تاریخ : 1399,چهارشنبه 16 مهر00:38
کد خبر : 372504 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

کدام استان سالخورده‌ترین جمعیت را دارد؟

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که الگوی جمعیت سالمند کشور به سمت جمعیت زنانه‌ای در حرکت است که درصدی از آنها نیز تنها زندگی می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست تخصصی توانبخشی به هنگام دوران سالمندی در سازمان بهزیستی کشور گفت: جمعیت سالمند کشور به سمت الگوی زنانه حرکت می‌کند و حتی برخی استان‌ها ‌اکنون دارای جمعیت سالخورده زنانه شده‌اند که درصدی از آنها به علت فوت همسر و درصد کمتری از آنها نیز به خاطر طلاق تنها زندگی می‌کنند.

کدام استان سالخورده‌ترین جمعیت را دارد؟

وی افزود: ۱۷ درصد جمعیت سالمند کشور تنها هستند که این رقم در مردان کمتر و در زنان بیشتر است. از سوی دیگر سالمندان همسردار نسبت به سالمندان تنها از پوشش بیمه‌ای پایه و تکمیلی بهتری برخوردارند.

به گفته رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، جمعیت سالمندی کشور به سمت افراد تنهاتر می‌رود که این افراد به واسطه تنهایی، کمتر حمایت می‌شوند و چون زن هستند، درصدی از آنها منبع درآمدی ندارند؛ بنابراین لازم است که سیستم بهداشتی و رفاهی کشور به این قشر توجه داشته باشد.

شتی به ابزارهای سنجش سلامت جسمانی موسوم به ای‌دی‌ال و پی‌اف اشاره کرد و توضیح داد: براساس این شاخص‌ها، ۳۲ درصد سالمندان در گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال در یکی از شاخص‌ها مانند لباس پوشیدن یا دستشویی رفتن به افراد دیگر وابستگی داشتند؛ یعنی یک‌سوم جمعیت سالمند ۶۰ تا ۶۴ سال کشور به دیگران وابستگی دارند.

وی گفت: هنگامی که به سنین بالای ۸۰ سال می‌رسیم، ۶۰ درصد افراد در یکی از ابعاد شاخص‌های ای‌دی‌ال وابستگی دارند و این یک‌سوم، عدد وحشتناکی است یعنی ۴ میلیون سالمند داریم که در یک بعد از ناتوانی، دچار وابستگی هستند و این مسئله نشان می‌دهد باید خیلی روی پیشگیری و مراقبت کار کنیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت افزود:‌ این آمارها براساس جنسیت نشان می‌دهد که ۱۶ درصد مردان و ۴۶ درصد زنان در سن ۶۰ تا ۶۴ سالگی دچار وابستگی هستند. یعنی زنان بیشتر از مردان دچار وابستگی می‌شوند دو تا سه برابر بیشتر مشکلات وابستگی دارند.

شتی با یادآوری زنانه شدن جمعیت سالمند کشور توضیح داد: این مسئله نشان می‌دهد باید به سالمندی زنانه بیشتر توجه کنیم و بهزیستی می‌تواند یکی از اولویت‌هایش حمایت از این قشر باشد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، افزود: این در حالی است که ۱۰ درصد منابع و تمرکز خود را هم به آنها اختصاص نداده‌ایم. این افراد با توجه به تعدد مشکلات جسمی، روانی و بیماری‌های متعدد و شرایط خاص اجتماعی نیاز به حمایت و خدمات بیشتری دارند و به اندازه ۱۰ درصد نسبت جمعیتی خودشان هم امکانات را به کار نمی‌گیریم و در این زمینه کم‌کاری شده است.

سالخوردگی برخی استان‌های کشور

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: سالخورده‌ترین استان کشور گیلان است که ۱۳ درصد جمعیت آن بالای ۶۰ سال دارند و براساس استانداردها اگر ۱۲ درصد از میزان جمعیت، سالخورده باشد آن استان سالخورده است.

شتی افزود: هم‌اکنون برخی استان‌ها وارد مرحله سالخوردگی جمعیت شده‌اند و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتری دارند.

به گفته وی، میزان درصد ضریب اشغال تخت‌های مراکز درمانی از سوی ۱۰ درصد جمعیت سالمند کشور ۴۰ درصد است که در برخی استان‌ها به ۵۰ درصد می‌رسد به آن معنا که ۱۰ درصد جمعیت کشور چهار تا پنج برابر جمعیت خود از بیمارستان‌ها و امکانات بستری استفاده می‌کنند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۲۰، جمعیت سالمند کشور دوبرابر می‌شود، گفت: طی ۴۰ سال، جمعیت سالخورده کشور دو برابر شده است و این دو برابر شدن در مرحله بعدی ۲۰ سال طول می‌کشد و هر چه به جلو برویم دو برابر شدن جمعیت سالمند را در زمان کوتاه‌تری تجربه خواهیم کرد مگر اینکه اتفاقات دیگری مانند افزایش نرخ باروری تجربه کنیم.

شتی یادآور شد: کشورهای اروپایی با آن زیرساخت‌ها صد سال فرصت داشتند تا جمعیت سالمندی آنها دو برابر شود، اما ما با این منابع و امکانات ۲۰ سال فرصت داریم تا برای جمعیت سالمندی برنامه‌ریزی کنیم. اکنون سالمندی وضعیت مساعدی ندارد و باید با اقدامات به موقع عقب‌ماندگی را جبران کنیم.