تاریخ : 1399,شنبه 01 آذر15:38
کد خبر : 376770 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آخرین تیر ترامپ برای لغو نتیجه انتخابات به سنگ خورد

گام آخر ترامپ برای متقاعد کردن رهبران جمهوری‌خواه ایالت «میشیگان» برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و کمک به وی برای ادامه حضور در کاخ سفید، با مخالفت مقام‌های این ایالت بی‌نتیجه ماند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (دوشنبه) آخرین گام بیهوده اما خطرناک را که در تاریخ اخیر آمریکا بی‌سابقه بوده است، برداشت تا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) آمریکا را به شیوه‌ای تغییر دهد که همچنان بتواند در قدرت بماند.

آخرین تیر ترامپ برای لغو نتیجه انتخابات به سنگ خورد

روزنامه انگلیسی «گاردین»، در این خصوص گزارش کرد،  علیرغم آنکه پیروزی «جو بایدن» در ایالت «جورجیا» مورد تأیید قرار گرفته است، رئیس‌جمهور آمریکا پس از شکست‌های پی در پی در دادگاهها در خصوص اتهامات تقلب انتخاباتی، در تلاشی ناامیدانه با رهبران جمهوری‌خواه ایالت «میشیگان» در کاخ سفید ملاقات کرد به امیدآنکه بتواند همچنان در قدرت باقی بماند.

راهبرد آشکار ستاد انتخاباتی ترامپ، متقاعد کردن مجلس قانونگذاری تحت کنترل جمهوری‌خواهان در ایالت میشیگان و سایر ایالات سرنوشت‌ساز در مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای نادیده گرفتن رأی‌دهندگان آمریکایی و معرفی کردن ترامپ بعنوان پیروز انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا است.

«سیدنی پاول» یکی از وکلای ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته به شبکه «فاکس بیزنس» اعلام کرد: «صادقانه بگویم، نتیجه کل انتخابات در تمامی ایالات چرخشی (کلیدی) باید  تغییر کند و مجلس ایالتی باید اطمینان دهد که گزینندگان (الکتورها) به نفع ترامپ و برای او انتخاب می‌شوند».

رهبران مجلس ایالتی میشیگان از جمله «مایک شرکی» رهبر اکثریت سنا و «لی چتفیلد» رئیس مجلس نمایندگان ایالت میشیگان که هر دو جمهوری‌خواه هستند، روز جمعه به درخواست ترامپ در کاخ سفید حضور پیدا کردند.

شرکی در فرودگاه بین‌المللی ریگان با جمعی از معترضان و اصحاب رسانه روبرو شد که شعار می‌دادند: «نتایج را تأیید کنید!» و «شواهد تقلب کجاست؟»

روزنامه گاردین سپس گزارش کرد که علیرغم تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع خود، شرکی و چتفیلد بعد از نشست کاخ سفید تأکید کردند که به فرایند الکترال پایبند هستند.

این دو مقام کنگره ایالتی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک که در حقیقت ضربه‌ای به تلاش‌‌های دقیقه نودی ترامپ محسوب می‌شد، تأکید کردند: «ما هنوز از هیچ اطلاعاتی که بتواند نتیجه این انتخابات (ریاست‌جمهوری) در میشیگان را تغییر دهد، اطلاعی نداریم و بعنوان رهبران مجلس قانونگذاری، به قوانین پایبندیم و روند عادی گزینندگان میشیگان را دنبال می‌کنیم».

در ادامه این بیانیه تأکید شده بود: «روند تأییدیه میشیگان باید یک فرایند آگاهانه و عاری از تهدید و ارعاب باشد».

اکثر کارشناسان، تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات را بعنوان توهمات سیاسی و اقدامی غیرقانونی رد می‌کنند و در عین حال هشدار داده‌اند تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات آزاد و عادلانه، موجب مسمومیت اذهان میلیون‌ها نفر می‌شود و آنها را شرطی می‌کند تا اعتماد خود را به دموکراسی از دست بدهند و بایدن را یک رئیس‌جمهور غیرقانونی و نامشروع قلمداد کنند.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا معرفی شده است و آماده می‌شود تا از ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه)، بعنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده وارد کاخ سفید شود اما ترامپ تاکنون شکست در انتخابات را نپذیرفته است و به دنبال راهی برای بی‌اعتبار کردن نتیجه انتخابات است و بدون آنکه شواهدی ارائه دهد، مدعی است که تخلفات بی‌شماری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

گاردین در ادامه گزارش خود توضیح داد، ستاد انتخاباتی ترامپ به طور خاص میشیگان را که بایدن با ۱۵۴ هزار رأی بیشتر پیروز آن شده است، هدف گرفته است به امید آنکه جمهوری‌خواهان در این ایالت سیستم انتخاباتی را دستکاری کنند.

با اینحال، شرکی و چتفیلد تصریح کردند که طبق قوانین میشیگان، مجلس ایالتی اجازه ندارد به طور مستقیم گزینندگان را انتخاب کرده یا اینکه این سمت را به افرادی غیر از آنهایی واگذار کند که اکثریت آراء را به دست آورده‌اند.

از طرف دیگر، «گرچن ویتمر» فرماندار دموکرات ایالت میشیگان نیز در گفت‌وگو با شبکه «ام اس ان بی سی» نیز در این خصوص گفت: «حتی گفت‌وگو درباره این موضوع نیز بسیار خطرناک است، این مایه خجالت و شرمساری این ایالت است».

علیرغم تلاش‌های پی در پی ترامپ برای ادامه حضور در کاخ سفید، بایدن ۷۸ ساله تمامی طول هفته گذشته را با مشاوران خود به برنامه‌ریزی برای دولت جدید گذراند و در همین راستا نیز روز گذشته (جمعه) با «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌های سنا دیدار کرد.