تاریخ : 1399,سه شنبه 06 آبان06:56
کد خبر : 374284 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

اعلام برنامه‌های اولویت‌دار دانشگاه علوم بهزیستی

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برنامه های اولویت دار دانشگاه را اعلام کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر حمیدرضا خانکه، «معرفی و توسعه» دانشگاه علوم بهزیستی را از برنامه های اولویت دارد اعلام کرد و گفت: دانشگاه علوم بهزیستی متفاوت است و ماموریت متفاوتی دارد. این دانشگاه سطح سوم خدمات سلامت یعنی توانبخشی که بسیار با اهمیت است را ارائه می دهد.

وی افزود: جامعه ما بسرعت درحال پیرشدن است و از طرفی، ما حوادث و سوانح متعددی مثل حوادث ترافیکی داریم که معلولیت های مختلفی را به جامعه تحمیل می کند، و همچنین بیماری های مزمن، سکته های مغزی و مشکلات قلبی و ابتلاهای مختلف، سبب شده که نیاز به خدمات تعریف شده بعد از دوره حاد را داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ماموریت دیگر دانشگاه در حوزه سلامت اجتماعی است که حلقه مفقوده در نظام سلامت محسوب می شود، چون شواهد زیادی نشان می دهد که بیش از ۷۵ درصد سلامت وابسته به عواملی خارج از نظام سلامت است، بنابراین عوامل اجتماعی سلامت خیلی مهم بوده و دانشگاه علوم بهزیستی این بضاعت را دارد که در حوزه اجتماعی مطالعاتی را انجام دهد و شواهد علمی تولید کند و قسمت مغفول مانده سلامت را پوشش بدهد.

وی ادامه داد: ما در بحران شیوع ویروس کووید ۱۹ هم می بینیم که حجم زیادی از سلامت، تبعیت مردم از توصیه های بهداشتی و درمانی در خارج از نظام سلامت است که تحت تاثیر عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، باورها و سرمایه های اجتماعی است لذا در این حوزه نیز دانشگاه علوم بهزیستی می تواند متولی باشد.

خانکه، «توسعه مراکز پزشکی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه» و ارتباط فعال خدمات توانبخشی با خدمات جامع سلامت را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و اظهار داشت: با توسعه مراکز پزشکی و توانبخشی و ادغام خدمات توانبخشی در زنجیره خدمات نظام سلامت، تعریف و تدوین استانداردها، دستورالعمل ها و گایدلاین های مرتبط، امیدوارم بتوانیم زنجیره خدمت توانبخشی در سطح کشور تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم بهزیستی، یک دانشگاه منحصربفرد است که بیشترین دانشجویان آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشتغال دارند، گفت: وجود بیش از ۶۰ درصد دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری، ظرفیت بسیار بالایی است و ما باید متخصصان در رشته های بین رشته ای مورد نیاز جامعه و در راستای اهداف دانشگاه های نسل سوم که کارآفرینی و تولید ثروت است را تربیت کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: بنا به دستور و سیاست وزارت بهداشت، ما باید با وزارت علوم در ارتباط باشیم، ما تنها دانشگاهی هستیم که تعدادی از دانشجویان در رشته های وزارت علوم در دانشگاه ما در حال تحصیل هستند و بنوعی با وزارت علوم در حال ارتباط هستیم و می توانیم یک الگوی موفق برای ارتباط دو وزارتخانه بهداشت و علوم باشیم.

وی اظهار داشت: توسعه و اتمام عملیات اجرایی پروژه های نیمه تمام دانشگاه مانند بیمارستان های ایثار، یافت آباد و اخوان و مشارکت آحاد دانشگاه در زمینه توسعه دانشگاه و تربیت و معرفی مدیران جوان برای احراز پست های مدیریتی و تقویت بدنه مدیریتی دانشگاه، از دیگر برنامه های دانشگاه است.

خانکه از دیگر اولویت های دانشگاه را «تسهیل فرآیند تحصیل و فارغ التحصیلی» دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری که بواسطه شیوع کرونا، پایان نامه ها و رساله هایشان متوقف شده و نتوانستند کارشان را انجام بدهند و دانشجویان کارشناسی که کارورزی و واحدهای عملی شان متوقف شده و نیاز به رسیدگی دارد ذکر کرد.

وی با اشاره به علاقه خود نسبت به ارتباط مداوم با بدنه دانشجویی دانشگاه، گفت: ما در کنار دانشجویان هستیم، آنان فرزندان ما هستند و فراق دانشجویان ما را هم رنج می دهد. دانشگاه بدون حضور دانشجو هویت و معنی ندارد، بنابر این باید ارتباطمان را با دانشجویان حفظ کنیم و در کنارشان باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ماموریتی که به حوزه دانشجویی سپردم، ارتباط دائم با دانشجویان و  پیگیری دغدغه هایشان است. حوزه آموزش هم همینطور ، باید به دانشجویان کمک کنیم تا این دوره بحرانی که هم ناشی از شیوع کروناست و هم ناشی از تحریم ظالمانه ابرقدرت هاست، به امید خدا طی شود.

وی توسعه حوزه پژوهش را از دیگر اولویت های دانشگاه خواند و گفت: امیدوارم بتوانیم در رتبه های پژوهشی و در حوزه فناوری، به جایگاه اصلی خودمان دست پیدا کنیم، کمیته تحقیقات دانشجویی از اولویت های بنده است.

خانکه گفت: خدمات رفاهی کارکنان و دانشجویان از اولویت ها است، برغم اینکه وضع مالی دانشگاه خوب نیست، اما با ارتباطاتی که با بدنه وزارت بهداشت برقرار کردیم، کمک می کنند تا در این مقطع زمانی بسیار سخت کرونا، پرداخت ها چه در حوزه دانشجویی، چه کارمندی و چه حوزه اساتید، به موقع صورت گیرد تا همکاران در این شرایط سخت اقتصادی، دغدغه حقوق و مزایای خود را نداشته باشند.