تاریخ : 1399,سه شنبه 27 آبان17:35
کد خبر : 376420 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

شاهکار صندوق رفاه دانشجویان در اعطای وام دانشجویی؛

پرداخت یک میلیون تومان بابت کارمزد/ گواهی کسر از حقوق ۳۰ میلیونی برای دریافت وام

در این مدت مصوباتی از جانب نهادهای اجرایی زیرمجموعه وزارت علوم ابلاغ شده که با بررسی آن نه تنها می‌توان مصوبات آن را در جهت حمایت از دانشجویان نام برد، بلکه شاهد مصوباتی هستیم که در وضعیت وخیم معیشتی حاکم بر جامعه بیش‌ازپیش اندک توان معیشتی باقی‌مانده را نیز نابود خواهند کرد.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویانی که در هر مقطع دانشگاه مشغول به تحصیل بودند و از وام یا تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده کردند و موفق به پایان دوره تحصیلی خود شده‌اند، پس از فارغ التحصیلی باید نسبت به پرداخت کل بدهی‌های خود به حساب صندوق رفاه و یا اخذ دفترچه اقساط اقدام کنند. زمان تعیین تکلیف بدهی برای کلیه دانشجویان (مشمول و غیر مشمول) حداکثر 9 ماه پس از فراغت از تحصیل است. در صورتی که پس از مدت مقرر 9 ماه برای اخذ دفترچه اقساط مراجعه شود، دیگر امکان قسط‌‌بندی بدهی وجود ندارد و دانشجو باید کل بدهی خود را یکجا پرداخت کند. تا پیش از امسال ارائه دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان کمتر مشکلاتی را برای دانشجویان بوجود آورد، اما در تابستان 99 و با انتشار دستورالعمل بازپرداخت وام های دانشجویی، چندین ابهام در ذهن دانشجویان بوجود آورد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

با آغاز دومین ترم آموزش مجازی در دانشگاه‌ها، هرچه بیشتر تبعات ویران‌گر پاندمی کرونا بر اقتصاد و معیشت جامعه مشخص می‌شود و در این میان دانشجویانی که پیش از کرونا نیز با هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل مواجه بودند بیش‌ازپیش با مشکلات مالی و هزینه‌‌‌های تحصیلی در دوران آموزش مجازی مواجه شده‌اند.

در این مدت مصوباتی از جانب نهادهای اجرایی زیرمجموعه وزارت علوم ابلاغ شده که با بررسی آن نه تنها می‌توان مصوبات آن را در جهت حمایت از دانشجویان نام برد، بلکه شاهد مصوباتی هستیم که در وضعیت وخیم معیشتی حاکم بر جامعه بیش‌ازپیش اندک توان معیشتی باقی‌مانده را نیز نابود خواهند کرد.

با ابلاغ چنین مصوباتی می‌توان به درستی پی به این جمله در اولین ابلاغیه‌ی آموزش مجازی وزارت علوم برد که نوشت: «تغییر رویه‌ی آموزشی به آموزش مجازی فرصتی طلایی پیش‌روی وزارت علوم جهت تحول نظام آموزش عالی است.»

صندوق رفاه دانشجویان کشور در شهریور ماه 99 اقدام به انتشار فایلی با عنوان آیین‌نامه بازپرداخت وام‌های دانشجویی کرده است که بدون شک با مطالعه آن به شاهکاری عجیب از سوی این نهاد مواجه می‌شویم.

پرداخت یک میلیون تومانی بابت کارمزد

در ماده 13 این دستورالعمل صندوق رفاع دانشجویان آمده است: «به تمام وام های دانشجویی برای طول مدت دریافت وام تا شروع اولین سررسید اقساط به صورت روزشمار 4 درصد کارمزد تعلق می گیرد.»

به عنوان مثال اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی و در طول مدت تحصیل چهار ساله‌ خود 100 میلیون ریال وام از صندوق رفاه دریافت کند در زمان پرداخت اقساط باید مبلغ 10 میلیون ریال بابت کارمزد وام پرداخت کند. این درحالی است که در گذشته مبلغی بابت کارمزد اخذ نمی‌شد و تنها کارمزد تاخیر اخذ می‌شد.

در گذشته کف مبلغ پرداختی در هر قسط تا 11 هزار تومان قابل کاهش بود اما در آیین‌نامه‌ی جدید کف مبلغ پرداختی در هر قسط 2 میلیون ریال در نظر گرفته شده و به طور سالیانه افزایش پیدا خواهد کرد، از سوی دیگر کف مبلغ پرداختی در هر قسط برای دانشجویان کم‌بضاعت را یک میلیون ریال در نظر گرفته‌اند!

گواهی کسر از حقوق 30 میلیون تومانی

دانشجویان پیش از این با ارائه‌ی سند تعهد محضری و امضای ضامن دانشجو می‌توانست از صندوق وام دریافت کند اما در مصوبات جدید علاوه بر تعهد‌ محضری ضامن مورد نظر دانشجو باید گواهی کسر از حقوق 30 میلیون تومانی به صندوق ارائه دهد تا دانشجو مجاز به اخذ وام شود! با اضافه‌ شدن این شرط و با توجه به مشکلات موجود در صدور گواهی کسر از حقوق برای کارمندان از جانب نهاد‌های محل خدمت به طور قطع اکثریتی عظیم از دانشجویان دیگر توانایی اخذ وام را نخواهند داشت.

همچنین فصل دوم که مربوط به نحوه بازپرداخت وام‌ها است در بند شماره 5 اشاره شده:

«درصورتی که دانشجو یک قسط یا بیشتر از یک قسط پرداخت اقساط را به تعویق بیاندازد در لیست بدهکاران بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و در استفاده از خدمات بانکی با محدودیت مواجه خواهد شد.»

گزارش از یاسین قاسمی


کد خبرنگار : 38