تاریخ : 1399,دوشنبه 31 شهريور20:25
کد خبر : 370945 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

نگاهی به ماهیت شرکت حسابداری و اقسام مختلف آن

توسعه و رشد سریع بازارها، کسب و کار ها را نیز به شکل اجتناب‌ناپذیری به سمت بزرگ و حجیم‌تر شدن دستگاه‌های اجرایی و مالی برده است؛ این یعنی به مانند گذشته دیگر یک چرتکه نمی‌تواند همراه و همیار صاحب یک کسب و کار در تعیین وضعیت مالی آن باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» شرکت حسابداری، یکی از نهادهای مالی مهم در سیستم حسابرسی و حسابداری است که بدون آن، نمی‌توان انتظار عملکرد مناسب و خالی از مشکلی را از بخش حسابداری شرکت‌های بزرگ و کوچک داشت. در این یادداشت با توجه به این اهمیت بالای شرکت‌های مذکور، تلاش می‌کنیم تا اقسام مختلف آن را بررسی و توصیف کنیم.

توسعه و رشد سریع بازارها، کسب و کار ها را نیز به شکل اجتناب‌ناپذیری به سمت بزرگ و حجیم‌تر شدن دستگاه‌های اجرایی و مالی برده است؛ این یعنی به مانند گذشته دیگر یک چرتکه نمی‌تواند همراه و همیار صاحب یک کسب و کار در تعیین وضعیت مالی آن باشد. امروزه همزمان با بالا رفتن از پله‌های ترقی باید بپذیرید که پیچیدگی امور حسابداری و حسابرسی شرکت یا کسب و کار شما نیز افزایش یافته و این تا سرحدی ادامه خواهد یافت که دیگر انجام این امور در عهده و توانایی مجموعه شما نیست. با این اوصاف اما راه‌حل چیست؟ ممکن نیست در مسیر بشر چالشی ایجاد شود و راه‌حلی برای آن تدارک دیده نشود؛ این بار کلید حل مشکل شرکت حسابداری است. شرکت حسابداری پاسخی منطقی و سازمان‌یافته به پیچیدگی امور حسابداری کسب‌وکارهاست. حال در این یادداشت با توجه به این اهمیت بالای شرکت حسابداری قصد داریم تا قدری بیشتر با ماهیت آن آشنا شویم.

نگاهی به ماهیت شرکت حسابداری و اقسام مختلف آن

برون‌سپاری و ایجاد پلی مطمئن بین شرکت‌های متخصص در امور مختلف، یکی از اقتضائات سیستم فعلی کسب و کار است

تصویری کلی از آنچه که شرکت حسابداری نامیده می‌شود

همانطور که از نام آن پیداست، این یک نهاد تخصصی در زمینه حسابداری است به واسطه دانش و تجربه بالایی که در این زمینه دارد، به طرز مؤثری در بهبود امور حسابداری شرکت‌های مشارکت می‌کند. شرکت حسابداری با گردهمایی تیمی متخصص و هدفمند کمک کرده تا تجمیع تخصص و دانش، امکان فارغ آمدن بر هر چالش پولی و مالی را ایجاد شود. فراموش نکنید که بدون داشتن ابزار مناسب، فتح قله موفقیت در مسائل مالی ممکن نیست و یک شرکت حسابداری دقیقاً وظیفه دارد تا این ابزار کارآمد را در قالب انواع خدمات حسابداری در اختیار شما قرار دهد. در کنار این افزایش کارآمدی از طریق تکیه بر تخصص بیشتر، خود نفس برون‌سپاری امور شرکت و قرار دادن بعد مالی آن بر عهده یک شرکت حسابداری کمک می‌کند تا با مرکزیت زدایی از امور، کیفیت انجام آن‌ها بالا رود. به بیانی دیگر با تقسیم مسئولیت‌ها و جلوگیری از تلنبار شدن آن‌ها در مرکز مدیریت شرکت، بخشی از چالش‌ها را به بیرون از شرکت منتقل و حل آن‌ها را تسریع و تسهیل می‌کنید. این خدمات شرکت حسابداری هستند که به مثابه یک اهرم، بلند کردن سنگین‌ترین سنگ‌های موجود در مسیر پیشرفت شرکت را ممکن می‌سازند. اما این کار از چه طریق انجام خواهد شد؟

نوع اول شرکت حسابداری با خدمات مشاوره‌ای

این نوع از انواع مختلف شرکت حسابداری ، به شکل فعالی در امور مشاوره‌ای حضور داشته و با ارائه خدماتی در قالب مشاوره، به مدیران در اصلاح و بهبود پروسه‌های مالی کمک می‌کند. اساساً مشاوره به معنی درگیر شدن در امور اجرایی نیست و یک شرکت حسابداری با این نوع از خدمات صرفاً به ارائه نکاتی تخصصی در مورد چالش‌های مختلف اکتفا خواهد کرد. از سویی دیگر این به معنی عدم تعهد مستمر و مداوم این نوع شرکت حسابداری در قبال امر حسابداری شرکت شماست. همچنین  مشاوره خدمات مالی را از شریق شرکت محاسبان تلاشگر خبره بخواهید.

نگاهی به ماهیت شرکت حسابداری و اقسام مختلف آن

به جای درگیر شدن با دغدغه‌های عجیب و غریب پروسه‌های حسابداری، به کمک برون‌سپاری به موفقیت و آسودگی می‌رسید

نوع دوم شرکت حسابداری؛ متعهد به نظارت مداوم

خدمات این نهاد مالی، یک سطح از خدمات شرکت حسابداری نوع اول پیشرفته‎تر بوده و در کنار مشاوره شاهد نقش نظارتی آن هستیم. نظارت، یکی از اموری است که تنها با وجود استمرار و پیوستگی معنا پیدا می‌کند و این موضوع باعث شده تا بخش مهمی از ویژگی‌های این نوع شرکت حسابداری ، یعنی حضور مداوم آن در پروسه‌های مالی شرکت، شکل بگیرد. هرچند باید توجه داشت، این نوع از شرکت حسابداری به طور مستقیم مسئول انجام امور حسابداری نیست و تنها در نقش یک ناظر انجام این امور را زیر نظر دارد. با در نظر داشتن این نکته مشخص خواهد شد که همکاری با شرکت حسابداری نوع دوم به قصد برون‌سپاری کامل امور حسابداری انجام نمی‌شود.

نوع سوم شرکت حسابداری؛ تعهد کامل و مستمر

در نوع سوم، شاهد حد نهایی تعهد در برابر انجام امور مالی هستیم و شرکت‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای در مورد پیگیری امور مالی می‌توانند تمام وظایف خود را به این دست شرکت‌ها بسپارند. شرکت‌های حسابداری نوع سوم به شکل توأمان، مشاوره، نظارت و انجام امور را بر عهده دارند و این یکپارچگی در ترکیب با تخصص بالای کادر اجرایی این نوع از شرکت‌های حسابداری را به یک غول در عرصه پیگیری امور مالی و مالیاتی بدل ساخته است. کافیست تا با یک قرارداد واضح و تعهداتی دو سویه، کار شرکت‌های حسابداری نوع سوم را آغاز کرده و بدون هیچ دغدغه‌ای شاهد پیگیری امور حسابداری توسط آن‌ها باشید. حسن انجام امور حسابداری، تعهد در قبال نبود خطا و مشکلات، انجام تمام وظایف اعم از تحریر و تنظیم اسناد، مستندات، فرم‌ها و صورت‌های مالی تنها بخشی از وایف شرکت‌های نوع سوم است.

نگاهی به ماهیت شرکت حسابداری و اقسام مختلف آن

حتی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب شرکت حسابداری مناسب، مستلزم کسب مشورت از آن‌هاست!

انتخاب بین این سه گزینه

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای مترقی و گسترده، در مورد انتخاب بین این سه گزینه دچار ابهام شده و با تردیدهای مختلفی مواجه می‌شوند. این نوع نیازها و حجم اموری حسابداری شرکت شماست که تعیین خواهد کرد که باید سراغ کدام مؤسسه حسابداری، شرکت و یا تیم حسابرسی بروید. اما برای اینکه بتوانید به شناخت درستی از نیازها دست پیدا کنید، بی‌شک چاره‌ای جز کسب مشاوره از متخصصان و افراد صاحب نظر در این زمینه نیست.


کد خبرنگار : 16