تاریخ : 1399,چهارشنبه 12 شهريور21:09
کد خبر : 369063 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی:

هدف از ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی و تسهیل یادگیری است

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور گفت: هدف از ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی، هدایت و تسهیل یادگیری و بهبود محیط یادگیری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ خسرو ساکی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور در مورد نقش و اهمیت سنجش و ارزشیابی تحصیلی در ارتقای کیفیت یادگیری در زیست‌بوم کرونا و قدردانی از همکاری استان‌ها برای برگزاری امتحانات نهایی گفت: بر اساس هدف نوزدهم سند تحول استقرار نظام ارزشیابی و راهکارهای ۱-۱۹ و ۲-۱۹ سه مأموریت مهم پایش همگانی آموزش برای تضمین کیفیت، اصلاح برای پیشرفت تحصیلی در ارتقای کیفیت و طراحی مدل سنجش مبتنی بر ساحت‌های شش‌گانه بر عهده مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.

وی با اشاره به اهمیت پیشرفت در ارتقای کیفیت فرایند تعاملی یاددهی- یادگیری در شرایط کرونا گفت: در نگاه نوین غربال کردن دانش آموزان و گزینش مستعدها و محروم کردن عده‌ای از آموزش مدنظر گزینش نیست. بلکه سنجش وسیله‌ای برای توصیف و تغییر رفتار دانش آموزان مختلف، برای کمک و بهبود به‌عنوان عناصر جدایی‌ناپذیر آموزش‌وپرورش است.

ساکی گفت: رفع نارسایی‌های برنامه از اهداف اصلی سنجش ده گانه است. هدف از ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی و هدایت و تسهیل یادگیری و بهبود محیط یادگیری است. دست اندرکاران باید مراقب باشند این مهم کمرنگ نباشد و برای اجرای صحیح ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید ارزشیابان با مفاهیم اندازه‌گیری و آزمون و سنجش پیشرفت تحصیلی و تفاوت‌ها و تشابهات و رابطه آن آشنا شوند زیرا با عدم برداشت درست از مفاهیم ممکن است آن‌ها را درجای خود استفاده نکنیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اینکه سنجش مفهوم گسترده‌ای دارد، گفت: این مفهوم فقط به معنای اندازه‌گیری نیست. سنجش فرآیند یادگیری برای کمک و تصمیم‌گیری برای رشد و پیشرفت است. ارزشیابی اگر کاغذی نباشد اتفاقی نمی‌افتد زیرا اصل آزمون است و ابزارهای سنجش متعدد هستند. درواقع توجه کنیم که ارزشیابی از سنجش گسترده‌تر است. موضوع اصلی ارزشیابی تعیین کیفیت است. در ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی بین آنچه دانش‌آموز بیاموزد با عنوان هدف آموزشی و آنچه کسب کرده مقایسه می‌شود. لذا باید در دوره کرونا نگاه جدی به ارزشیابی داشته باشیم.

وی افزود: در ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی این روزها صرفاً از روش‌های مداد و کاغذ استفاده نکنیم و شیوه‌های مختلف را جایگزین کنیم. ازجمله استفاده از فضای مجازی و آموزش الکترونیکی مهم است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی پیشنهاد داد تا ارزشیابی تکوینی و آغازین که به معنای یادگیری است را جایگزین ارزشیابی مداد وکاغذی و پایانی کنیم تا زمینه ارتقای فرایند کیفیت یادگیری فراهم شود.