تاریخ : 1399,پنجشنبه 20 شهريور14:18
کد خبر : 369835 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» گزارش می‌دهد؛

سرگردانی دانشجویان دانشگاه سمنان درپی خلف وعده مسئولان

در آستانه انتخاب واحد برای نیم سال اول تحصیلی ۹۹۱ دانشگاه سمنان، تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عدم انتقال شهریه ترم قبل (۹۸۲) به ترم جدید برای دانشجویانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا حذف ترم بدون احتساب سنوات کرده اند، خبر میدهند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فروردین 1399 بود که علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات خبر از بخشنامه ای از طرف وزارت علوم برای دانشگاه ها خبر داد در بخشی از این بخشنامه بندی در خصوص حذف ترم بدون احتساب سنوات بود که به شرح زیر می باشد:

در صورت لزوم با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحد‌های درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری یاغیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده اند، مجازاست.

در پی این بخشنامه بود  که معاونت آموزشی دانشگاه سمنان با درخواست حذف ترم بدون احتساب سنوات دانشجویان (به دلیل شیوع ویروس کرونا) موافقت کرد.

این درحالی است که اردیبهشت ماه 1399 با تعدادی زیادی از در خواست های حذف ترم بدون احتساب سنوات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، موافقت نشده بود که با اعتراضات گسترده دانشجویان این مقطع همراه شد و نهایتا با درخواست ها موافقت شد.

اما  اکنون و در آستانه  انتخاب واحد برای نیم سال اول تحصیلی 991، تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عدم انتقال شهریه ترم قبل(982) به ترم جدید خبر میدهند. این درحالی است که مطابق اطلاعیه شماره 5 دانشگاه ذکر شده است: شهریه های پرداختی این دانشجویان در نیم سال مذکور به نیم سال بعد منتقل خواهد شد. 

در متن اطلاعیه 5 آمده است:

"به اطلاع کلیه دانشجویان دانشگاه سمنان می رساند:

در راستای کاهش دغدغه دانشجویان عزیز و خانواده های محترم ، در صورت ارائه درخواست حذف ترم برای نیمسال 982 از سوی دانشجویان، این درخواست بدون احتساب سنوات از سوی معاونت آموزشی وتحصیلات تکمیلی دانشگاه مورد موافقت قرار میگیرد . و شهریه های پرداختی این دانشجویان در نیم سال مذکور به نیم سال بعد منتقل خواهد شد.

اطلاعیه های رسمی و مورد تایید دانشگاه فقط مواردی است که از طریق این سایت و کانال های رسمی دانشگاه منتشر می گردد.

روابط عمومی دانشگاه سمنان"

در ادامه تعدادی از پیام‌های اعتراضی را که دانشجویان دکتری دانشگاه سمنان برای خبرنگار ما ارسال کردند را مشاهده می‌کنید؛

_ " ... لطفا پیگیری کنید به ناحق الان شهریه را به ترم بعد منتقل نمیکنند و دانشجویان این دانشگاه حیران و سرگردان شده اند و اعلام کرده اند تا شهریه این ترم را واریز نکنید به شما اجازه ثبت نام نمیدهیم"

_ " دانشگاه سمنان با وجود حذف ترم بدون احتساب سنوات ، کل پول شهریه ترم قبل را دریافت میکند و در سیستم دانشجویان را بدهکار نشان می دهد. شایان ذکر است که دانشجویان هیچ گونه امکاناتی را در ترم گذشته از دانشگاه دریافت نکرده اند."

_ "دانشجویان متوجه شده اند که شهریه رو میخواهند از دانشجویان بگیرند و عملا حذف ترم بدون احتساب سنوات بی معنی هست و با دروغ و پنهان کاری می خواهند سر دانشجو را کلاه بگذارند."

_ دانشگاه سمنان کل پول شهریه ترم قبل را با وجود حذف ترم بدون احتساب در سنوات دریافت کرده است و هیچ مبلغی را تخفیف نداده است و از شهریه ترم بعد هم کم نمیکند و الان مجدد می گویند که کل شهریه را باید برای این ترم واریز کنید."

با این وجود برای تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، این شهریه به نیم سال پیش رو منتقل نشده است و دانشجویان باید قبل از انتخاب واحد شهریه های خود را پرداخت کنند. این موضوع سبب نگرانی بسیاری از دانشجویان این مقطع شده است.

 بسیاری از دانشگاه های کشور مطابق با اطلاعیه ها داخلی عمل کرده و به مشکلات این چنینی برنخورده اند.اما دانشگاه سمنان برای بار دوم است که مطابق با اطلاعیه خود عمل نکرده وسبب اعتراضات دانشجویانش می شود.

در نهایت دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی این درخواست را از معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دارند تا در اسرع وقت این موضوع پیگیری شود و مطابق با اطلاعیه صادره از سوی معاونت آموزشی دانشگاه عمل شود. باید دید در این موضوع کوتاهی ها از طرف مسئولین دانشگاهی است ویا اینکه داستان دیگری در کار است.

*گزارش از محمد رمضانی

کد خبرنگار : 90