تاریخ : 1399,سه شنبه 15 مهر03:36
کد خبر : 372415 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

«خبرنامه دانشجویان ایران» منتشر کرد؛

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

طبق روال هرسال تعداد بسیار زیادی از دانشجویان در دانشگاه های مختلف با حضوری پررنگ در مراسم اربعین بار دیگر وحدت ویکپارچگی امت اسلام را یک صدا فریاد می زدند اما امسال با وجود نبود شرایط برای حضور دانشجویان در این سفر، تشکل های دانشجویی دانشگاه ها سعی می‌کنند با برگزاری محفل های گوناگون چه به صورت مجازی و چه حضوری یاد و خاطره این روزبزرگ را گرامی بدارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوباره فکر و خیال یک دنیا حرف و سوال، سوالاتی که شاید خیلی از عاشقان ابا عبدالله(ع) در بحبوحه اربعین هرساله از دلشان می‌پرسیدند وهوای دل هایشان را با هوای کربلا تنظیم می‌کردند. فکر و خیالی که امسال متاسفانه شاهدش نبوده ونیستیم.

طبق روال هرسال تعداد بسیار زیادی از دانشجویان در دانشگاه های مختلف با حضوری پررنگ در مراسم اربعین بار دیگر وحدت ویکپارچگی امت اسلام را یک صدا فریاد می زدند اما امسال با وجود نبود شرایط برای حضور دانشجویان در این سفر، تشکل های دانشجویی دانشگاه ها سعی می‌کنند با برگزاری محفل های گوناگون چه به صورت مجازی و چه حضوری یاد و خاطره این روزبزرگ را گرامی بدارند. و گفتمانی را که این روز بزرگ برای امت اسلام پدید می‌آورد را به فراموشی نسپرند.

در ادامه به برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در ایام اربعین حسینی اشاره خواهیم کرد؛

برپایی موکب‌های دانشجویی ایرانی ‌و عراقی در دانشگاه شیراز

به مناسبت اربعین موکب‌های دانشجویی ایرانی‌ وعراقی در پردیس ارم، دانشگاه شیراز، حرم مطهر شهدای گمنام برپا خواهد شد.

ویژه برنامه عزاداری پنجشنبه، ١٧ مهرماه، با سخنرانی و روایت‌گری حجت‌الاسلام قادری و مداحی حاج یزدان ناصری خواهد بود.

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

مسابقه دل نوشته‌ای به امام حسین (ع) توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اداری و اقتصاد در دانشگاه فردوسی مشهد، مسابقه دل‌نوشته به امام حسین (ع) را برگزار می‌کند.

این مسابقه به مناسبت اربعین حسینی برنامه ریزی شده است و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای شرکت در این مسابقه تا ۱۸ مهر فرصت دارند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند آثار خود را به حساب کاربری به آدرس @jadoloumedari در تلگرام ارسال کنند.

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

اجتماع مجازی اربعین حسینی توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی برنامه عزاداری اباعبدالله (ع) را به شیوه‌ای متفاوت برگزار می‌کند.

این ویژه برنامه روز چهارشنبه ۱۶ مهر از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز می‌شود.

اطلاعات بیشتر در پوستر زیر درج شده است:

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

ایجاد موکب نمادین شباب الحسینی در دانشگاه گیلان

بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان به مناسبت اربعین حسینی، موکب نمادین شباب الحسینی راه اندازی می کند.

این مراسم در گلزار شهدای رشت از چهارشنبه 16 مهر لغایت جمعه 18 مهر برگزار خواهد شد.

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

برگزاری محفل جاماندگان با عنوان «سرو سرخ» توسط بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد خرم آباد

این محفل همراه با اجرای تئاتر توسط گروه هنری میثاق در حوزه هنری لرستان واقع در میدان امام خمینی (ره) روبه‌روی اداره کل آموزش پرورش لرستان برگزار خواهد شد.

در محفل جاماندگان که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم آباد برگزار می‌شود، روایتی از جاماندگان مسیر عشق بیان می‌شود و این محفل ۱۶ و ۱۷ مهرماه ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد.

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

برگزاری ویژه برنامه جهادگران در جزیره هرمز توسط بسیج دانشجویی استان هرمزگان

این تشکل دانشجویی قرار است موکب جاماندگان اربعین برپا کند و در آن به مردم جزیره هرمز خدمت رسانی کند. این خدمات در بخش‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و... خواهند بود.

موکب جاماندگان اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۱۴ تا ۱۸ مهرماه با حضور تمامی گروه‌های جهادی استان برپا می‌شود و علاقه‌مندان به حضور در این موکب برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با بسیج دانشجویی استان هرمزگان ارتباط بگیرند.

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

 برگزاری سوگواره اربعین حسینی با عنوان «مسیر» توسط بسیج دانشجویی استان ایلام

این سوگواره در بخش‌های ادبیات (شعر و داستان)، هنر‌های تجسمی (عکس نقاشی، نشریات و پوستر)، ادبیات نمایشی (فیلمنامه و نمایشنامه)، نمایش (صحنه‌ای و خیابانی)، پژوهش‌های هنری، فیلم (مستند، نماهنگ و انیمیشن) برگزار می‌شود.

اربعین حسینی، عزاداری‌های سنتی-مدافعان سلامت، مکتب شهید سلیمانی-سبک زندگی حسینی، ایثار و بخشش و مشارکت‌های مردمی در محرم و اربعین، بیانیه گام دوم انقلاب و اربعین و تمدن اسلامی، اربعین واتحاد مسلمین، اربعین و مقاومت اسلامی، ایستگاه‌های صلواتی و نذورات مردمی، خلوص خدمت (نقش خادمان دستگاه سیدالشهدا) از جمله موضوعات این سوگواره است.

همچنین سوگواره ای به همت هیات رسانه انصار ولایت و بسیج دانشجویی دانشگاه صدا وسیما در بخش های «عکاسی»، «فیلم کوتاه» و «خاطره نویسی» برای تمامی افراد و علاقه مندان سراسر کشور بدون محدودیت خاصی برگزار می شود.

عکس های ارسالی باید با فرمتJPE و JPEG  باشند و بنابر تشخیص دبیر سوگواره عکس هایی که ویرایش اثر با سیستم های نرم افزاری  بیش ازحد متعارف باشند، پذیرفته نخواهد شد.

همچنین فیلم کوتاه ارسالی هم باید با فرمت MP۴و حداقل یک دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه باشد و در بخش خاطره نویسی هم آثار باید ۳خط (۶۰ کلمه) تا ۸ خط ( کلمه ۳۰۰) به صورت تایپ شده و به صورت پیام در فضای مجازی به دبیرخانه ارسال شود لذا هر شخص با کد ملی خود فقط می تواند در هر بخش ۳ اثر (در کل ۹)  ارسال کند.

به ۵ نفر از برگزیدگان جوایز نقدی تعلق می گیرد و جایزه بخش ویژه  سوگواره انگشتر متبرک به ضریح حضرت اباعبداالله الحسین (ع) است.

برنامه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی +جزئیات

دانشگاه فرهنگیان هم شیوه نامه‌ای را برای برگزاری مراسم اربعین اتخاذ کرده است دکتر علی محمدی (معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان) ضمن بیان این مطلب گفت: امسال با توجه به شرایط خاص اجتماعی و شیوع ویروس کرونا و عدم امکان سفر اربعین حسینی(ع) و در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی؛ پس از نشست های متعدد و همفکری با همکاران و دانشجومعلمان شیوه نامه اربعین ۱۳۹۹ تدوین و ابلاغ و محور اصلی فعالیت ها در فضای مجازی پیش بینی شد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیرامون عمق بخشی به مفاهیم اربعین حسینی(ع) با این مضمون که:" قضیّه‌ی اربعین هم همین‌ جور است؛ و روز به‌ روز ان‌شاء‌الله بایستی عمق بیشتری پیدا کند. اصحاب حکمت و علم بایستی در این زمینه‌ها فکر کنند، کار کنند و ان‌شاء‌الله تلاش کنند."، خاطر نشان کرد:  در تلاشیم از تهدید کرونا فرصتی مناسب برای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری بسازیم و در راستای عمق بخشی به مفاهیم اربعین حسینی(ع) گام برداریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در ادامه از شکل گیری پویش سفیران حسینی (ع) در آستانه اربعین حسینی خبر داد و گفت: این پویش با ۴ محور فعالیت اصلی شامل "دانشگاه اربعین حسینی(ع)؛ دوره های مجازی معرفتی برای دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه"، "راه اندازی موکب های مجازی اربعین حسینی(ع) ؛ با تولیدات فرهنگی در استان ها در پیام رسان های داخلی و سایت ها"،"مواسات و همدلی حسینی(ع)؛ تخصیص هزینه سفر اربعین حسینی به کمک های مومنانه بهداشتی و آموزشی" و "سومین سوگواره اربعین حسینی(ع)؛ رقابت در بخش های مختلف "مکتوب" همچون دلنوشته، داستان، خاطره و ....؛ "صوتی" همچون پادکست، گزارش و ... و " تصویری" همچون عکس، کلیپ، فیلم کوتاه و غیره"برنامه ریزی شده است.

قائم مقام ستاد اربعین حسینی(ع) دانشگاه فرهنگیان، افزود: ویژگی مهم برنامه  های اربعین ۱۳۹۹ علاوه بر مجازی بودن، امکان حضور همه اقشار خانواده دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان، کارکنان و استادان است.

براساس اعلام دبیرخانه دائمی اربعین حسینی(ع) در دانشگاه فرهنگیان همکاران، دانشجومعلمان و استادان علاقمند به پیوستن به پویش سفیران حسینی(ع) میتوانند با دریافت اطلاعات از سایت https://cfu.ac.ir/arbaeen  و یا مراجعه به کارشناسان مسئول فرهنگی سراسر کشور و مسئولین بسیج اقدام نمایند.

مسابقه کتابخوانی «رندان تشنه‌ لب» توسط کانون فرهنگی شهید احمدی روشن دانشگاه صنعتی شریف

این مسابقه با محوریت کتاب "پس‌ از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین (علیه‌السلام)" برگزار می شود.

کتاب «پس از پنجاه سال» اثر «سید جعفر شهیدی» نخستین بار سال ۱۳۵۸ منتشر شد. این اثر روایت قیام امام حسین در محرم سال شصت‌ویک هجری است که منجر به شهادت تعدادی از افراد خانواده و یاران نزدیک این امام شد. این قیام یکی از وقایع مهم تاریخی در جهان اسلام است که باگذشت چندین قرن همچنان زنده است. «سید جعفر شهیدی» در کتاب «پس از پنجاه سال» این قیام را از زوایای جدید تحلیل و بررسی کرده و عوامل اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی آن را در آن دوره کنکاش کرده است. این کتاب شامل سی بخش است که هرکدام از آن‌ها با یک آیه آغاز می‌شود.

به ۱۰ نفر از شرکت کنندگان برتر مسابقه جوایزی متنوع و نقدی اهدا خواهد شد.

گزارش از محمد رمضانی

کد خبرنگار : 91