تاریخ : 1399,دوشنبه 05 آبان11:05
کد خبر : 374185 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جزئیات لغو بخشنامه دفاع از رساله دکتری دانشگاه آزاد

مواردی وجود دارد که دانشجو واحدهای درسی را به طور کامل پاس کرده و پایان‌نامه‌اش نیز آماده است اما در عین حال حدود ۳-۲ سال است که در انتظار چاپ مقاله‌اش در یک مجله معتبر است تا دفاع کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد درباره لغو بخشنامه دفاع از رساله دکترای تخصصی دانشگاه آزاد، گفت: تمامی مجلاتی که در کشور وجود دارند چه دانشگاه آزاد و چه وزارتین مجوزهای لازم را دارند و معتبر هستند. مقاله باید در مجله‌ای چاپ شود که آن موسسه مجوز علمی پژوهشی داشته باشد؛ بنابراین مقاله باید در مجله‌ای چاپ شود که مجوزهای لازم را داشته باشد که در حال حاضر هیچ تغییری در ا ین زمینه نداشته‌ایم.

وی افزود: برای دانشجویان یک پیش‌دفاع گذاشته‌ایم که به نفع دانشجویان است. مواردی وجود دارد که دانشجو واحدهای درسی را به طور کامل پاس کرده و پایان‌نامه‌اش نیز آماده است اما در عین حال حدود ۳-۲ سال است که در انتظار چاپ مقاله‌اش در یک مجله معتبر است تا دفاع کند. اما تا زمانی که مقاله چاپ نشود اجازه دفاع ندارد و این یک قانون در فارغ‌التحصیلی است و برای همه دانشگاه‌ها جاری و ساری است.

سخنگوی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: بنابراین با در نظر گرفتن پیش‌دفاع برای دانشجویان اعلام کرده‌ایم دانشجو اگر به حد علمی رسید و استاد راهنما تایید کرد که کفایت علمی می‌کند و در پایان نامه یک مقاله چاپ شده معتبر داشت می‌تواند دفاع کند و زمانی که در پیش دفاع خود پذیرفته شد رابطه مالی دانشجو با دانشگاه قطع می‌شود و دیگر نیاز نیست دانشجو ماهیانه ۱۵-۱۰ میلیون تومان تا زمان چاپ مقاله به دانشگاه هزینه‌ پرداخت کند.  

حیدری گفت: مشکلی که داشتیم این بود که دانشجوهای بسیاری به ما مراجعه و اعلام می‌کردند واحدهای نظری و عملی رساله‌مان آماده است اما مقاله‌مان در نوبت چاپ است به طوری که برخی از دانشجویان چندین ترم باید ثبت‌نام می‌کردند و شهریه پرداخت می‌کردند اما ما به کمک دانشجویان دکتری آمدیم و بحث پیش دفاع را ارائه دادیم و هر زمان دانشجو پیش دفاع کند و در پیش دفاع پذیرفته شود از نظر مالی رابطه‌اش با دانشگاه قطع می‌شود و نیاز نیست که ثبت‌نام کند و پول پرداخت کند؛ بلکه هر زمان مقاله‌اش در مجله معتبر چاپ شد باید بیاید و دفاع نهایی کند.

وی اضافه کرد: قرار بر این شده تا معاونان آموزشی دانشگاه پیگیری کنند و مقالات و مجلات را امتیازبندی کنند تا دانشجو با یک مقاله هم بتواند فارغ‌التحصیل شود؛ حتی اگر دانشجو یک پتنت داشته باشد و مقاله نداشته باشد هم بتواند فارغ‌التحصیل شود و حتی دانشجو بتواند با ارائه کار علمی که مورد مراجع رسمی قرار می‌گیرد فارغ‌التحصیل شود.