تاریخ : 1399,پنجشنبه 01 آبان19:31
کد خبر : 374011 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ترسیم مرز‌ها از سوی بیروت صورت باید صورت بگیرد

با توجه به اقتصاد نامطلوب و بهم ریخته لبنان به دلیل وقوع انفجار بیروت و همچنین عدم وجود دولت قوی در این کشور دولت لبنان به این نتیجه رسیده که فعلاً باید از سطح تقابل و اصطکاک با دولت‌های فرامنطقه‌ای کاسته شود تا بتوانند منافع ملی‌ این کشور را تامین کند. همچنین رژیم صهیونیستی به امید آن است که بتواند از طریق مذاکرات به راحتی بخش مورد نظر را از آن خود کند؛ البته این احتمال زیاد است که رژیم صهیونیستی در حین مذاکرات با ایجاد فضای رسانه‌ای مسیر را به سمت عادی سازی روابط ببرد تا بهترین خروجی را از آن بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد رضا عبدالله آبادی، مسئول واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت، گفت: لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر آنکه در مورد مسائل سیاسی و امنیتی مناقشه دارند، در مورد اشغال بخشی از خاک لبنان توسط رژیم صهیونیستی هم اختلافاتی دارند؛ به عنوان مثال مزارع شبعا و همچنین بحث جولان یکی از مناطق مورد اختلاف هستند. اسرائیل از چندی پیش با حفاری در بستر دریا طیف عظیمی از منابع گازی را کشف کرد و لبنان در مقابل معتقد است که بستر دریا و مرز‌هایی که اسرائیل در آن حفاری کرده متعلق به بیروت است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۷ اولین بار دولت لبنان با هدف تعیین مرز‌های آبی با قبرس و فلسطین اشغالی کمیته‌ای را تعیین کرد تا این مرز‌ها را تعیین کند. به دلیل شرایط سیاسی ویژه لبنان این روند به شکل جدی مورد پیگیری قرار نگرفت. با بررسی‌های اولیه و روشن شدن این نکته که سواحل و محدوده جغرافیایی لبنان در دریای مدیترانه حاوی منابع بزرگی از گاز و نفت است مجددا باعث فعال شدن کمیته تعیین مرز‌های دریایی شد.

عبدالله آبادی بیان کرد: در سال ۲۰۱۰ لبنان پس تعیین مرزبندی‌ها محدوده اکتشافی نفتی و گازی در دریا مدیترانه را تعیین کرد و در پارلمان خود به تصویب رساند. با این وجود تمام بخش‌های مرز دریایی لبنان به ۱۰ بلوک تقسیم شد و بخشی که حال مورد توجه و محل نزاع قرار گرفته مربوط به بلوک ۸ و ۹ در جنوب غربی لبنان منتهی الیه فلسطین اشغالی است، و همچنین مهم‌ترین بخش از نظر معادن نفتی و گازی بوده که اسرائیل در همان سال با ترسیم خطی معروف به خط هوف حدود ۸۶۰ مترمربع از این محل را حق خود دانست. به هر روی اسرائیل که زودتر از لبنان این مراحل را طی کرده بود با پیش دستی طرحی را ارائه داد از آن رو که لبنان، اسرائیل را دشمن خود می‌داند و هیچ گفتگوی مستقیمی را با آن نمی‌پذیرد موضوع به سازمان ملل رفت و خروجی آن میانجیگیری آمریکا در منازعه لبنان و اسرائیل در دریای مدیترانه بود.

وی با بیان اینکه باید به این مناقشه اینگونه نگاه کرد که اولا اسرائیل به هیچ عنوان کشور تلقی نمیشود و به هیچ عنوان نباید به او اجازه داد تا به حق قانونی لبنانی‌ها تعرض کند، تصریح کرد: این تعرض باید توسط مردم لبنان مورد اعتراض و مطالبه قرار گیرد اگر چه در بیانیه حزب الله و جنبش امل در رابطه با مذاکرات به این امر مهم تاکید شده که مذاکرات فقط باید توسط نیرو‌های نظامی لبنان انجام شوند و نباید دیپلماتیک باشند.

مسئول واحد بین الملل دفتر تحکیم وحدت گفت:  با توجه به اقتصاد نامطلوب و بهم ریخته لبنان به دلیل وقوع انفجار بیروت و همچنین عدم وجود دولت قوی در این کشور دولت لبنان به این نتیجه رسیده که فعلاً باید از سطح تقابل و اصطکاک با دولت‌های فرامنطقه‌ای کاسته شود تا بتوانند منافع ملی‌ این کشور را تامین کند. همچنین رژیم صهیونیستی به امید آن است که بتواند از طریق مذاکرات به راحتی بخش مورد نظر را از آن خود کند؛ البته این احتمال زیاد است که رژیم صهیونیستی در حین مذاکرات با ایجاد فضای رسانه‌ای مسیر را به سمت عادی سازی روابط ببرد تا بهترین خروجی را از آن بگیرد.

عبدالله آبادی تصریح کرد: اگر ترسیم مرز‌ها از سوی بیروت صورت نگیرد، اسرائیل به راحتی می‌تواند مرز‌های سرزمینی این کشور را غصب کند و هر ادعایی نسبت به آن داشته باشد. همچنین اگر این مذاکرات انجام نشود، احتمال دارد مسائلی که مربوط به حوزه انرژی و اکتشافات است، به ضرر لبنان رقم بخورد.