تاریخ : 1399,دوشنبه 06 مرداد16:16
کد خبر : 365196 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جزئیات ظرفیت پذیرش دانشجوی فنی و حرفه ای برای ترم آینده اعلام شد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ظرفیت های پذیرش این دانشگاه را در سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: در دوره کاردانی ۱۲۴ هزار نفر و در دوره کارشناسی ناپیوسته ۵۷ هزار نفر پذیرش خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازمهر، دکتر ابراهیم صالحی عمران صبح امروز با اشاره به شروع هفته ملی کارآفرینی و مهارت در نشست خبری در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای با ارائه گزارشی از دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: این دانشگاه دارای ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده است که در ۱۱۴ شهر کشور مستقر هستند. از ۱۷۶ مرکز، ۵۳ آموزشکده دخترانه و ۱۲۳ آموزشکده پسرانه است تعداد کل دانشجویان این دانشگاه ۱۴۰ هزار نفر است که ۳۸ درصد آنها دختر و مابقی پسر هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: ۸۲ درصد دانشجویان این دانشگاه به صورت روزانه و رایگان تحصیل می کنند و ۱۸ درصد این دانشجویان در نوبت دوم مشغول به تحصیل هستند آموزش های دانشگاه فنی و حرفه ای مهارتی و رایگان است و باید نیز رایگان باشد. آموزش های فنی و حرفه ای تولید ناخالص ملی را رشد می دهد و دولت باید روی آموزش های مهارتی سرمایه گذاری و فرصت برابر را برای همه متقاضیان مهارتی در آموزش عالی فراهم کند.

وی ادامه داد: ۵۴ درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره های کاردانی پیوسته مشغول به تحصیل هستند و این دانشگاه حدود ۱۵۳ رشته دارد که ۴۴ رشته آن کاردانی پیوسته، ۴۳ رشته آن کاردانی ناپیوسته، ۷ رشته آن کارشناسی پیوسته و ۵۹ رشته کارشناسی ناپیوسته است.

صالحی عمران ادامه داد: بازنگری دروس فنی و حرفه ای از سال گذشته آغاز شده ۴۱ درس کاردانی و ۵ درس کارشناسی این دانشگاه بازنگری شده است و برنامه دانشگاه این است که تا پایان سال تمام دروس دانشگاه را بازنگری و به روز رسانی کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: ۶۷۲ عضو هیات علمی و ۳۴۹ عضو غیر هیات علمی و ۲۰ هزار حق التدریس با این دانشگاه همکاری می کنند، اکثر مدرسان این دانشگاه در راستای افزایش کیفیت کد مدرسی دریافت کرده اند آیین نامه صلاحیت مدرسی تدوین شده است و این اساتید بر اساس این آیین نامه انتخاب شده اند.

صالحی عمران در ادامه به ظرفیت های پذیرش دانشجوی این دانشگاه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: بنا داریم در سال ۹۹ در دوره کاردانی ۱۲۴ هزار نفر و در دوره کارشناسی ناپیوسته ۵۷ هزار نفر پذیرش شوند و در مجموع حدود ۱۸۰ هزار نفر برای سال ۹۹ اعلام ظرفیت کرده ایم.

وی ادامه داد: این دانشگاه ۲۳۰۰ آزمایشگاه و کارگاه دارد، ۶۰ تا ۷۰ درصد دروس این دانشگاه عملی و ۳۰ تا ۴۰ درصد نظری است که نقطه قوت این دانشگاه دروس عملی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: هدف دانشگاه فنی و حرفه ای آماده سازی افراد برای تولید است یعنی معتقدیم دانشگاه فنی و حرفه ای نیروهایی را تربیت کند تا تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های جدی ما توجه به آزمایشگاه و کارگاه هاست و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها اختصاص داده شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین گفت: این دانشگاه با توجه به دغدغه ای که برای تجاری سازی دارد ۲۷ مرکز نوآوری، ۱۵ مرکز رشد و ۶۶ شرکت دانش بنیان دارد.

صالحی عمران ادامه داد: یکی از برنامه هایی که دانشگاه پیگیر آن است، شناسایی فارغ التحصیلان موفق در بازار کار است اینکه چقدر فارغ التحصیلان این دانشگاه در بازار کار موفق بوده اند و هدف دانشگاه از شناسایی این فارغ التحصیلان معرفی آنها به دانشجویان و خانواده ها به عنوان الگوی موفق است.

وی در مورد آموزش های مجازی این دانشگاه گفت: در ترم جاری ۸۷ درصد دروس به صورت مجازی و در برخی از استان ها صددرصد به صورت مجازی ارائه شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین درباره ادغام دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی نیز گفت: این دو دانشگاه آموزش های مهارتی را پیگیری می کنند ولی برنامه های آنها با یکدیگر متفاوت است و قرار نیست با یکدیگر ادغام شوند.