذاران بازار افت شدید می‌کند و تعداد زیادی آدم را ورشکست و یا واقعا با مقاومت منجر به هدایت نقدینگی به صنایع شده و منجر به رشد شدید صنعت خواهد شد.


کد خبرنگار : 90