تاریخ : 1399,دوشنبه 28 مهر16:17
کد خبر : 373662 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

طیبه جباری

آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست!

راه غیر اصولی و نیروهایی که اصولی تربیت نشده اند بلاهای متعددی بر سر آموزش و پرورش می آورد و فرصت تحول بنیادین را صلب می نماید چرا که به فرموده رهبری اگر قرار است تحولی در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد بخش اعظم آن باید به وسیله معلم اتفاق بیفتد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»: طیبه جباری*// مدتی است که آقایان در وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی متوجه کمبود معلم برای تربیت شایسته دانش آموزان شده و درصدد جبران این غفلت و پیشگیری از سونامی کمبود معلم برآمده اند.

راهی که برای جبران این غفلت بزرگ درپیش گرفته اند در ظاهر یک تیرودونشان است چرا که به نظر میرسد جذب از طریق ماده ۲۸ و قانون تعیین تکلیف حق التدریسی ها ، هم باعث رفع کمبود نیرو در نظام آموزش و پرورش می شود و هم ابزاری برای کاهش نرخ بیکاری جامعه است!

اما مسئله این است که این کاهش نرخ بیکاری به قیمت ضربه به تعلیم و تربیت تمام می شود و آینده اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و سیاسی یک جامعه را بازیچه قرارمی دهد. اقدامی که نه تنها سازنده تمدن نوین اسلامی نیست بلکه مانعی بزرگ بر سر راه آن است.

گویا آقایان آدرس را اشتباه آمده و به جای وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت خانه عریض و طویل آموزش و پرورش را بنگاه کاریابی میدانند. قانون تعیین تکلیف حق التدریسی ها بر خلاف قانون استخدامی کشور، قانون اساسی و سند تحول بنیادین بوده و عامل اصلی جذب غیراصولی نیرو در آموزش و پرورش است.

راه غیر اصولی و نیروهایی که اصولی تربیت نشده اند بلاهای متعددی بر سر آموزش و پرورش می آورد و فرصت تحول بنیادین را صلب می نماید چرا که به فرموده رهبری اگر قرار است تحولی در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد بخش اعظم آن باید به وسیله معلم اتفاق بیفتد.

آقایان می بایست به راه حل این مسئله که همانا توسعه کمی و کیفی مراکز تربیت معلم و افزایش ظرفیت پذیرش از طریق کنکور و مصاحبه برای علاقه مندان به شغل شریف معلمی است اهتمام جدی داشته باشند و فکر خصوصی سازی آموزش و پرورش را از سر بیرون کرده و عینک هزینه ای را از چشمانشان بردارند.

یادمان باشد جذب معلم از طریق طرح خرید خدمات آموزشی و افزایش بی سابقه جذب از آزمون ماده 28 هیچگاه نمیتواند معلمی در شأن نظام جمهوری اسلامی تربیت کند چراکه نگاه نئولیبرالی در فلسفه انقلاب اسلامی جایی ندارد.

مسئله کمبود نیرو در نظام آموزش و پرورش مسئله ای غیرقابل انکار است که رهبر معظم انقلاب نیز صراحتاً به آن اشاره نموده اند.

طبق سخنان ایشان بایستی برای حل این مسئله به مراکز تربیت معلم،کیفیت آموزش و خدمات دراین مراکز و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو توجه ویژه ای شود تا نسل آینده معلمان با استفاده از امکانات و ظرفیت های این دانشگاه ها ، نسلی آگاه، کارامد و آینده ساز باشند. اما آنچه اکنون در جامعه و نظام تعلیم و تربیت درحال وقوع است عکس آن چیزی است که رهبری میفرمایند.

راه تأمین معلم، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است؛ نه دوره هایی با بازه‌ی زمانی حداکثر سه ماه! مسئولین باید با تدوین سیاست های تعدیلی جذب معلم، توجه ویژه به توسعه زیرساخت های دانشگاه های فرهنگیان و افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلم بپردازند.

*عضو بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان


کد خبرنگار : 38