تاریخ : 1399,دوشنبه 05 آبان21:57
کد خبر : 374269 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سوءاستفاده امامی از بدهکاران بانکی

نماینده دادستان در هفتمین جلسه دادگاه محمد امامی ابعاد جدیدی از ارتباط ناسالم این متهم اقتصادی با رئیس سابق صندوق ذخیره فرهنگیان افشا کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، در ادامه برگزاری جلسه دادگاه محمد امامی، نماینده دادستان اعلام کرد ضمانتنامه‌هایی که از بانک سرمایه اخذ می‌شد تبدیل به قیر می‌شد و در اختیار مهدی محمدی قرار می‌گرفت تا در خارج از کشور به فروش برسد. خریدار این قیرها عمدتا شخصی به نام ساید که تبعه هند است خریداری می‌شد که 30 درصد آن به صورت دلار و درهم نقدی پرداخت می‌شد و مابقی را به شکل اعتباری بعدا دریافت می‌کرد. همچنین بخشی از ضمانتنامه‌ها در قالب کالاهایی مانند گندم و گوشت در داخل کشور به فروش می‌رفت و پول حاصل از آن به شکل ارز توسط مهدی محمدی از کشور خارج می‌شد. امامی گاهی تست وجوه مطالباتی می‌گیرد و اعلام می‌کند ارزش املاکی که به بانک دادم چند برابر شده است اما نمی‌گوید ارزش قیر تا 30 برابر افزایش یافته است. امامی و فرزان‌راد یک فرد امین را در امارات دارد به نام محمد سعید عبدالرحمان که بخشی از پولها توسط او به خارج از کشور انتقال یافته و بخشی هم به حساب یک خانم در آلمان رفته است.

سوءاستفاده امامی از بدهکاران بانکی

وی افزود: زن و شوهری در آلمان هستند به نام شیدا شیرازی و بهداد کاظمی که پولها به حساب آنها واریز شده است این دو برای امامی اقامت گرفتند و می‌خواستند برای غندالی و همسرش خانم سامانی هم اقامت بگیرند. تا حالا اتهامی به آنها وارد نیست و اگر می‌خواهند حسن نیت خود را ثابت کنند بیایند و با ما همکاری کنند وگرنه از طریق اینترپل برای آنها اعلان قرمز صادر خواهیم کرد.

نماینده دادستان ادامه داد: در بحث ضمانتنامه‌ها ردپایی از امامی وجود ندارد و عملیات شرکتها توسط فرزان‌راد مدیریت می‌شد ولی ردپای امامی در بخش ذینفع و بانک مشهود است. مدیرعاملان بانک را خواستیم و پرسیدیم چرا ضمانتنامه صادر کرده‌اند که همه آنها اذعان کردند غندالی رئیس صندوق ذخیره از آنها خواسته است ضمانتنامه‌ها صادر شود. به دنبال ارتباط بین غندالی و امامی بودیم که ضابطین قضائی توانستند این ارتباط را در شبکه‌های اجتماعی آنان کشف کنند. متوجه شدیم آقای امامی  از طریق خانم فاطمه شامانی همسر دوم آقای غندالی خواسته‌های خود را همانند انتخاب مدیرعامل، انتخاب رئیس اعتبارات، حتی تغییر چارت مدیریتی بانک و ایجاد پست قائم‌مقامی مدیرعامل به رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان تحمیل می‌کرد. در حقیقت محمد امامی نقطه ضعف شهاب‌الدین غندالی و فاطمه شامانی که دریافت هدیه بود را شناخته بود و از این طریق مانند هدیه دادن املاک متعدد، خودروی لوکس، جواهرات، تجهیز آپارتمانها با وسایل گرانقیمت و پرداخت هزینه مسافرت‌های خارجی، غندالی و همسرش را  تحت کنترل خود داشت.

قهرمانی ادامه داد: با رصد شبکه اجتماعی آنان فهمیدیم نصب و عزل مدیرانی همچون بیرانوند، زاهدی، پرویز احمدی و... به خواست امامی از خانم شامانی و توسط همسر ایشان آقای غندالی انجام شده است. هرگاه مدیران عامل یا مدیران ارشد نسبت به فعالیت شبکه فساد ایستادگی می‌کردند به خواست آقای امامی حذف می‌شدند. امامی در پرداخت رشوه‌های خود یک خودرو بی‌ام‌و و یک خانه به مجید زاهدی داده است و مقدار قابل توجهی پول در حساب خواهر همسر دوم زاهدی واریز شده که هنوز ارتباط آن با زاهدی را کشف نکرده‌ایم. زاهدی کارمند امامی بود و در شرکتهای او سابقه عضویت دارد. تصویب مصوبه ضمانتنامه‌ها قبل و بعد امضا از طریق زاهدی به امامی داده شده است این ارتباطات شبکه فساد به قدری قابل توجه است که حتی دیدیم خانم شامانی از محمد امامی به عنوان فرمانده یاد کرده است. یکی از اقدامات بی‌اخلاقی زاهدی در دادن اطلاعات بدهکاران بانک به محمد امامی بود تا امامی از این طریق سوء استفاده کند مانند آقای عطاآفرین که متهم به اخلال در امور اقتصاد است و 96 میلیارد تومان به بانک بدهی دارد. او ملک زاگرس را به مبلغ 80 میلیارد از عطا‌آفرین گرفت با این وعده که بدهی او را در بانک تسویه کند و برای تسویه بدهی ملک لواسان را با گران‌نمایی به بانک داد.  عطا‌آفرین با توجه به روند تسویه همچنان بدهکار بانکی است و او علیه محمد امامی به اتهام کلاهبرداری شکایتی را مطرح کرده است.

قهرمانی ادامه داد: همانطور که گفتم فرستادن به مسافرت خارج از کشور یکی از اهدایای امامی به غندالی و همسرش بود در مجموع 11 بار مسافرتها انجام گرفته است از جمله سفر به فرانسه، که در آن سهرابی متهم فراری پرونده غندالی و همسرش را به فرانسه برده است. یکی از سفرها هم به کشور فنلاند بود که حائز اهمیت است. امامی به غندالی و همسرش قول داده بود که آنها را به آمریکا بفرستد ما نمی‌دانیم که این سفر به آمریکا انجام شد یا نه، اما پسر خانم شامانی اعلام کرده این سفر انجام شده است. آنها به فنلاند می‌روند تا در مصاحبه سفارت آمریکا شرکت کنند که آقای غندالی را شناسایی می‌کنند و طبق گفته خانم شامانی کارشناسانی از سفارت آمریکا در لابی هتل به دیدار غندالی می‌آیند که به زبان فارسی مسلط بودند.

قهرمانی در بخش دیگری از این دادگاه چینش ترکیب شعبه بانک با هیئت مدیره بانک سرمایه را یادآور شد و گفت: آقای امامی معتقد است که شرکت روشه پاک است اما در تاریخ 6 آذر 94 زاهدی به امامی پیغام می‌دهد چند بار به اعلائی گفتم رئیس شعبه گیشا را عوض کند، امامی در پاسخ می‌گوید: الان خودم با تحکم به اعلائی می‌گویم که اعلائی در جواب فرستاده بود که الان عوضش کردم. شعبه گیشا همان شعبه‌ای است که تسهیلات شرکت روشه را پرداخت کرده بود.

قهرمانی ادامه داد: هنگامی که امامی و غندالی شخصی را برای مدیرعاملی بانک انتخاب می‌کردند از او تعهد می‌گرفتند که آدم‌های آنها در مدیریت بانک باقی بمانند مانند مجید زاهدی که مدیر اعتبارات بانک بود و یا یاسر ضیائی که قائم مقام پرویز احمدی شد.

وی افزود: شرکت از جایزه‌ای به افراد کارآفرین و مدیران موفق بوده‌ است. امامی به غندالی قول داده بود که او را مدیر نمونه کند. با شرکت سوئیسی مکاتبه کرد تا با پرداخت هزینه‌های حق برند غندالی را به عنوان مدیر نمونه معرفی کند. در مراسم اهدای جایزه امامی در ایران بود اما رضوان‌راد که غارتگر بانکهای ملت، سپه، کارآفرین و سرمایه است در برنامه حضور داشت.

قهرمانی در ادامه سخنان خود با استناد به محتوای تبادل شده میان امامی، شامانی و زاهدی ابعاد بیشتری از فعالیتهای این شبکه فساد را برملا کرد.