تاریخ : 1399,سه شنبه 22 مهر15:08
کد خبر : 373130 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

طی نامه‌ای صورت گرفت؛

درخواست بسیج دانشجویی از رئیس دانشگاه تهران برای تغییر رئیس دانشکده اقتصاد

بسیج دانشجویی و شورای صنفی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در نامه‌ای به محمود نیلی احمدآبادی رئیس این دانشگاه خواستار تغییر رئیس دانشکده اقتصاد شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی و شورای صنفی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در نامه‌ای به محمود نیلی احمدآبادی رئیس این دانشگاه خواستار تغییر رئیس دانشکده اقتصاد شدند.

متن نامه مذکور به شرح زیر است:

بسمه تعالی

ریاست محترم دانشگاه تهران
جناب آقای دکتر محمود نیلی احمدآبادی

با سلام و احترام.
عطف به وضعیت علمی نامطلوب دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و اعلام آمادگی ریاست دانشکده برای ادامه فعالیت خود برای سه سال آتی، بر آن شدیم تا نگرانی خود را از این بابت، به استحضار حضرتعالی برسانیم. بدینوسیله چندین مورد از انتقادات وارد بر مدیریت جناب آقای دکتر عباسی‌نژاد به تفکیک آورده شده است. همچنین، تأکید می‌گردد از نگاه بسیاری از دانشجویان دانشکده (که دغدغه بهبود وضعیت موجود را دارند)، با ادامه ریاست دکتر عباسی‌نژاد هیچ گونه اصلاحی در امور دانشکده صورت نخواهد پذیرفت و چه بسا افول اعتبار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. موارد انتقادات مذکور به شرح زیر تقدیم می‌گردد:

۱. همان گونه که اشاره شد، امروزه دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بخش زیادی از وجهه علمی خود را از دست داده است. نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور سراسری رشته اقتصاد، دیگر تمایل چندانی به گذراندن تحصیلات تکمیلی خود در این دانشکده ندارند؛ چرا که دانشگاه صنعتی شریف موفق شده است گوی رقابت را از ما برباید و حتی دانشگاه تازه تأسیس خاتم نیز توانسته است در زمینه علمی از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران پیشی بگیرد. این گونه به نظر می‌رسد که با ادامه رویه فعلی، وضعیت علمی دانشکده [در قیاس با دیگر دانشگاه‌های کشور] بیش از پیش تنزل خواهد یافت که این مسئله به وجهه علمی دانشگاه تهران نیز خدشه وارد خواهد کرد.

۲. دانشکده اقتصاد در پیاده سازی سومین برنامه راهبردی دانشگاه تهران، توفیق چندانی نداشته است؛ به طور خاص، در زمینه "اصلاح نظام مدیریتی و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه". دانشکده اقتصاد تحت تصدی دکتر عباسی‌نژاد به جای تجاری‌سازی دانش، بر تجاری سازی مکان دانشکده متمرکز شده است و صرفا از طریق اجاره امکانات و فضای دانشکده کسب درآمد می¬کند. با وجود آنکه به این گونه آمدزایی هیچ اعتراضی نیست، اما با توجه به برنامه¬ی راهبردی دانشگاه، نباید عایدی دانشکده تنها از این طریق تأمین گردد. در زمینه "پرورش سرمایه انسانی ایده‌پرداز و کارآفرین" نه تنها اقدام درخوری در دانشکده صورت نپذیرفته است، بلکه دانشجویان با مشاهده¬ی فضای رخوت¬زده¬ی علمی در دانشکده دچار سرخوردگی می¬شوند. علاوه بر این، علی رغم وظیفه دانشکده در برپایی کنفرانس¬های علمی، هیچ گونه اقدامی در این راستا از سوی دانشکده مشاهده نمی‌شود.

۳. لازم به اشاره است که در ارتباط با جذب اعضای هیئت علمی، دانشکده ی اقتصاد فرصت جذب بسیاری از اقتصاددانان شایسته و نامور را از دست داده است و تعدادی از این افراد متعاقبا در دانشگاه¬های شریف و خاتم به عضویت هیئت علمی درآمدند که بسیار مایه تاسف است. با وجودی که برخی از دانشجویان دانشکده اقتصاد معتقدند عامل عدم جذب این افراد، رفتار سلیقه‌ای شخص دکتر عباسی‌نژاد بوده است، ما نمی‌توانیم در این باره با قطعیت اظهار نظر کنیم. اما به زعم نگارندان این نامه، چند تن از عزیزانی که در دوره ی ریاست دکتر عباسی‌نژاد به عضویت هیئت علمی درآمده‌اند، از دانش و صلاحیت کافی برای تدریس در دانشگاهی همچون دانشگاه تهران، برخوردار نیستند؛ در صورت نیاز، متعاقبا گزارشی تفصیلی در ارتباط با موارد فوق از جانب شورای صنفی تقدیم خواهد شد.

اضافه می‌گردد چندین سال است که در مقطع دکتری، فقط در گرایش "اقتصادسنجی" پذیرش صورت می‌گیرد و این موضوعی است که از سوی برخی استاد‌های دانشکده نیز مورد اعتراض واقع شده است، اما متاسفانه رئیس دانشکده به این مسئله توجهی ندارد.

۴. برخورد نامناسب و بعضا غیرقانونی دکتر عباسی نژاد با تشکل‌های دانشجویی، از مهم‌ترین مواردی است که اشاره به آن بایسته است. از جمله این برخورد‌های نامناسب، در این مجال به این موارد اشاره می‌گردد: دخالت بی‌جا در برنامه تشکل‌های دانشجویی و سخت‌گیری‌های بی‌مورد در جریان دریافت مجوز‌های فعالیت.

۵. رفتار نامناسب دکتر عباسی‌نژاد در مواجهه با کارمندان، استادها، و دانشجویان دانشکده اقتصاد مورد دیگری است که واقعا مایه تاسف است.

۶. همان گونه که مستحضرید، مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی در سال ۱۳۴۰ و با هدف انجام پژوهش‌های علمی و برگزاری دوره‌های کاربردی تأسیس گردید. از این مؤسسه به عنوان یکی از قدیمی ترین مؤسسات پژوهش اقتصادی کشور یاد می‌شود، اما در دوران ریاست دکتر عباسی‌نژاد با رکودی جدی مواجه شده است و بی‌راه نیست اگر بگوییم که این مؤسسه در فضای علمی و پژوهشی کشور تمام اعتبار خود را از داده است. باعث تاسف بسیار است که اکثر پژوهش‌های اقتصادی در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور، به مجموعه اندیشکده حکمرانی شریف انتقال یافته است و مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران هیچ نقشی در این پژوهش‌ها ندارد. بار دیگر خاطرنشان می‌گردد که دکتر عباسی‌نژاد مانع اصلی برپایی دوره‌های کاربردی در مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی هستند.

۷. در آخرین مورد به نکته ای اشاره می‌گردد که حتی در صورت چشم‌پوشی از تمامی موارد پیشین، در نظر گرفتن آن کافی است تا از ادامه ریاست دکتر عباسی‌نژاد ممانعت به عمل آید. ایشان تاکنون ۹ سال (در دوره های مختلف) رئیس دانشکده اقتصاد بوده‌اند و نیز چندین سال پست معاونت دانشکده را بر عهده داشته‌اند. بدیهی است که با ریاست یک چهره جدید در دانشکده اقتصاد، نگاهی تازه به روح دانشکده تزریق خواهد شد و این امر زمینه¬ساز امیدواری به پیشرفت دانشکده در تمامی بخش‌ها خواهد بود.

ضمن قدردانی از توجه حضرتعالی، امید است که نظر دانشجویان و همچنین استاد‌های دانشکده را به طور جدی مورد توجه قرار دهید و شخص جدیدی را به عنوان رئیس یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های کشور برگزینید تا همگی شاهد بازگشت دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به جایگاهی باشیم که لایق آن است.

پیشاپیش از همکاری شما در این زمینه صمیمانه سپاسگزاریم.

بسیج دانشجویی وشورای صنفی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران


کد خبرنگار : 38