تاریخ : 1399,سه شنبه 06 آبان20:42
کد خبر : 374369 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

تقویت چتر پدافند سایبری برای زیرساخت‌های حوزه بنادر

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: برنامه گسترده و جامعی برای تقویت چتر پدافند سایبری برای زیرساخت‌های حوزه بنادر کشور در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سردار غلامرضا جلالی که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در نشست شورای مدیران مدیران سازمان بنادر و دریانوردی سخن می‌گفت، اظهار داشت: برای اولین بار است که آمریکا و دشمنان ایران ادبیات جنگی را در فضای اقتصاد، توسعه دادند؛ قرارگاه جنگ اقتصادی در وزارت خزانه داری آمریکا تشکیل شده و استراتژی‌هایی مبتنی بر ایجاد تحریم و تنگناهای مالی و انواع جنگ در عرصه اقتصادی مثل جنگ ارزی، بانکی و پولی و مانند آن را علیه ما گشودند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بر اساس اظهارات خودشان از استراتژی قدرت هوشمند در پیشبرد اهدافشان بهره می‌برند، تصریح کرد: آنان قدرت هوشمند را به کار گیری هوشمندانه همه مؤلفه‌های خود علیه مولفه‌هایی که ایران در آن آسیب پذیری است، می‌دانند؛ بنابراین در چنین شرایطی ما شاهد نه یک تهدید بلکه طیفی از تهدیدات هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بستر همه تهدیدات جنگ اقتصادی است، گفت: بنادر در این جنگ اقتصادی نقش مهمی دارند، چون هم می‌توانند مبدا و دروازه صادرات کشور باشند که به اقتصاد و تولید کشور کمک کنند و هم می‌توانند در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور مؤثر باشند.

وی با بیان اینکه بایستی اقدامات و ملاحظات ایمنی را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: دشمن در فضای جنگ اقتصادی و تحریم‌ها تمام داشته‌های خود را علیه ایران اعمال کرده است و امروز عملاً دیگر تحریمی برای اعمال کردن ندارد؛ امروز آمریکا در حوزه جنگ اقتصادی به شرایط بی هدفی رسیده است و این به معنای پایان فشار حداکثری آمریکا در آینده نزدیک است.

سردار جلالی تأکید کرد: ما در لایه ایمنی بنادر نیازمند ارتقای کنترل ریسک هستیم تا احتمال بروز خطر را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

ضرورت تقویت نظام تشخیص و هشدار ریسک در بنادر

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ضرورت دارد در بنادر ساختار سبک و چابک داشته باشیم، توضیح داد: چنین ساختاری می‌تواند در صورت انباشت یا توقف خطرآفرین هشدار صادر کند، البته چنین سیستمی فقط مختص بنادر نیست و در تمام صنایع قابل استفاده است.

سردار جلالی با تأکید بر اینکه معماری ایمنی، امنیت و دفاع در زیرساخت‌های حیاتی کشور به ویژه بنادر باید بومی سازی شود، افزود: برنامه گسترده‌ای برای تقویت چتر پدافند سایبری برای زیرساخت‌های حوزه بنادر کشور در دستور کار داریم و امیدواریم این مهم با همکاری مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی با فوریت اجرایی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اقدامات ما در حوزه پدافند غیرعامل در بنادر به دو دسته زیرساختی و عملیاتی پاسخ به حادثه است، گفت: امیدواریم در ایجاد بنادر جدید اصول و ضوابط پدافند غیرعامل رعایت و به‌کار گرفته شود.