تاریخ : 1399,دوشنبه 03 شهريور19:29
کد خبر : 368196 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ورود مجلس به ماجرای ‌فروش صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی

صحبت نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی از خارج از کشور به داخل به دلیل مشکلات ارزی و شیوع بیماری کرونا مورد توجه فعالان صنفی دانشگاه‌های قرار گرفته و آنها معتقدند عده‌ای با این بهانه درصدد دور زدن کنکور سراسری هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صندلی فروشی کلید واژه‌ای است که چندی پیش، پس از جنجال شناسایی یک دانشجوی دندان پزشکی تقلبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی زبان‌ها افتاد. هرچند آن داستان خیلی زود خاتمه پیدا کرد و به نظر چندان مهم نبود، اما واسطه‌ای شد برای صحبت‌های مختلف درباره شناسایی سو استفاده‌ها و تقلب‌ها در انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های علوم پزشکی.

در ادامه پیگیری‌های خبرنگار فارس، موضوع را از مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیری کردیم که وی در این خصوص گفت: در مقطعی و تا جایی که اطلاع دارم 300 نفر بدون آنکه به خارج بروند و در رشته‌ای تحصیل کنند در کلاس‌های پزشکی دانشگاه‌های معتبر نشسته بودند که البته این افراد شناسایی شده و با آنها برخورد شده است. براساس بخشنامه وزارت علوم و بهداشت برخی دانشجویان می‌توانستند به خارج سفر کرده و چند صد میلیون تومان هزینه کنند و بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی به داخل کشور انتقالی بگیرند و در حقیقت معنای این کار آن است که می‌‌شود با هزینه 500 میلیونی و یا یک میلیارد تومانی در بهترین دانشگاه‌های ایران و در رشته‌های پزشکی ادامه تحصیل داد.

در این موضوع به هیچ وجه بحث علمی مطرح نیست ضمن اینکه برای اجرای این مصوبه فشار زیادی برای پذیرش افراد به دانشگاه‌ها و مسئولان آن وارد می‌شد که آنها از این دانشجویان آزمونی نگرفته و نمره بدهند. متأسفانه این تصمیم غلط بوده و برخی افراد تحت شرایط و منافع خاص این کار را انجام داده‌اند که برخی از آنها در مجلس و یا در دولت بودند. ضمن اینکه این موضوع مصیبت‌های علمی و اخلاقی در کشور دارد.

وقتی برخی از این افراد صلاحیت اخلاقی هم ندارند و ممکن است فسادزاه هم باشند باید تلاش کنیم این قانون را متوقف کنیم چرا که پول زیاد این دست از دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌تواند منجر به اعطای رشوه شود چرا که آنها به دنبال تحقق اهداف‌شان هستند. قطعاً این موضوع را در کمیسیون آموزش بررسی خواهم کرد هرچند که طبق پیگیری‌هایم متوجه شدم که وزارت علوم و بهداشت به دانشجویان انتقالی به ایران ممنوع شدن این موضوع را در مجلس گوشزد کردند و حتی گروه آخر نتوانستند کار انتقالی خود را انجام دهند. چرا که این وزارتخانه‌ها معتقدند مجلس قبلی چنین مصوبه‌ای داشته است ولی اگر اینگونه نباشد در مجلس یازدهم حتماً این موضوع را دنبال کرده و آن را متوقف خواهم کرد.