تاریخ : 1399,شنبه 15 شهريور12:06
کد خبر : 369231 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آفرهای ویژه دانشگاه‌ها برای دانشجویان آزمون دکتری رتبه برتر؛

از وعده استخدام تا هدیه ۱۵ میلیون تومانی! +جدول

البته این نوع تسهیلات به دانشگاه های دولتی اختصاص نداشته و موسسات غیرانتفاعی نیز شرایط خاصی را برای دانشجویان رتبه برتری در نظر گرفته است، موسسه غیر انتفاعی علوم شناختی می نویسد: موسسه به یک تا دو نفر از پذیرفته شدگان رتبه های اول تا دهم آزمون سراسری دکتری تخصصی در هرکدام از رشته های حوزه علوم شناختی بورس تحصیلی(معافیت کامل از پرداخت شهریه) اعطا می کند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گرچه این روزها بسیاری از خانواده ها درگیر رفتن یا نرفتن فرزندشان به مدرسه هستند اما فضای دانشگاه ها نیز دست کمی از مدارس ندارد.

در این میان داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده دوره دکتری که این روزها به دلیل بیکاری تحصیل کرده های مقاطع پایین تر طرفدار زیادی نیز دارد، نیز درگیر آماده سازی برای حضور در جلسات مصاحبه هستند؛ داوطلبانی که طبق اعلام قبلی باید از دهه سوم شهریور ماه وارد مرحله دوم آزمون ورودی شوند.

بر اساس آمارها تعداد مجازین آزمون دکتری ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر بود که از این تعداد ۸۷ هزار و ۴۴۵ نفر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کردند. در این دوره از آزمون ورودی مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) سال ۹۹ تعداد ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب ثبت نام کرده بودند که ۷۰ درصد در جلسه آزمون حاضر بودند و ۳۰ درصد در این آزمون شرکت نکردند. ظرفیت پذیرش دوره دکتری سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴ هزار نفر است که از این تعداد، ۱۴ هزار نفر مربوط به دانشگاه‌های دولتی و ۱۰ هزار نفر مربوط به دانشگاه آزاد است.

اما شاید یکی از نکات قابل توجه این دوره، تسهیلات جالب دانشگاه ها برای جذب دانشجویان رتبه برتری این کنکور است، تسهیلاتی که برخی از آنها قابل توجه است. به طور مثال دانشگاه مالک اشتر نوشته است:  داوطلبان مرد دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران، صنعتی اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز و شهید چمران اهواز و همچنین داوطلبان مرد با رتبه های کمتر از 20 سهمیه آزاد در رشته های (مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات، فوتونیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی هوا فضا و مدیریت) در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی وزارت دفاع بعد از آزمون جامع و تصویب پروپزال، به استخدام وزارت دفاع درخواهند آمد.

بیشتر بخوانید// شیوه پذیرش در آزمون دکتری سال ۹۹ +جدول

دانشگاه علامه طباطبائی نیز برای دانشجویان برتر خود نوشته است: رتبه اول تا سوم دورة روزانه آزمون دکتری سازمان سنجش در رشته هایی که حداقل در 3 دانشگاه پذیرش دارند هدیه ای بدین شرح پرداخت میشود: رتبه اول مبلغ 10 میلیون تومان، رتبه دوم مبلغ 7 میلیون تومان و رتبه سوم مبلغ 5 میلیون تومان. تبصره: یک سوم هدیه در نیمسال اول تحصیلی و الباقی در نیمسالهای بعد و براساس پیشرفت تحصیلی دانشجو در طول تحصیل پرداخت خواهد شد. داوطلبان برای اطلاع از شهریه نوبت دوم و پردیس تحصیلات تکمیلی و اطلاعات بیشتر به وبسایت دانشگاه مراجعه نمایند.

یا مثلا دانشگاه فردوسی مشهد نیز در تسهیلات خود آورده است:  پرداخت کمک هزینه تحصیلی ماهانه به مدت یکسال - استفاده رایگان از کلیه خدمات ورزشی شامل استفاده از مجتمع آبی پردیس، سالن بدنسازی و کلاس های آموزشی - استفاده رایگان ار کارگاه ها و کلاس های آموزشی و فرهنگی - حمایت از طرح های علمی – پژوهشی یا اختراعات و ابتکارات دانشجویان دکتری در قالب حمایت از طرح های انجمن های علمی دانشجویی - حمایت مالی و معنوی از دانشجویان دکتری در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نقد و نظریهپردازی - حمایت از طرح های کارآفرینی دانشجویان دکتری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی - شرکت رایگان در اردوهای دانشجویی ستاد اردوهای دانشگاه.

البته این نوع تسهیلات به دانشگاه های دولتی اختصاص نداشته و موسسات غیرانتفاعی نیز شرایط خاصی را برای دانشجویان رتبه برتری در نظر گرفته است، موسسه غیر انتفاعی علوم شناختی می نویسد: موسسه به یک تا دو نفر از پذیرفته شدگان رتبه های اول تا دهم آزمون سراسری دکتری تخصصی در هرکدام از رشته های حوزه علوم شناختی در سال 1400 - 1399 بورس تحصیلی(معافیت کامل از پرداخت شهریه) اعطا می کند.

در جدول ذیل تسهیلات هشت دانشگاه برای داوطلبان رتبه برتر کنکور دکتری که در آن دانشگاه ثبت نام کند، آمده است:

آفرهای ویژه دانشگاه‌ها برای دانشجویان آزمون دکتری رتبه برتر


کد خبرنگار : 16