تاریخ : 1399,دوشنبه 16 تير20:28
کد خبر : 362582 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

پیامد سنجی شرایط جدید ناشی از شیوع کرونا در کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: چگونگی بازگشایی دانشگاه ها،‌ استمرار فعالیت های آموزشی، ‌پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، منابع مالی دانشگاه و درآمد اختصاصی دانشگاه ها از مواردی است که باید مورد تامل و بررسی جدی قرار گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه تربیت مدرس میزبان معاونان فرهنگی دانشگاه های منطقه یک کشور بود.

در این نشست غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سخنانی اظهار داشت: بحث پیامد سنجی و توجه به زمینه و شرایط  جدیدی که با آن مواجهیم مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: مسائل آموزشی، ‌پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی نباید از هم جدا تصور شود، زیرا اینها مکمل یکدیگرند و معاونان فرهنگی دانشگاه ها همواره در بسیاری از پرسش های مطرح شده در حوزه آموزش عالی پیش قدم بودند.

وی افزود: چگونگی بازگشایی دانشگاه ها،‌ چگونگی استمرار فعالیت های آموزشی، ‌پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، منابع مالی دانشگاه و درآمد اختصاصی دانشگاه ها ، ‌اولویت فعالیت ها و چگونگی امکان پذیری فعالیت ها ،‌ تغییر در عادت های دانشجویان و تغییر در جهت گیری تحصیل، کیفیت تحصیل و آموزش مجازی و رونق بخشی مجدد دانشگاه ها از مواردی است که باید مورد تامل و بررسی جدی قرار گیرد.

غفاری خاطر نشان ساخت: کرونا واقعیت جدید زندگی ماست و چگونگی کنار آمدن با این واقعیت،‌ معیاری است برای قضاوت و داوری افکار عمومی چه در داخل کشور و چه در سطح جهانی که باید در این راستا هزینه های آن را به حداقل برسانیم و بیشترین بهره را از آن ببریم.

وی در پایان تاکید کرد: سهمی که تشکل ها و کانون ها می توانند در کاهش رنج ها و مسائل دانشجویان از حیث روانی، ‌اقتصادی و اجتماعی داشته باشند بسیار حائز اهمیت است و باید با بازآرایی و بازآفرینی زمینه های موجود، شرایط را برای رونق بخشی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی فراهم نماییم و با استفاده از بستر و پتانسیل فضای مجازی تمام توان خود را در این زمینه صرف نماییم تا در شرایط سخت کنونی اثرگذار باشیم.

همچنین در این نشست رییس دانشگاه تربیت مدرس  در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس در حوزه معاونت فرهنگی با همکاری معاونت دانشجویی فعالیت گسترده ای در ذیل طرح تحول راهبردی دانشگاه پیش بینی کرده است.

وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای دوره دانشگاهی برای دانشجویان، تجربه زندگی در دانشگاه است که آینده سازی دانشجویان را فراهم کرده و الگویی برای زندگی آینده آنها خواهد بود.

احمدی خاطر نشان کرد: برخی گمان می کردند با توسعه شبکه های اطلاعاتی و اینترنت، اهمیت دانشگاه های کلاسیک به تدریج کاهش می باشد، اما امروزه با وجود قابلیت دسترسی به اطلاعات در همه حوزه ها همچنان حضور دانشجویان در فضای دانشگاه و نوع نگاه آنها به رفتار و منش اساتید و رویه های اتخاذ شده از سوی آنها به عنوان مهمترین دستاورد آموزش عالی به شمار می رود که در کنار کسب دانش تخصصی اهمیت ویژه ای دارد.

رییس دانشگاه تصریح کرد: اتمسفری که دانشجویان در دانشگاه تجربه می کنند و توازنی که بین علوم انسانی، اجتماعی،‌ سیاست، فلسفه و اخلاق و سایر علوم در دانشگاه می بینند بسیار انسان ساز خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا ما از این امر محروم هستیم و امیدواریم در این شرایط بتوانیم بهترین راه حل را برای اثرگذاری روی دانشجویان داشته باشیم که البته این امر نوآوری و ابتکارات زیادی می طلبد.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس در حوزه سرمایه اجتماعی کارهای درخشانی را در سال گذشته به همت جمعی از اساتید خود به انجام رساند و آن را به عنوان یک نسخه اجرایی شامل آسیب ها و راه حل های توسعه سرمایه اجتماعی به دولت محترم ارائه نمود.

احمدی یادآور شد: بخش زیادی از توسعه سرمایه اجتماعی در بستر دانشگاه شکل می گیرد و در شرایط کنونی باید به صورت جدی نسبت به ایجاد امید و اعتماد به مسئولان و رفع نگرانی جوانان و بازسازی روحیه آنان تلاش کنیم.

وی به تهیه گزارش های دیده بانی کووید 19 در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس با توجه به اهداف جامعه محوری برای حل مشکلات جامعه برنامه وسیعی اتخاذ کرده از جمله تهیه بولتن هایی در حوزه های علمی، ‌اجتماعی، ‌فرهنگی، ‌سیاسی، ‌اخلاقی و دینی که با کمک گروه های علمی مختلف و به صورت هفتگی هم برای عامه مردم و هم مدیران و سیاستگذاران تهیه می شود که با عنوان دیده بانی کووید 19 روی سایت دانشگاه و سایت وزارت علوم در دسترس می باشد و تا کنون حدود 58 بولتن به همت گروه های مختلف تخصصی دانشگاه منتشر شده است.

در جریان این نشست، ناطق معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به اهمیت نقش مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه خاطر نشان ساخت: در سطح جهانی دیدگاه دانشگاه ها به سمت مسئولیت اجتماعی سوق پیدا کرده است و ما نیز باید در کشور مسائلی مانند آسیب های اجتماعی، مسائل مربوط به شکایات دانشجویان و اساتید و ناهنجاری های اداری را مورد توجه قرار دهیم و این امر را تبدیل به یک تفکر نماییم و با هم افزایی در سطح معاونان فرهنگی، بتوانیم از فضای بروکراتیک حاکم در دانشگاه ها بکاهیم.

وی همچنین بر لزوم توجه به ساختارهای جدید و چابک در دانشگاه تاکید کرد و گفت: جریان فعالیت های فرهنگی دانشگاه باید در کانال مناسبی هدایت شود و نباید با آن برخورد صنفی شود و در حال حاضر بحث سازماندهی و عدم تشتت در آن مورد توجه است و بحث ادغام دو معاونت دانشجویی و فرهنگی در برخی دانشگاه ها در جهت داشتن ساختاری جدید و چابک مورد توجه قرار گرفته که بحثی قابل تامل است که باید با توجه به صلاح دانشگاه سازماندهی لازم در این خصوص صورت گیرد.

در ادامه نشست ، معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در جهت هم افزایی بیشتر به بحث و تبادل نظر پرداختند.