تاریخ : 1399,دوشنبه 24 شهريور12:17
کد خبر : 370203 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

بررسی کلمه به کلمه لایحه منع خشونت علیه زنان در مجلس

ارائه قانون منع خشونت علیه زنان یا همان « لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان » از دولت به مجلس، در دوره قبل مجلس توسط فراکسیون زنان پیگیری می شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رکنا ، اما این قانون نه تنها به مجلس نهم، بلکه به عمر مجلس دهم نیز قد نداد و حالا به مجلس یازدهم رسیده است. زنان مجلس یازدهم این لایحه را پیگیری می کنند. اصلاحات لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان از سوی رئیس کنونی قوه قضائیه تایید شده و به دولت ارجاع شده است اما در بورکراسی دولتی و دست به دست شدن این لایحه در کمیسیون ها و هیئت دولت گیر کرده و به مجلس نرسیده است.

بررسی کلمه به کلمه لایحه منع خشونت علیه زنان در مجلس

الهام آزاد، عضو فراکسیون زنان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: در جلسه ای که با معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده داشتیم قرار بر این شد که لایحه منع خشونت علیه زنان و تامین امنیت آنها تا آخر شهریور به مجلس ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که زنان در مجلس در اقلیت هستند، این لایحه در مجلسی که مردان اکثریت هستند به تصویب می رسد؟ گفت: محتوای هر لایحه ای که به مجلس ارائه می شود کلمه به کلمه بررسی می شود. با بررسی ها و نظرات کارشناسی به تصویب می شود. باید ببینیم متن لایحه به چه صورت ارائه می شود.

حمایت از زنان بزه دیده یا در معرض بزه

الهام آزاد در پاسخ به این سوال که چه مسائلی مد نظر شماست که باید در این قانون وجود داشته باشد؟ تاکید کرد: از اسم آن مشخص است. تکریم بانوان حفظ کرامت و صیانت آنها و تامین امنیت بانوان و هر گونه خشونتی که علیه زنان صورت می گیرد باید در آن لایحه گنجانده شده باشد. با تمام توان از حقوق بانوان حمایت می کنیم چرا که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. برخلاف مسائلی که گفته می شود در نظام و انقلاب اسلامی نگاه ویژه به زنان وجود دارد و متاسفانه غرب و دست نشانده های غرب به حیات مادی نگاه دارند و ارزش ها و جنبه معنوی زنان نادیده گرفته شده است. شان و ارزشی که اسلام به زنان داده در هیچ جای دیگر گنجانده نشده است. تحکیم پایه های خانواده، افزایش سطح آگاهی های عمومی، توسعه دانش و فناوری و عدالت اجتماعی برای کرامت زنان باید در این لایحه مد نظر قرار بگیرد. تحکیم پایه های خانواده مهمی است که معاندان نظام هدف قرار گرفته اند و باید این موضوع را به صورت صحیح در این لایحه بپردازیم.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان این که در سال 99 شاهد چند واقعه تلخ خشونت علیه بانوان بودیم، افزود: باید از بانوانی که بزه دیده اند یا در خطر یا معرض بزه دیدگی قرار دارند، حمایت کنیم. نگاه ویژه ای به بانوان در این لایحه داریم.

جرائم آزادی های مشروع زنان

اثبات آزارهای کلامی و جنسی که آثاری به جا نمی گذارند و تعرض نیستند، برای زنان بسیار سخت است. عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که برای کاهش این آزارها تمهیداتی در این لایحه وجود دارد؟ گفت: قطعا در این لایحه هر رفتار عمدی که به جسم، روان، حیثیت، آزادی های حقوق زن و... ضرر می زند در قالب جرائم تمامیت جسمانی، معنوی و روانی در نظر گرفته خواهد شد. جرائم آزادی های مشروع زنان نیز باید در این لایحه گنجانده شود.

باید فرهنگسازی کنیم تا قتل صورت نگیرد

الهام آزاد در پاسخ به این سوال که آیا مجازات شدیدتر یا جدی تر برای پدران و جد پدری قاتل در "لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان" می گنجد یا خیر؟ گفت: بخشی از قوانین در شرع تعریف شده و هیچ کسی نمی تواند آن را تغییر بدهد. مثلا پدر یا جد پدری که قاتل فرزندش باشد، قصاص نمی شود. ولیکن ما باید در قانون ساز و کارها و بسترهایی را فراهم کنیم که باعث فرهنگسازی شود و حتی رجوع به این امر نکنند. در خبرها دیدم و از صحت آن خبر ندارم اما پدر رومینا اعلام کرده است: "می دانستم که پدر قصاص نمی شود! دخترم را کشتم!"این نگاه درستی نیست که به این موضوعات داشته باشیم. معتقدم نمی توانیم قصاص پدر را تغییر دهیم اما با فرهنگسازی تا جرم و قتلی صورت نگیرد. یعنی جامعه فرهنگی اسلامی ما باید چنین جرائمی اتفاق نیفتد نه آن که قانون مجازات آن را تغییر دهیم.