تاریخ : 1399,دوشنبه 10 شهريور14:59
کد خبر : 368792 - سرویس خبری : یادداشت

سیدحسین ابراهیمی

عرضه اولیه یا ارز اولیه، پولسازی با کروات؟!

صفحاتی که مدیران آن‌ها با ممبر‌های فیک (جعلی) و تبلیغات و یک دست کت و شلوار و وسایل به ظاهر گران قیمت و با کمک فتوشاپ و از همه مهم‌تر کروات! تبدیل شده‌اند به بورس باز‌های حرفه‌ای و با دانش و فهمیده و استاد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدحسین ابراهیمی*// این روزها تب و تاب سرمایه گذاری در بورس همه جا را فرا گرفته است و اکثر مردم به خاطر بازدهی بالای این بازار و حفظ ارزش پول شان در این بازار سرمایه گذاری می کنند.

این روزها سوار تاکسی میشی صحبت از بورسه! تو دانشگاه هستی بورس! تو مدرسه بورس! تو جمع خانوادگی بورس!تو فضای مجازی بورس!همه جا صحبت از بورس است.

مردمی که با سرمایه های اندک وارد بازار سرمایه شده اند تا بلکه سودی نصیب شان شود که اگر بشود.!

مردمی که بدون دانش وارد این بازار شده اند و حتی رایج ترین اصطلاحات بورسی را هم بلد نیستند.کافیست سری به گروه های تلگرامی یا کامنت هایی که در سایت های بورسی منتشر میشود بزنید تا متوجه شوید خیلی ها به عرضه اولیه می گویند ارز اولیه!!! و نه تنهای املای درست کلمه را بلد نیستند بلکه معنی آن را هم نمی دانند و کافیست تنها چند سوال ساده از آنها بپرسید تا متوجه شوید که از دانش کافی برخوردار نیستند.

افرادی که می خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند. معمولا  این گونه افراد روی میاورند به خرید سیگنال.

حال اولین جا برای خرید سیگنال کجاست؟به چه کسی رجوع کنیم؟ اولین جایی که این افراد مراجعه میکنند کانالها و صفحات مجازی هستند.

صفحاتی که مدیران آنها با ممبرهای فیک(جعلی) و تبلیغات و یک دست کت و شلوار و وسایل به ظاهر گران قیمت و  با کمک فتوشاپ و از همه مهم تر کروات! تبدیل شده اند به بورس بازهای حرفه ای و با دانش و فهمیده و استاد.

جمله معروفی هست که میگه: هنگامی که  همه در جستجوی طلا بودند ، یک نفر با فروش "بیل و کلنگ" میلیونر شد، اما هیچکس طلا پیدا نکرد!

کار مدیران این کانالها هم همین است؛سیگنال فروشی و فروش پکیج های آموزشی بی محتوا.

این کانالها و افراد هیچ تعهدی به شما ندارند و کافیست تا مبلغ را بگیرند و یک سیگنال الکی به شما بفروشند و بعدا هم اگر ضرر کنید به شما پاسخی نخواهند داد.

حال آیا خود ما مقصر نیستیم؟بهتر نیست خودمان آموزش ببینیم و یاد بگیریم؟آیا وقتی ما ضرر می کنیم مقصر خودمان نیستیم؟آیا وقتی سهم خود را زیر قیمت پایانی میفروشیم و هنوز اصطلاح ساده قیمت پایانی را نمی دانیم و یا در صف خریدیم یا فروش بهتر نیست دانش خود را بالا ببریم؟آیا هرکسی که کروات زد حتما فرد با خرد و دانایی است؟

بهتر است کمی دانش خود را افزایش بدهیم و در پایان چند توصیه به تازه واردان بورسی:

1.آموزش ببینید

2.دچار هیجان نشوید و اجازه ندهید جو روانی بازار روی شما اثر بگذارد و به شایعات توجه نکنید تا زمانی که شما سهمی را نفروخته اید زیان آن فقط یک عدد است روی کاغذ.

3.سهم بنیادی بخرید

4.اگر دانش کافی ندارید غیر مستقیم وارد این بازار شوید و با کارشناسان معتبر مشورت کنید و از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید

5.با پس انداز(پول اضافه) خودتان وارد بورس شوید

6.صورتهای مالی شرکت ها را بررسی کنید و شرکت های سود ده را انتخاب کنید چرا که اگر در کوتاه مدت سود هم ندهند در مجمع سالانه سود نقدی توزیع می کنند.

بعضی شرکتها سود را از طریق سجام به حساب بانکی شما واریز میکنند و برخی دیگر جهت دریافت سود باید به بانک مراجعه کنید.

اگر این امر(روش دریافت سود) برای شما اهمیت دارد در خرید سهام این شرکت ها از طریق سایت کدال بررسی کنید که آیا سود آنها از طریق سجام واریز میشود یا خیر.

در پایان حتما صبر داشته باشید و دید بلند مدت.

*دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه صدرالمتالهین تهران


کد خبرنگار : 38