تاریخ : 1399,دوشنبه 28 مهر14:40
کد خبر : 373646 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه آزاد

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد از راه اندازی ۳ دانشکده موضوعی در این دانشگاه خبر داد و گفت: طراحی برخی رشته های میان رشته ای جدید آغاز شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ میثم چگین در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تعالی علوم انسانی در مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه با استفاده از اساتید دغدغه مند و صاحب نظر در گروه های تخصصی شروع شده است و با قوت ادامه خواهد یافت.

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تاسیس دانشکده های موضوعی یکی از ضرورت هایی است که مورد تقاضا و استقبال بسیاری از واحدهای دانشگاهی نیز قرار گرفته است، افزود: راه اندازی دانشکده های موضوعی حکمرانی، خانواده و کارآفرینی در واحدهای مختلف به تصویب رسیده و در حال راه اندازی هستند.

چگینی ادامه داد: از سوی دیگر نیز طراحی برخی از رشته های میان رشته ای مانند رشته کارآفرینی، در گروه های تخصصی مرکز مطالعات، توسط اساتید شروع شده است.

وی ادامه داد: نقطه کلیدی و اساسی فعالیت های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، بازنگری برنامه های درسی است که این بازنگری ها با معیارهای به روزسازی، بومی سازی، حکمی سازی و مهارت محوری انجام خواهد شد. در حال حاضر سرفصل های رشته های علوم انسانی و هنر بازنگری و با مطابقت با سرفصل های وزارت علوم تدوین شد.

چگین در ادامه ضمن بیان این مطلب که پیش از ابلاغ برنامه های درسی، سرفصل ها در قالب کرسی های ترویجی به نقد گذاشته می شود، خاطرنشان کرد: این سرفصل های بازنگری شده پس از اصلاح نهایی، برای بررسی به شورای گسترش معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه ارائه خواهد شد و در صورت تصویب برنامه های درسی بازنگری شده، دوره ای جهت توانمندسازی اساتید برگزار خواهد شد.

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد افزود: در صورت نیاز به تالیف کتاب درسی متناسب با سرفصل های نهایی، فرایند تألیف کتاب درسی مطابق با فرایندهای پیش بینی شده در شیوه نامه های نشر برنامه ریزی و با کمک مجموعه ای از مؤلفین انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هیات های اندیشه ورز استانی نقش بسیار مهمی در ارائه طرح های نوآورانه متناسب با ظرفیت های بومی استان و برای حل مسائل و نیازمندی های استانی دارند، گفت: این طرح ها می تواند شامل پیشنهادهای خلاقانه در ایجاد رشته های جدید، دانشکده های جدید، نشریه ها و تألیفات علمی جدید، دوره های توانمندسازی با هدف معرفت افزایی و دانش افزایی برای اساتید باشد.

چگین ادامه داد: یکی از نقاط انحرافی برای هیات‌های اندیشه ورز استانی می تواند درگیری آنها با فرایندهای اجرایی باشد. به همین دلیل همواره از این هیأت ها درخواست شده است فعالیت خود را صرفا بر اندیشه ورزی و ارائه طرح های نیازمحور و خلاقانه متمرکز کنند.

سرپرست مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تصریح کرد: بنابراین نکته قابل توجه در مورد این هیأت ها این است که وظیفه آن ها، طی کردن فرایندهای اجرایی در زمینه های پژوهشی و آموزشی برای به نتیجه رساندن مصوبات خود نیستند. بلکه وظیفه آنها رسیدن به طرح های نیاز محور است، البته باید در طرح های خود در خصوص امکان سنجی اجرایی نیز اندیشیده باشند، به گونه ای که مسؤولین استانی نیز به ضرورت و مزایای اجرای آن صحه گذارند.