تاریخ : 1399,شنبه 10 آبان12:00
کد خبر : 374586 - سرویس خبری : اقتصادی

بازارهای مالی در هفته پیش رو؛

زمان مناسبی برای خرید دلار نیست/ بورس فرصتی برای کوتاه مدت

نمی توان این نکته را در نظر نگرفت که در این روزها مشاهده کردیم بازار به نوعی اخبار انتخابات را پیشخور کرد و هنوز نتیجه آن مشخص نشده اما تاثیر خود را گذاشته است پس باتوجه به روند تکنیکالی و انتخابات آمریکا مشخص می شود که زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار ارز نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته های گذشته ما روند دلار و بورس را در در گزارش‌هایی بررسی کردیم و این هفته می خواهیم روند و تاثیرانتخابات آمریکا در بازار بورس و بازار ارز را بررسی کنیم.

دلار: در تحلیل قبلی یک کانال مشخص کردیم و با واکنش های این هفته مشاهده کردیم که این کانال اعتبار خود را نشان داد. در حال حاضر ما باید انتظار داشته باشیم کف کانال شکسته شده و همانند شکل زیر به سمت کف کانال اصلی خود حرکت کند و بین این دو کانال نوساناتی انجام دهد سپس می توان انتظار داشت که کف کانال اصلی خود را نیز شکسته و یک روند ریزشی را به سمت پایین داشته باشد.

 

دلار - تحلیل تکنیکال

برای اینکه بفهمیم این ریزش تا کجا ادامه خواهد داشت می توانیم با استفاده از ابزار فیبوناچی  محدوده های حمایتی را مشخص کنیم. یک فیبو از ابتدا تا انتهای روند صعودی قبلی رسم می کنیم که خطوط حمایتی را مانند شکل زیر مشخص کنیم که می بینیم در محدوده هایی که با اعداد 1 ، 2 و 3 نشان دادیم در  27000 تا 26500 تومان یک خط حمایتی خواهیم داشت که اگر بتواند این خط را هم رد کند می توانیم تا محدوده 25هزارتومان و سپس در محدوده 24 هزار ریزش داشته باشیم و حتی با اتفاقات سیاسی پیش رو تا حمایت قوی خط آبی ریزش کند.

دلار - تحلیل تکنیکال

ما باید انتظار این احتمال را هم داشته باشیم باتوجه به واکنش ضعیفی که به کف کانال خود نشان داده است مانند شکل زیر می توانیم انتظار یک واکنش مثبت را هم داشته باشیم که یک روند صعودی و نوسانی خواهد بود و تا سقف کانال ادامه دارد.

دلار- تحلیل تکنیکال

ولی باز هم باتوجه به اخباری که به گوش می رسد می تواند کانال خود را شکسته و به سمت کف کانال اصلی خود حرکت کند.

حال اگر ما روند تکنیکال را کنار بگذاریم و اخبار را در نظر بگیریم و اگر احتمال بدهیم که "بایدن" در انتخابات آمریکا پیروز شود افکار عمومی و سرمایه گذاران انتظار ریزش را دارند و این تاثیر زیادی خواهد گذاشت حال اگر اسم "ترامپ" از صندوق های رای بیرون بیاید انتظار رشد قیمتی دلار را خواهیم داشت.

نمیتوان این نکته را در نظر نگرفت که در این روزها مشاهده کردیم بازار به نوعی اخبار انتخابات را پیشخور کرد و هنوز نتیجه آن مشخص نشده اما تاثیر خود را گذاشته است پس باتوجه به روند تکنیکالی و انتخابات آمریکا مشخص می شود که زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار ارز نیست.

بورس: با توجه به واکنش روز چهارشنبه  خیلی ها می گوند که دیگر اصلاح تمام شده اما واقعیت این است که ما با یک روز مثبت شدن نمیتوانیم حدس بزنیم که اصلاح تمام شده یا خیر؟ و باید منتظر روزهای آینده باشیم که بازار چه رفتاری از خود نشان میدهد.

اما شاخص کل بالاخره یک واکنش مثبت داشت که میتوان حدس زد چند روز مثبت باشد و به خط حمایتی قبلی خود برگردد و دوباره منفی شود در واقع آن روزهای منفی برای ما مهم است. اگر دوباره برگشت و کف الان را شکست که معلوم می شود اصلاح هنوز ادامه دارد اما اگر مانند شکل زیر در برگشت به کف فعلی رسید و حمایت شد می ­تواند یک سیگنال قوی باشد که اصلاح تمام شده است.

بورس - تحلیل تکنیکال

اما یک نکته برای سهامداران کوتاه مدتی که اگر برگشت به خط حمایتی کانال قبلی خود که در شکل زیر با دایره قرمز رنگ نشان داده شده واکنش نشان داد یک فرصت مناسب است که خارج شوند و سود خود را ذخیره کنند.

بورس - تحلیل تکنیکال

یک نکته مهم هم برای سهامداران میان مدت و بلند مدت در واقع باید گفت تا شاخص کل یک بار دیگر حمایت 1 میلیون و 600 هزار را پس نگیرد اصلا فکر ورود مجدد به بازار را نکنید زیرا ریسک بالایی است.

این هفته هم دو خبر مهم باری دیگر بر روی روند بورس تاثیر خواهد گذاشت. یکی "حذف زمان سفارش گیری" است که سهامداران حقوقی می ­توانند با ترفندهای مختلف آن سهم را از دست سهام داران حقیقی خارج کنند و با حذف این زمان می توان گفت امکان این فریب ها ازبین نرفت اما می توانیم شاهد کمتر شدن آنها باشیم.

خبر دوم اینکه "نوسان گیری" روزانه در این هفته آزاد شده و باری دیگر سهامداران حقیقی و حقوقی می توانند در همان روز در یک سهم چند خرید و فروش داشته باشند و با ترفندهای مختلف یک سهم را در منفی خریداری کرده و در مثبت بفروشند.

درخصوص تاثیری که انتخابات آمریکا در بورس می گذارد باید گفت که نتیجه انتخابات و انتخاب شدن هرکدام از کاندیداها در روند دلار تاثیر زیادی خواهد گذاشت امام تاثیری که در بورس دارد مطمئنا کمتر از بازار دلار خواهد بود و همین موضوع برای کسانی که می خواهند در بازاربورس سرمایه گذاری کنند نکته مثبتی باشد زیرا بورس، این روزها نسبت به بازار ارز ریسک کمتری دارد.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 91