تاریخ : 1399,سه شنبه 08 مهر18:49
کد خبر : 371710 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ادعای جالب دانشگاه علمی و کاربردی درباره اشتغال دانشجویانش

وی با تاکید بر اینکه اکنون دانشگاه علمی و کاربردی بعد از ۲۸ سال بر ریل اصلی هدف خود قرار گرفته است گفت: امید است خانواده‌ها بیش از پیش نسبت به ثبت‌نام و ورود دانشجویان در مراکز علمی و کاربردی و مهارت‌آموزی اقدام کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: ۷۰ درصد دانش‌آموختگان مراکز علمی و کاربردی کشور وارد بازار کار می‌شوند که ۴۰ درصد در زمینه مهارت‌هایی که در دانشگاه فرا گرفته‌اند، مشغول هستند.

محسن محمدزاده روز سه‌شنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: شاید تا سه سال گذشته یکی از ورودی‌های ما شاغلان دستگاه‌های اجرایی بودند اما اکنون دیپلم‌ها وارد دانشگاه می‌شوند.

وی بیان کرد: نگاه ما فقط ورود به بازار کار و کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان نیست بلکه اثرگذاری آن است چراکه این افراد وقتی وارد بازار کار می‌شوند، کارآفرین هستند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار داشت: بسیاری از خانواده‌ها در گذشته همه امکانات خود را در اختیار فرزندانشان برای ورود به تحصیلات عالی در دانشگاه‌های معتبر هزینه می‌کردند اما اکنون استقبال خانواده‌ها از دانشگاه علمی و کاربردی افزایش یافته است.

وی گفت: دانشگاه علمی و کاربردی از مهرماه ۷۱ فعالیت خود را با پذیرش دانشجو به صورت رسمی شروع کرد و اکنون بعد از گذشت ۲۸ سال فعالیت، چندین سال است که کیفیت را در اولویت قرار داده است.

محمدزاده افزود: سایر دانشگاه‌ها در این مدت نیروی انسانی زیادی را تربیت و تحویل جامعه دادند اما همه آنها نیروی کاردان و ماهر مورد نیاز جامعه نبودند در نتیجه با فعالیت این دانشگاه، جایگاه آن در آموزش عالی باز شد.

وی گفت: نظام در برنامه‌های توسعه توجه ویژه‌ای به آموزش‌های مهارتی کرد به گونه‌ای که ۳۰ درصد آموزش عالی به این دانشگاه‌ها و آموزش مهارتی اختصاص یافت.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: دانشگاه به سرعت توسعه پیدا کرد اما در دهه قبل توجه به توسعه کمی بیشتر از مسائل کیفی شد که مقداری دانشگاه را با چالش مواجه کرد و مقداری توجه به توسعه کمی ما را از مسائل غافل کرده بود.

وی ادامه داد: در پنج سال اخیر دانشگاه که توسعه کمی زیاد مورد توجه نبود، کیفیت را در اولویت قرار داد همچنین بحث قانونمندی، قانون‌گرایی، ماموریت‌گرایی، کیفیت‌گرایی و توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جزو اصول دانشگاه شد و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شد.

محمدزاده بیان کرد: در پنج سال اخیر انواع و اقسام شاخص‌های کیفی مربوط به آموزش‌های مهارتی و علمی و کاربردی سیر صعودی داشته و این دانشگاه در کشور به لحاظ ارتقای وضعیت شاخص‌های کیفی مورد توجه خاص و حمایت وزارت علوم قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات جمعیتی در کشور نرخ پذیرش، ثبت‌نام و ورودی دانشگاه‌ها کاهش یافته است و این باعث شده خیلی از ظرفیت‌ها و صندلی‌های دانشگاه‌های حتی معتبر خالی بماند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه بدون استثنا پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها سیر نزولی داشته است افزود: این در حالیست که دانشگاه علمی و کاربردی نه تنها با کاهش دانشجو مواجه نشده که افزایش نیز داشته است.

وی بیان کرد: تعداد پذیرش دانشجو در مراکز علمی و کاربردی کشور در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱۷ درصد افزایش داشته است.

محمدزاده گفت: در حال حاضر نیز که هنوز ۱۰ روز تا پایان زمان ثبت‌نام دانشجویان باقیمانده است نسبت به سال قبل تعداد ثبت‌نام در سازمان سنجش برای حضور در مراکز علمی و کاربردی ۱۰  درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این به معنای استقبال از آموزش‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی است در حالی که مراکز ما برخلاف دانشگاه‌های معتبر تنها دوره‌های کاردانی و کارشناسی را برگزار می‌کند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی عنوان کرد: در عین حال که با سیر نزولی ورودی دانشگاه‌های بزرگ مواجه هستیم از طرف دیگر با سیر صعودی دانشجویان بیکار نیز مواجه شده‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه اکنون دانشگاه علمی و کاربردی بعد از ۲۸ سال بر ریل اصلی هدف خود قرار گرفته است گفت: امید است خانواده‌ها بیش از پیش نسبت به ثبت‌نام و ورود دانشجویان در مراکز علمی و کاربردی و مهارت‌آموزی اقدام کنند.

محمدزاده گفت: اهمیت دانشگاه علمی و کاربردی در استانی مانند خراسان جنوبی که باید در همه حوزه‌ها توسعه پیدا کند، بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه حل مشکل اشتغال، اقتصاد، تولید و بسیاری از مسائل دیگر از طریق دانشگاه علمی و کاربردی قابل حل و فصل شدن است افزود: هیچ توسعه‌ای امکان پذیر نیست مگر اینکه نیروی انسانی دارای دانش لازم و مهارت داشته باشد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی بیان کرد: بیشترین دانشجو دارای مهارت لازم را دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارد البته با این تفاوت که دانشگاه فنی و  حرفه‌ای دولتی است و دانشگاه علمی و کاربردی حکم ستادی دارد که توامان به این امر مهم کشور پرداخته و امید است این مسیر ادامه یابد و روزی تمام نیازهای مورد نیاز کشور فراهم شود.

محمدزاده با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی در چهار حوزه خدمات، کشاورزی، فنی و هنر آموزش ارائه می‌دهد تصریح کرد: در سراسر کشور در حوزه کشاورزی باید کار بیشتری انجام شود و توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی گفت: در راستای فعالیت‌های کیفی و توانمندی دانشگاه، شورای اداری مصوبه‌ای داشت در مورد خیلی از دستگاه‌های دولتی که وارد حوزه آموزش علوم شده بودند در حالی که آموزش عالی متولی است.