تاریخ : 1399,دوشنبه 14 مهر21:17
کد خبر : 372384 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

شیردهی مادر هنگام تولد نوزاد باید ارزیابی شود

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: پرستاران و ماماهای آموزش دیده باید شیردهی مادر و وضعیت نوزاد هنگام دریافت شیر را ارزیابی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، جلال الدین میرزای رزاز، با بیان اینکه عوامل متعددی بر موفقیت در شیردهی موثر هستند، افزود: مادران باید با آمادگی وارد دوره بارداری و شیردهی شوند و تغذیه مناسب در دوران قبل بارداری و دوران بارداری را داشته باشند. با وزن گیری مناسب دوران بارداری را به پایان برسانند.

شیردهی مادر هنگام تولد نوزاد باید ارزیابی شود

وی ادامه داد: بلافاصله پس از زایمان تماس پوستی با نوزاد برقرار شود و شیردهی را طی ساعت اول تولد آغاز کنند. به منظور حل مشکلاتی که در هنگام شیردهی ممکن است پیش بیاید از مشاوره های به هنگام و کارآمد برخوردار باشند. بارداریِ با برنامه و کاهش حاملگی های ناخواسته یکی از مهمترین پیش شرط های موفقیت در شیردهی است.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، درباره آموزش صحیح شیردهی، اظهار داشت: مادران باید دانش کافی درباره مزایای تغذیه با شیر مادر و نحوه شیردهی داشته باشند. آموزش شیردهی بعد از زایمان و اختصاص وقت کافی برای مادر و آموزش جنبه های عملی تغذیه با شیر مادر توسط کارکنان بیمارستان نقش بسیار مهمی دارد. پرستاران و ماماهای آموزش دیده باید شیردهی مادر و وضعیت نوزاد هنگام دریافت شیر را ارزیابی کنند. همچنین باید مطمئن شوند که مادر در روش دوشیدن شیر با دست، مهارت کافی پیدا کرده است. اگر طی یکی دو هفته اول، نوزاد قادر به مکیدن سینه مادر نیست، شیر باید با رعایت بهداشت دوشیده شود و با قاشق به شیرخوار داده شود.

رزاز گفت: اگر شیرخوار به خوبی سینه مادر را نمی گیرد، مادر باید به او کمک کند زیرا برخی اوقات شیرخوار در موقعیتی متفاوت، سینه مادر را بهتر می گیرد و برخی مواقع مادر با شکل دادن به سینه خود می تواند به شیرخوار کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مادران در دوران شیردهی باید به این نکته توجه کنند که نیاز به دریافت انرژی در ۶ ماه اول شیردهی ۳۳۰ کیلوکالری و در شش ماه دوم ۴۰۰ کیلوکالری افزایش می یابد، اظهار داشت: مادران شیرده باید از همه گروه های غذایی به میزان نیاز مصرف کنند و به هیچ عنوان وعده های غذایی را حذف نکنند. همراه با وعده های غذایی از گروه لبنیات کم چرب (شیر، ماست و دوغ کم نمک) استفاده شود و از گروه میوه ها و سبزی ها به مقدار کافی دریافت شود. سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورافزود: در وعده های غذایی مادران شیرده از گروه گوشت ها در برنامه غذایی روزانه گنجانده و در صورت امکان در هفته یک یا دو بار ماهی مصرف شود. همچنین توصیه می شود از روغن های سرشار از اسیدهای چرب امگا –۳ مانند روغن کانولا و روغن زیتون مصرف کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، مصرف مایعات در فواصل مختلف روز، پرهیز از مصرف سیگار و الکل در دوران شیردهی، عدم مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک و پرهیز از مصرف مواغذایی حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه، نوشابه های سیاه و انرژی زا را از مواردی دانست که مادران شیرده نباید مصرف کنند.