تاریخ : 1399,سه شنبه 29 مهر13:44
کد خبر : 373759 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ضرورت پایش مستمر عملکرد دانشگاه‌ها در آموزش مجازی

دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه در دوران کرونا، مشکل اصلی ما کمبود امکانات برای دانشجویان مناطق محروم است، گفت: عملکرد دانشگاه‌ها و اساتید باید به صورت مستمر مورد سنجش و پایش قرار گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موسی اعظمی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ما باید بپذیریم که کرونا همچنان وجود دارد و خیلی‌ از کارها و فعالیت‌ها مانند "آموزش" تاثیربردار نیست. پس ما باید برای این کار به فکر شرایط جدید باشیم.در این شرایط جدید برای اینکه کار را بهتر دنبال کنیم، باید تجربه ۶ ماه گذشته را مدنظر داشته باشیم. چراکه طی این ماه‌ها شرایطی برای ما پیش آمد که ما آمادگی نداشتیم.

وی ادامه داد: ولی در حال حاضر باید آماده باشیم و شرایط را به سمتی سوق دهیم که در حوزه آموزش عالی کم‌نقص‌تر و کارآمدتر باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به مشکل‌های آموزش عالی در دوران کرونا افزود: ما در این دوران دو نقص عمده داشتیم. یک نقص مربوط به زیرساخت‌ها بود که از نظر الکترونیکی و اینترنتی، کشور آمادگی لازم را نداشت. بخش دیگر نیز نرم‌افزاری است که مربوط به محتوای درسی و حتی نیروی انسانی می‌شود. ما در این قسمت نیز آمادگی لازم را نداشتیم.

دکتر اعظمی با بیان اینکه اساتید مجرب ما نیز در عرصه آموزش مجازی تجربه لازم را نداشتند، گفت: اساتید ما باید آموزش می‌دیدند و محتوای درسی را با توجه به شرایط الکترونیکی مهیا می‌کردند. این کارها در تابستان تقریبا انجام شد و دانشگاه‌ها سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم برای ترم تحصیلی جاری را آماده کردند و طی سه هفته اخیر که آموزش آغاز شده است، شرایط به نحو بهتری نسبت به ترم پیش در جریان است و کم‌نقص‌تر شده است.

وی با اشاره به مشکلات فعلی موجود در آموزش مجازی یادآور شد: هنوز هم مشکل پهنای باند اینترنت وجود دارد و دانشجویان روستاها و مناطق دورافتاده با مشکلاتی همچون اینترنت و نبود گوشی‌های هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ مواجه هستند.

دکتر اعظمی با بیان اینکه آموزش مجازی در سال‌های گذشته در کشورهای دیگر رواج داشته، خاطرنشان کرد: اما ما تا زمانی‌که در موقعیت حاد و بحرانی قرار نگیریم، به فکر چاره نمی‌افتیم، در صورتی که کشورهای دیگر از قبل به فکر آموزش مجازی بودند. به عنوان مثال انگلیس از ۱۵ سال قبل به فکر استفاده از آموزش مجازی بود.

وی ادامه داد: با این حال و پس از پشت سر گذاشتن یه ترم کرونایی مشکل ما تقریبا در دانشگاه حل شده است و مشکل اصلی ما دانشجویی است که امکانات، زیرساخت و دسترسی لازم را ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به ضرورت سنجش دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان گفت: ما در دانشگاه‌ها علاوه بر فراهم کردن شرایط، باید نظارت و کنترل لازم را نیز داشته باشیم. عملکرد باید مانند آموزش حضوری سنجیده شود. چه به وسیله امور آموزشی و پژوهشی و چه از طریق دانشجویان.

دانشجویان باید نواقص و ایرادها را ارزیابی کنند و میزان رضایت خود را اعلام کنند و مجموع این‌ها به عنوان ارزشیابی عملکرد مورد توجه قرار گیرد.

دکتر اعظمی با ابراز موافقت نسبت به برگزاری دوره‌های مجازی ادامه داد: می‌توان خیلی از دوره‌ها را به صورت مجازی پیش برد. چراکه در این نوع آموزش، بسیاری از هزینه‌ها کم می‌شود و روشی جهانی است. ولی واقعیت این است که ما زیرساخت‌های لازم را نداریم.

وی اظهار کرد: ما در حوزه آموزش مجازی در علوم انسانی مشکل نداریم ولی در دروس عملی و علوم تجربی و آزمایشگاهی مشکل داریم. باید تمهیداتی برای دروس عملی در نظر گرفته شود.باید به سمتی رویم که آموزش‌های مهارتی را نیز مانند آموزش‌های دانشی اجرایی کنیم.

دکتر اعظمی با اشاره به برگزاری دوره‌های مجازی در دوران پسا کرونا گفت: در بسیاری از حوزه‌ها می‌توان آموزش مجازی را ادامه داد و ما باید کرونا را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم. بخشی از پژوهش‌ها و تحقیقات را نیز می‌توان به صورت الکترونیکی ادامه داد.

وی افزود: ما باید دست به دست هم دهیم و وزارت علوم نیز کمک‌های حمایتی را داشته باشد. وزارت ارتباطات نیز زیرساخت‌های لازم را تقویت کند تا در ادامه راه در حوزه آموزش مجازی، عملکرد بهتری داشته باشیم.