تاریخ : 1399,چهارشنبه 14 آبان02:03
کد خبر : 375015 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دنبال ایجاد نشاط بین دانشجویان علوم پزشکی هستیم

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دنبال ایجاد تحرک و نشاط در میان دانشجویان علوم پزشکی هستیم، گفت:با توجه به استقبال دانشجویان از برگزاری مسابقات ورزشی به صورت مجازی، این حوزه را توسعه خواهیم داد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهندس رحمان خدابنده‌لو در حاشیه مرحله داوری اولین همایش ورزش‌های همگانی مجازی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هدف ما از برگزاری مسابقات ورزش‌های همگانی و ایجاد رشته‌های جدید ورزشی در اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت، ایجاد تحرک و نشاط ورزشی در میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی است که این روزها از فضاهای ورزشی و امکانات قابل دسترس ورزشی دور هستند.

وی با بیان این‌که در فیلم‌های ارسالی شرکت کننده در این همایش می‌بینیم که برخی دانشجویان بر روی پشت‌بام، در پارکینگ و یا در اتاق‌های خود به انجام ورزش مشغول هستند، گفت: این نشان می‌دهد که ما از تهدید کرونا فرصتی برای استفاده از حداقل‌ها برای داشتن فعالیت ورزشی ایجاد کردیم و این برای ما با ارزش است که می‌بینیم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطوح حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در منازل خود در حال ورزش کردن هستند.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که از پتانسیل ایجاد شده در حوزه ورزش دانشجویی استقبال می‌کنیم و با توجه به استقبال دانشجویان از برگزاری مسابقات ورزشی به صورت مجازی، این حوزه را توسعه خواهیم داد، اظهار داشت: قطعا در اولین فرصتی که شرایط به حالت عادی باز گردد، المپیادهای ورزش‌های همگانی و قهرمانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را برگزار می‌کنیم و به دلتنگی ایجاد شده به دلیل دوری از فضای پر نشاط ورزشی پایان خواهیم داد؛ اما این به معنای پایان دادن به روند جشنواره‌ها و همایش‌های ورزشی مجازی که در دوران شیوع کرونا ظرفیت آن ایجاد شده، نیست بلکه مسابقات مجازی ورزشی به قوت خود برگزار خواهد شد.

ورزش‌های همگانی مجازی فرهنگ‌سازی ورزشی را به دنبال دارد

وی به فواید برگزاری این دست از مسابقات اشاره کرد و اضافه کرد: در شکل مجازی مسابقات ورزشی امکانات کمی نیاز است تا یک دانشجوی ورزشکار بخواهد در این مسابقات شرکت کند؛ از طرفی در هر مکانی می‌توان این ورزش‌ها را انجام داد و از سوی دیگر اهمیت پرداختن به ورزش در هر شرایطی نیز با برگزاری این گونه مسابقات ورزشی مورد تاکید قرار می‌گیرد. بر این اساس مسابقات ورزشی به صورت مجازی نه تنها کنار گذاشته نمی‌شود که توسعه نیز پیدا خواهد کرد.

خدابنده‌لو با اشاره به این‌که برخی تصور می‌کنند دانشجویان علوم پزشکی توان و وقت کمتری برای برگزاری مسابقات ورزشی به دلیل دروس سخت تئوری و عملی دارند، گفت: این‌تصور اصلا درست نیست، برخی دانشگاه‌های وزارت علوم رشته‌های تربیت بدنی ارائه می‌دهند و قهرمانان برخی رشته‌های ورزشی برای این که بتوانند در رشته تربیت بدنی تحصیل کنند وارد این دانشگاه‌ها می‌شوند؛ اما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به این شکل بحث تربیت بدنی وجود ندارد و برای ما آن‌چه مهم است سالم بودن جسم دانشجویانی است که بنا دارند خدمت سلامت به جامعه ارائه دهند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که برخی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی رشد در رشته‌های مختلف ورزشی داشته‌اند و در برخی رشته‌ها امکان رقابت با دانشجویان وزارت علوم را دارا هستند. به عنوان مثال در رشته روپایی دختران برخی شرکت کنندگان در حد بسیار عالی ظاهر شدند و این برای خود من عجیب بود که برخی دانشجویان علوم پزشکی در رشته روپایی دختران و یا بدن‌سازی مردان در سطح بالایی از توانایی قرار دارند.

به گزارش مفدا؛ در ادامه دکتر حسین میرزاراه کوشکی رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت با بیان این‌که پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی در اسفندماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و این محدودیت تغییر آرایش در فضای ورزش‌های همگانی را به دنبال داشت، گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده و تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، در فروردین ماه سال ۹۹، تصمیم بر تغییر شیوه کار گرفته شد که در اولین اقدام، اولین جشنواره ورزش‌های همگانی مجازی در چهار رشته آمادگی جسمانی، دارت، طناب زنی و و روبیک طراحی و در خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

وی با بیان این‌که در این چهار رشته موفق به شناسایی دانشجویان توانمند شدیم، گفت: خوشبختانه برگزاری مسابقات ورزش‌های همگانی به شکل مجازی مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت و موجب شد ۳۰۰ شرکت کننده از جمع ۷۰۰ شرکت کننده المپیاد ورزش‌های همگانی در این دوره از مسابقات به رقابت بپردازند که در نوع خود موفقیت قابل توجهی هم برای شرکت کنندگان و هم برای برگزار کنندگان محسوب می‌شود.

"المپیاد ورزش‌های بازی‌های فکری و الکترونیک" در روز دانشجو برگزار می‌شود

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت با بیان این‌که به طور حتم جشنواره مجازی ورزش‌های همگانی را در دوره‌های بعد نیز خواهیم داشت به برنامه‌های اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت اشاره و تصریح کرد: در شش ماه دوم سال طراحی همایش‌های ورزش‌های همگانی با سهمیه آزاد دانشجویان انجام شد که هدف آن جذب دانشجویان ورودی جدید و توانا در رشته‌های ورزش‌های همگانی بود. بر این اساس طبق برنامه انجام شده در  مهرماه جاری رشته‌های "روپایی"، "آمادگی جسمانی" و "طناب زنی"، در آبان‌ماه جاری رشته‌های "لیوان چینی"، "هدف زنی والیبال" و "فریزبی"  و همچنین در آذرماه جاری در روز دانشجو "المپیاد ورزش‌های بازی‌های فکری و الکترونیک" در هشت رشته برگزار خواهد شد. در ادامه المپیاد ملی ورزش‌های همگانی را در زمستان و دهه فجر خواهیم داشت.

وی گفت: تلاش داریم تجهیزات را در حوزه ورزش‌های همگانی مجازی افزایش دهیم  و مدیریت فضای مجازی و برنامه‌های تمرینی در اختیار دانشجویان قرار گیرد. به این ترتیب با ایجاد نشاط و شادی در محیط‌های زندگی دانشجویان و خانواده‌های آنان با انجام ورزش‌های مفرح، هم اوقات فراغت دانشجویان پر می‌شود و هم دانشجویان دوران شیوع کرونا را به سلامت پشت سر می‌گذارند.

کوشکی با بیان این‌که ما در برگزاری مسابقات ورزش‌های همگانی به صورت مجازی در چندین بعد وارد عمل شدیم، یادآور شد: فیلم‌های ارسالی دانشجویان که اکنون در حال داوری است، حاصل تلاش‌ها و همکاری‌های مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشجویان در رشته‌های مختلف ورزشی است؛ ما تلاش کرده‌ایم در قالب این برنامه شعار "در خانه بمانیم" را با تغییر محل ورزش، از سالن‌های ورزشی به منازل دانشجویان انتقال دهیم. در این میان همکاری اعضای خانواده با دانشجویان عزیزی که در این مسابقات شرکت می‌کنند در نوع خود جالب توجه است. 

وی درپایان اظهار کرد: مدیران تربیت بدنی در ابتکاری تصمیم گرفته‌اند که دانشجویان شرکت کننده در این مسابقات را در بخش عملی و دروس تئوری تربیت بدنی، از طریق نمره‌دهی حمایت کنند. امیدوارم در سال آینده تعداد کلاس‌ها و شرکت کنندگان در این همایش با توجه به آزاد بودن امکان حضور رشد قابل توجهی پیدا کند و ما نیز تلاش کنیم تعداد رشته‌های ورزش‌های همگانی را توسعه دهیم.