تاریخ : 1399,پنجشنبه 29 خرداد12:15
کد خبر : 360020 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در میزگرد بررسی عدم استقبال نمایندگان مجلس یازدهم به کمیسیون فرهنگی مطرح شد؛

فراهانی: ۷۰ نفر در پشت درهای کمیسیون سیاست خارجی با یکدیگر مبارزه می‌کنند/ مهرآور: مقوله فرهنگ در جمهوری اسلامی مظلوم واقع شده است

شاید بتوان گفت تمامی نمایندگان منتخب شعارها و برنامه هایشان حول مقوله اقتصاد بوده است و کمتر کسی با دغدغه فرهنگ و حتی مسائل دیگر مثل محیط زیست، آموزش و پرورش و از این قبیل موارد وارد مجلس شده باشد اما باید دانست که گاهی در اندیشه ولایی رهبری مسئله فرهنگ از اولویت های اساسی و مقدم بر مسائل اقتصادی بیان شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در میزگردی با حضور مهدی فراهانی دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و مریم مهرآور دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی به بررسی علت عدم استقبال نمایندگان مجلس یازدهم از عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداختند.

در ابتدا مهدی فراهانی دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم دانشگاه امیر کبیر با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) دوران امامت ایشان را دوران درخشان تشیع و سالهای برتری علمی و عقیدتی دانست و گفت: تربیت نیروی مخلص و متدبر و ایجاد مراکز علمی_دینی در آن سال ها از قدم های بلند فرهنگی امام جعفرصادق بوده است و این مسئله برای این روزهای ما درس بسیار مهم و متنبه کنندهای است که نگاه ما به فرهنگ و فرهنگ سازی و رشد اخلاقی انسان ها از چه جایگاه و اهمیتی در سیره ائمه و شاگردان ایشان برخوردار است.

او ادامه داد: پیش از شروع مجلس انتظار می رفت که با توجه به اینکه نمایندگان منتخب مجلس یازدهم با دغدغه های مردم و نیازهای جامعه اسلامی بیشتر از گذشتگان خود در ساختمان بهارستان آشنا هستند ما شاهد این باشیم که اهمیت برخی کمیسیون ها از جمله کمیسیون فرهنگی برای نمایندگان مجلس یازدهم بیشتر باشد اما زمانی که لیست درخواست نمایندگان برای عضویت در کمیسیون ها منتشر شد بسیاری از مردم از این بی توجهی اندکی شوکه شدند. زمانی که ما شاهد این هستیم که تنها 12 نفر از 290 نماینده محترم درخواست عضویت در کمیسیون فرهنگی را داده اند و 70 نفر در پشت درهای کمیسیون سیاست خارجه با یکدیگر مبارزه می کنند تنها حرفی که به ذهن می رسد این است که فرهنگ قربانی سیاست شده است.

فراهانی با اشاره به اینکه درصد بسیار زیادی از این بی توجهی به فرهنگ، به عملکرد دوره های گذشته مجلس بازمیگردد گفت: طرف منظور بنده مجلس دهم نیست و نمیخواهم جریان خاصی را مقصر نشان دهم. نگاه غیر علمی و غیر کارشناسانه به فرهنگ در طول 5-4 سال گذشته پدید نیامده است این نگاه محصول 30 سال مدیریت غیر انقلابی و غیر کارشناسی در حوزه فرهنگ است، محصول سال ها برخورد سیاسی با موارد و اتفاقات فرهنگی است که در دولت ها و مجلس های قبلی شکل گرفته است که باید اصلاح شود. مخاطب بایدها هم همین منتخبین مجلس یازدهم هستند نه دستگاه و ارگان های دیگر متولی فرهنگ. فرهنگ واقعا در جمهوری اسلامی مظلوم واقع شده است. شما به دستگاه ها و ارگان های متصدی امر فرهنگ نگاه کنید. شورای عالی انقلاب فرهنگی با انبوهی از اختیارات 4 ماه است جلسه ای به ریاست آقای روحانی برگزار نکرده است، وضعیت وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید روزبه روز اسفناک تر می شود، آژیر قرمز در صداوسیما به صدا در آمده است اما هیچ دستگاهی همت ورود به مسائل سازمان صداوسیما را ندارد، هیچ کنترل صحیح و کارشناسی در حوزه ی فضای مجازی نداریم و فضای مجازی به حال خود رها شده است و انبوه مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها و مدارس که قطعا بسیاری از منتخبان مجلس از آنها آگاهی دارند. اما سوال اصلی این است که با وجود این آگاهی چرا نمایندگان به سمت حل معضلات فرهنگ حرکت نمیکنند؟!

او گفت: ما شاهد این هستیم که 290 نماینده دغدغه مند آمده اند تا مشکلات اقتصادی مردم را در مدت 4 سال حل کنند، شاید بتوان گفت تمامی نمایندگان منتخب شعارها و برنامه هایشان حول مقوله اقتصاد بوده است و کمتر کسی با دغدغه فرهنگ و حتی مسائل دیگر مثل محیط زیست، آموزش و پرورش و از این قبیل موارد وارد مجلس شده باشد. با وجود این نگاه در قاطبه ی نمایندگان مجلس رهبر انقلاب در روز شروع به کار منتخبین مجلس یازدهم دو الویت اصلی کشور را اقتصاد و فرهنگ بیان کردند که متاسفانه برخی نمایندگان قسمت دوم فرمایش حضرت آقا را فراموش کرده اند، البته ایشان در طول سالیان گذشته نیز در کنار تاکید بر اصلاح وضعیت معیشت مردم رسیدگی به بحث فرهنگ را بسیار مهم بیان کردند و گاها شاهد این هستیم در اندیشه ولایی رهبری مسئله فرهنگ از الویت های اساسی و مقدم بر مسائل اقتصادی بیان شده است. بنده صرفا این نکته را عرض کردم که اگر نماینده محترمی فرمایشات حضرت آقا در روز آغاز به کار مجلس فراموش کرده است، عرایض بنده بهانه ای بشود برای یادآوری و بنده فکر میکنم مجلس یازدهم که ادعای انقلابی بودن دارد که انشالله هم همینطور هست به توصیه های حضرت آقا عمل کنند چرا که تجربه نشان داده هرکس از رهنمود ها و توصیه های رهبری فاصله بگیرد از راه موفقیت در جهت بهبود اوضاع مردم فاصله می گیرد.

فراهانی با تاکید بر اینکه ما علاوه بر جنگ اقتصادی با دولت تروریست آمریکا و دستنشانده هایش در اروپا، در حال جنگ فرهنگی_رسانه نیز هستیم اذعان کرد: امروز شاهد این هستیم که میلیاردها دلار در فضای رسانه ای جبهه مقابل هزینه می شود تا به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ما خدشه وارد کند. در این جنگ نابرابر فرهنگی اگر بخواهیم شکست خورده و بازنده از میدان خارج نشویم نیازمند تحول هستیم. همانطور که رهبری بیان کردند علاج کار کشور تحول هست و روی آوردن به روحیه نشاط و جوانگرایی که یکی از مهمترین موارد آن همین بحث فرهنگی است که متاسفانه در مجلس یازدهم هم با کم لطفی نمایندگان تا به اینجای راه همراه شده است. در این سالیان خمودگی دستگاه های فرهنگی کشور از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا شوراهای فرهنگی دانشگاه ها و آموزش و پرورش بر همگان روشن شده است و باید امید داشت که نگاه جهادی و رویکرد تحول محور مجلس یازدهم شروعی برای ایجاد تحول در ساختارهای فرهنگی باشد.

مریم مهرآور دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم دانشگاه شریعتی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از کمیسیون های تخصصی و مهم برای انجام وظایف در محدوده فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی می باشد گفت: کمیسیون فرهنگی یکی از کمیسیون هایی است که متاسفانه هم در دوره های اخیر و هم دوره فعلی کمترین میزان استفاده از آن صورت گرفته است. طبق گزارش های منتشر شده در مجلس یازدهم تنها 4درصد از نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی داوطلب شده اند که از همین تعداد هم نیمی از داوطلبین، کمیسیون فرهنگی را به عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده اند. این عدم استقبال نمایندگان از کمیسیون مذکور درحالی شکل می گیرد که پیام رهبری در افتتاحیه مجلس یازدهم این چنین بود که اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویت های کشور است، بنابراین نمایندگان مجلس یازدهم که این مجلس را انقلابی می نامند باید همراهی خود با پیام رهبری را نشان دهند.

او ادامه داد: در حقیقت رهبری به دو مقوله مهم اقتصاد و فرهنگ اشاره کردند اما واضح است که فرهنگ درواقع تمام زیر مجموعه های ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می گیرد. طبق فرمایشات رهبری در سال 95 این مسئله بدیهی است که فرهنگ در درازمدت حتی بر روی اقتصاد هم می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به این ترتیب پایه و اساس حل مشکلات یک کشور ریشه در برطرف کردن فقر فرهنگی آن دارد زیرا فرهنگ هویت و شناسنامه یک ملت است و با تغییر فرهنگ می توان در افکار، اندیشه ومنش یک کشور تاثیر گذاشت. فقر فرهنگی می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده جامعه را پیش به سمت انحطاط و ویرانگی ببرد. حضرت امام(ره) عقیده داشتند که فرهنگ هر جامعه هویت آن را شکل می دهد و اگر فرهنگ یک جامعه متناسب با منش بیگانگان باشد موجودیت آن کشور به خطر می افتد.

مهرآور در پایان خاطر نشان کرد: مشکلات فرهنگی به یک باره به وجود نمی آیند و به یک باره هم از بین نمی رود و مقابله با آن جهاد فرهنگی که از آن به جهاد اکبر تعبیر می شود می طلبد. در چنین شرایطی که کشور با تهاچم گسترده فرهنگی از سمت کشورهای غربی مواجه است این انتظار می رود که نمایندگان محترم مجلس جدید به مقوله مهم فرهنگ توجه ویژه ای داشته باشند. متاسفانه در این برهه مهم که با آماج تهاجم دشمن مواجهیم اعضای داوطلب برای پذیرش مسئولیت در کمیسیون فرهنگی بسیار اندک است ما نیاز به افراد متخصص و تاثیرگذار داریم.

* گزارش از حانیه زرنگ


کد خبرنگار : 90