تاریخ : 1399,شنبه 22 شهريور19:22
کد خبر : 369999 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

تشکل‌های دانشجویی در نامه‌ای خطاب به قالیباف مطرح کردند؛

با لغو تعهدات ایران و خروج از برجام مانع از زورگویی‌های آمریکا شوید

دانشجویان خطاب به قالیباف: لازم به ذکر است، ندادن پاسخ منطقی و متقابل به اقدامات خصمانه‌ی ایالات متحده و صبر کردن تا حصول نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، به امید اینکه با دوباره روی کار آمدن دموکرات-ها، شرایط به حالت مطلوب ایران بازگردد، خوشبینی احمقانه‌ای بیشتر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند تشکل‌ دانشجویی از دانشگاه های کشور طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب طرح خروج از برجام شدند. متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و احترام
همانطور که مستحضرید، بزرگترین پروژه‌ی دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، برای حل مشکلات اقتصادی کشور در ۷ سال گذشته، توسل به مذاکرات هسته‌ای با کشور‌های عضو در گروه موسوم به ۵+۱ بوده است.

این مذاکرات که منجر به انعقاد برجام میان ایران و کشور‌های عضو گروه ۵+۱ و همچنین تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل گردید، از همان روز اجرا با مشکلات روزافزونی مواجه شد؛ به طوری که اکنون و پس از گذشت بیش از ۵ سال، با رسیدن تعهدات طرف‌های غربی به صفر می‌توان ادعا کرد با چیزی به جز یک توافقنامه‌ی یک‌طرفه رو به رو نیستیم.

مسلما وضعیت اسف‌بار کنونی ناشی از عمل نکردن تیم مذاکره کننده‌ی دولت به توصیه‌های رهبر حکیم انقلاب اسلامی و در نتیجه خوشبینی بیش از حد به طرف مقابل، خصوصا دولت عهدشکن ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

حاصل این بی توجهی دستگاه دیپلماسی کشور، این شد که پس از گذشت دو سال و نیم از اجرای کامل تعهدات ایران در برجام، دولت آمریکا که از همان ابتدا در انجام تعهدات خود کارشکنی می‌کرد، به طور رسمی از برجام خارج شود و تحریم‌هایی سخت‌تر از تحریم‌های بین المللی که در قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده بود، علیه حقوق ملت ایران اعمال کند.

با این وجود دولت دوازدهم باز هم علیرغم هشدار‌های مقام معظم رهبری، با اعتماد مجدد به اروپا در بی اثر سازی تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا، همچنان به تمام تعهدات خود پایبند ماند. پس از یکسال، دولت ایران با توجه به حق تصریح شده‌ی خود در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، اقدام به کاهش تعهدات خود در این توافق طی پنج مرحله دو ماهه نمود.

اکنون نیز علاوه بر اینکه اقدام مذکور در به عمل وا داشتن طرف‌های مقابل برای اجرای تعهدات خود موثر نبوده، با شرایط جدیدی مواجه هستیم که درصورت عدم پاسخ درست به این اقدامات، همچون ۵ سال گذشته شاهد پایمال شدن حقوق مسلم ملت مظلوم و مقتدر ایران توسط زورگویان و نظام سلطه خواهیم بود.

درصورت موفقیت آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه در بند‌های ۱۰و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران، دیگر امتیازی برای ایران باقی نخواهدماند، ولی طبق بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ ایران همچنان باید به تعهدات خود عمل کند؛ بنابراین بر اساس منطق و عقلانیت در صورت از بین رفتن و عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در عمل، این اتفاق باید موجب لغو تمام تعهدات ایران و خروج هرچه سریعتر ایران از این توافق خسارت‌بار توسط دولت جمهوری اسلامی ایران بشود.

ذکر این نکته ضروریست که دولت آمریکا می‌تواند با حق وتوی خود در شورای امنیت مانع از هرگونه مخالفتِ اعضا با بازگرداندن قطعنامه های تحریمی سازمان ملل متحد علیه دولت ایران شود.

همانطور که احتمالا می‌دانید حتی این مخالفت‌های نمایشی دول غربی با اقدام دولت آمریکا هیچ ارتباطی با انجام تعهدات حقوقی خودشان در برجام ندارد و این اقدام آن‌ها صرفا برای حفظ برجام به معنی انجام کامل تعهدات هسته ای توسط ایران می‌باشد؛ بنابراین ما از جنابعالی و نمایندگان محترم و انقلابی مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا با تصویب طرحی مبنی بر الزام دولت به لغو تمام تعهدات هسته‌ای و خروج از برجام درصورت بازگشت تحریم-های شورای امنیت، مانع از زورگویی‌های بیش از پیشِ نظام سلطه علیه ملت ایران شوید.

لازم به ذکر است، ندادن پاسخ منطقی و متقابل به این اقدام خصمانه‌ی ایالات متحده و صبر کردن تا حصول نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، به امید اینکه با دوباره روی کار آمدن دموکرات-ها، شرایط به حالت مطلوب ایران بازگردد، خوشبینی احمقانه‌ای بیشتر نخواهد بود.

علاوه بر آن، مجموع این اتفاقات می‌تواند موجب وقیح تر شدن تروئیکای اروپایی برای مجبورکردن ایران به اجرای دوباره‌ی تعهدات هسته‌ای بدون اجرای تعهدات خود و فتح بابی برای مذاکرات بر سر مسائل ناموسی انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری شود. امید است نمایندگان محترم مردم در خانه‌ی ملت با توجه ویژه به تذکر صریح مقام معظم رهبری در بیانات حکیمانه‌ی خود پس از خروج رسمی آمریکا از برجام که مسئولین کشور را در معرض آزمون بزرگ حفظ عزت و اقتدار و منافع ملت ایران دانستند، بتوانند از این امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون بیایند.

در پایان کلام لازم می‌دانیم شما را به اجرای دستور صریح خداوند متعال درباره‌ی شیوه‌ی مواجهه با دشمنان ظالم و عهدشکن در یکی از آیات نورانی و راهگشای قرآن کریم توصیه کنیم:«وَإِن نَکَثوا أَیمانَهُم مِن بَعدِ عَهدِهِم وَطَعَنوا فی دینِکُم فَقاتِلوا أَئِمَّةَ الکُفرِ ۙ إِنَّهُم لا أَیمانَ لَهُم لَعَلَّهُم یَنتَهونَ ‍- و اگر پیمان‌های خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن قرار دهند، با پیشوایان کفر مقابله کنید؛ چرا که آن‌ها پیمانی ندارند؛ شاید [با شدّت عمل]دست بردارند!» (سوره توبه، آیه ۱۲)

صدق الله العلی العظیم؛ و من الله التوفیق

- مجمع دانشجویان عدالتخواه آرمان تهران
- مجمع دانشجویان حزب الله دانشگاه علم و صنعت
- مجمع دانشجویان عدالتخواه آرمان شیراز
- مجمع دانشجویان عدالتخواه آرمان دانشگاه اصفهان
- مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
- تشکل عدالتخواه قسط شاهرود
- مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه کاشان
- مجمع دانشجو معلمان عدالتخواه فرهنگیان کرمان
- مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه یاسوج
- بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد
- بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود
- بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
- بسیج دانشجویی دانشگاه دامغان
- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان
- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز شاهرود
- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز دامغان
- بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی نوردانش شاهرود
- انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود (دفتر تحکیم وحدت)


کد خبرنگار : 90