تاریخ : 1399,دوشنبه 28 مهر23:13
کد خبر : 373728 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

توزیع انسولین قلمی با کد ملی

سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تشریح چگونگی توزیع انسولین قلمی گفت: به دلیل اختلاف قیمت زیاد انسولین در ایران و کشورهای همجوار، ریسک قاچاق معکوس این دارو به کشورهای همسایه وجود دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پویا، دکتر کیانوش جهانپور درباره توزیع انسولین با کارت ملی گفت: برای احراز هویت افراد، سامانه‌ای فراهم شده است که همه بیماران دیابتی نیازمند انسولین در این سامانه احراز هویت خواهند شد و به هر کد ملی، سهمیه انسولینی که پزشک‌شان تجویز کرده، تحویل داده خواهد شد.

توزیع انسولین قلمی با کد ملی

وی افزود: مسئله کمبود انسولین نیست بلکه یک شیب قیمتی در مورد بسیاری از داروها به خصوص‌ انسولین، نسبت به کشورهای همجوارمان داریم و همیشه ریسک این‌که افرادی به جز مصرف‌کنندگان واقعی به انسولین دسترسی پیدا کنند و آن را در فرآیند قاچاق معکوس در کشورهای همسایه بفروشند، وجود داشته است.

وی ادامه داد: برای آن‌که ما اطمینان حاصل کنیم که انسولینی که با ارز دولتی تامین می‌شود به مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید، توزیع انسولین بر اساس کد ملی صورت خواهد گرفت تا مشخص شود که زنجیره توزیع دارو از زمان ورود انسولین به کشور تا مصرف‌کننده نهایی قابل رصدکردن باشد.

جهانپور درپاسخ به این سوال که آیا ارائه کد ملی تنها برای خرید انسولین قلمی است یا انسولین‌های ویالی نیز مشمول می‌شوند، تصریح کرد: در زمان حاضر، سامانه صدور حواله‌های الکترونیکی به انسولین قلمی اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: کمبود انسولین قلمی به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی است که متعاقب آن در تامین و تخصیص ارز و نقل و انتقالات ارز و تبادلات بانکی ایجاد می‌شود. چند روزی است که برخی انواع انسولین قلمی در دسترس هموطنان نیست که با محموله‌هایی که توزیع خواهد شد، موضوع مرتفع می‌شود. آن‌چه موردنیاز است، نظارت بر نحوه توزیع انسولین است.