تاریخ : 1399,دوشنبه 26 خرداد23:16
کد خبر : 359737 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

شناسایی خلاءهای اقتصاد دیجیتال در کشور

ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تهیه گزارش‌های کمی و کیفی حوزه اقتصاد دیجیتال، خلاهای موجود در این حوزه را شناسایی می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه فناوری‌های نوین یکی از اتفاقاتی است که هر روز در دنیا شاهد آن هستیم. فناوری‌های پیچیده و مبتنی بر اینترنت نقشی اساسی در تسهیل زندگی مردم دارند. به دنبال توسعه این فناوری‌ها، بازارهای نوین مبتنی بر اینترنت هم در دنیا شکل گرفته که در دهه‌های اخیر به میدان رقابت کشورهای دنیا تبدیل شده است. میدان رقابتی که هرکدام از کشورها تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری را از آن خود کنند.

در ایران این میدان رقابت به شرکت‌های دانش‌بنیان رسیده و تلاش‌ها در این حوزه در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته است.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در این عرصه در تلاش است تا با رصد و پایش بازار جهانی اقتصاد دیجیتال و تهیه گزارش‌هایی کمی و کیفی این حوزه، خلاءهای موجود اقتصاد دیجیتال در کشور را شناسایی کند و راهکارهایی را در این زمینه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در پیش گیرد.

تحقق این هدف هم با مشارکت این ستاد و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این عرصه میسر می‌شود. شرکت‌هایی که سهم زیادی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دارند.

نگاهی به پیشتازان و فعالان بازارهای دیجیتالی می‌تواند بیانگر تلاش دیگر کشورها در عرصه کسب‌وکارهای اینترنتی و تأکیدی بر تعیین نقشه راه برای ایران باشد. اینکه چه سیاست‌هایی می‌تواند مسیر ایجاد و توسعه شرکت‌های خلاق و فناور را تسهیل کند.

هرچند ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی ایران در سال‌های اخیر شتاب گرفته و رشد چشمگیری داشته است، اما بازاریابی و دستیابی به بازارهای جهانی و حضور فعال‌تر در این حوزه نیاز مهم و کلیدی است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی صورت گیرد.

هدف ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که با رصد بازار جهانی راهی پرسود و با منفعت اقتصادی برای توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجتال در کشور بیابد.