تاریخ : 1399,پنجشنبه 08 آبان15:00
کد خبر : 374529 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و هفتاد و ششم؛

توصیه عادل فردوسی‌پور به خبر نخواندن!

خواندن گاه به گاه کتاب های آموزشی هم ارزشمند خواهد بود. خوراک بهتری از آنها برای مغز وجود ندارد. کتاب درسی، به اندازه ی یک مدرک لیسانس، فشرده و سرشار از فایده است. برای درک جهان به مبنای مشخصی احتیاج دارید و کتابهای آموزشی برای دست یافتن به چنین مبنایی بسیار مناسب اند.

به گزارش سرویس کتابخانه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "چشمانتان را باز کرده ام؟ اگر پاسختان مثبت است، بقیه ی این کتاب را نخوانید. کاری که اکنون باید انجام دهید این است: اخبار را از زندگی تان طرد کنید. از آن دست بکشید، آن هم به شکلی سخت گیرانه. دسترسی خود را به منابع خبری تا حد ممکن دشوار کنید. اشتراک تمام خبرنامه های تان را لغو کنید. همین حالا اپلیکیشن های خبری را از گوشی و آی پدتان پاک کنید. تلویزیون تان را بفروشید. تمام صفحات خبری را از بوک مارک های مرورگرتان حذف کنید. هیچ سایت خبری ای را به عنوان صفحه ی اصلی تان نگذارید، بلکه صفحه ای را انتخاب کنید که هیچوقت تغییر نمی کند. هر چه بی سروصداتر بهتر.

هنگام سفر همیشه تعداد زیادی کتاب همراه تان داشته باشید. اگر در قطار با هواپیما هستید و روزنامه ای در کنارتان توجه تان را جلب کرد، نادیده اش بگیرید. از ورق زدن روزنامه هیچ چیزی عایدتان نمی شود. عامدانه نگاهتان را از تیترهای روزنامه دور کنید و به کار مفیدتری مشغول شوید. وقتی به روزنامه یا مجله ای بر می خورید، هر قدر هم به نظرتان وسوسه انگیز می رسد، همان جا رهایش کنید.

فرودگاه ها معمولا دکه هایی در سرتاسر پایانه های شان نصب می کنند که پر از روزنامه اند. از کنارشان بگذرید. اکثرشان مطلبی جز آگهی های خسته کننده ندارند. اگر در گیت منتظر هستید، دور از نمایشگرهایی بنشینید که مدام در حال پمپاژ اخبار به سالن پایانه هستند. اگر مغزتان به یک چیز هیچ نیازی نداشته باشد، دیدن گویندگان اخبار تلویزیون است. در بهترین حالت ترجیح می دهید سرگرم کار با مطالعه ی کتاب باشید یا در حالی که به ذهنتان استراحت می دهید، در آرامش به اطراف خود نگاهی بیندازید.

اگر نمی خواهید از توهم جا نماندن از اتفاقات مهم جهان» دست بکشید، پیشنهاد میکنم نگاهی فوری به بخش چکیدهی برخی رسانه های بین المللی و محلی بیندازید؛ مثلا اکونومیست بخشی دو صفحه ای به نام «جهان در هفته ای که گذشته و مجلهی ویک نیز بخشی مختص جمع بندی اخبار هفته دارد. مهمتر از همه، مجلات و کتابهایی را مطالعه کنید که، ضمن داشتن منابع لازم برای به تصویر کشیدن جهان با همه ی پیچیدگی هایش، هیچ ابایی نیز از این کار نداشته باشند. روزنامه ها و مجله هایی که عمدتا به مقالات متخصصان اختصاص دارند نیز ارزشمندند. حتی می توانید مقالات و کتابهای مفصل را هم امتحان کنید. گزینه های خوبی برای انتخاب وجود دارد. جهان جای پیچیده ای است، تلاش کنید هفته ای یک کتاب بخوانید. اگر کتابی پس از خواندن بیست صفحه دیدگاه تان به جهان را وسعت یا تغییر نداد، یا دست کم توجهتان را جلب نکرد، آن را کنار بگذارید. از طرف دیگر، اگر به کتابی برخوردید که یک صفحه در میان چیز جدیدی یادتان میداد، از اول تا آخرش را بخوانید. بعد بلافاصله آن را مجددا مطالعه کنید. وقتی مطلبی را برای دومین بار میخوانید، اثرگذاری اش دو برابر دفعه ی اول نیست، بلکه به تجربه ی من ده برابر مؤثرتر است. توصیه میکنم مقالات طولانی را هم دوبار بخوانید.

خواندن گاه به گاه کتاب های آموزشی هم ارزشمند خواهد بود. خوراک بهتری از آنها برای مغز وجود ندارد. کتاب درسی، به اندازه ی یک مدرک لیسانس، فشرده و سرشار از فایده است. برای درک جهان به مبنای مشخصی احتیاج دارید و کتابهای آموزشی برای دست یافتن به چنین مبنایی بسیار مناسب اند. شاید هیجان انگیز به نظر نرسد، اما حقیقت دارد. هر چه مبنای شناختی شما بهتر باشد، درک ایده های تازه برای تان ساده تر خواهد بود. خواه از طریق کتاب های آموزشی به این مبنا دست پیدا کرده باشید و خواه به وسیله ی سایر انواع مطالعات.

ضمن استفاده از گوگل هم مجاز است! اینترنت سرشار است از منابع اطلاعاتی درجه یک. هرازگاهی در حین جست و جوهایتان از سایت های خبری سر در می آورید. اتفاق فاجعه باری نیست. کافی است حواستان باشد در گرداب مطالبی که صرفا به دنبال جلب توجه شما هستند غرق نشوید. این شمایید که باید تصمیم بگیرید دنبال چه می گردید. این شمایید که باید مسیرتان را تعیین کنید. اجازه ندهید اختیار توجه تان به دست رسانه های خبری بیفتد."

ده سال است که این موعظه ها را در زندگی خودم به کار بسته ام. تأثیرش در کیفیت زندگی و تصمیم گیری هایم محسوس بوده است. امتحان کنید. نه تنها چیزی برای از دست دادن ندارید، بلکه احتمالا فواید فراوانی هم نصیبتان خواهد شد."

آنچه که خواندید کتاب «پیگیر اخبار نباشید» اثر رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی پور است. کتابی که میتواند برای افرادی که از حجم این روزهای خبرها زندگیشان را مختل کرده مناسب باشد.

* گزارش از سجاد باقری


کد خبرنگار : 16