تاریخ : 1399,دوشنبه 03 آذر15:48
کد خبر : 377011 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

دانشگاه فنی و حرفه‌ای حیات خلوت مسئولان غرب‌زده و بی‌تدبیر نیست

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای طی نامه‌ای رئیس این دانشگاه ضمن انتقاد از برخی رفتارها با دانشجویان بسیجی نوشت: عملکرد مدیریتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواسته یا ناخواسته کمک به سکولاریزه کردن محیط این دانشگاه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی نامه‌ای به ابراهیم صالحی‌عمران رئیس این دانشگاه ضمن انتقاد از رفتارهای برخی مسئولان این دانشگاه با دانشجویان بسیجی نوشت: عملکردی که امروز از بدنه مدیریتی بزرگترین دانشگاه کشور دیده می‌شود، نه تنها سنخیتی با هدف " تربیت پنجه های کارآمد" ندارد، بلکه خواسته یا نا خواسته به نوعی کمک به سکولاریزه کردن محیط و ایجاد مانع بر سر راه پرورش عنصر تعهد در کالبد دانشجویان این دانشگاه است.

متن این نامه به شرح زیر است:

محافظه کار نشوید و همواره دانشجو و بسیجی- به همان معنای مثبت و پرخون و پرتپش- باقی بمانید

امام خامنه ای (مدظله العالی)

دانشگاه فنی و حرفه ای با ۱۸۱ دانشکده و تعداد بیش از ۱۸۴٬۱۷۹ دانشجو ، بزگترین دانشگاه در سطح کشور است که هدف اصلی آن بفرموده مقام عظمای ولایت" تربیت پنجه های کارآمد" برای نقش آفرینی و کمک برای از حرکت نیفتادن چرخ پیشرفت در حوزه صنعت می‌باشد.

مع الاسف عملکردی که امروز از بدنه مدیریتی بزرگترین دانشگاه کشور دیده می‌شود، نه تنها سنخیتی با هدف " تربیت پنجه های کارآمد" ندارد، بلکه خواسته یا نا خواسته به نوعی کمک به سکولاریزه کردن محیط و ایجاد مانع بر سر راه پرورش عنصر تعهد در کالبد دانشجویان این دانشگاه است.

آقای صالحی عمران!

امروز دانشگاه تحت مدیریت جنابعالی هم در سطح معاونین و مدیران ستادی سازمان مرکزی دانشگاه و هم در سطح مدیریتی واحدها، جولانگه مدیرانی گردیده است که تنها به پاس برخی خوش خدمتی های سیاسی و نه صرفا بدلیل سبقه علمی، هدایت امر تعلیم و تربیت را بدست گرفته اند و چنان فضای خشک و دیکتاتوری را در اکثریت واحد ها پدید آورده اند که دانشجویان حتی توان بیان خواسته های صنفی خود را ندارند چه رسد به اینکه بخواهند در قالب تشکل ها یا انجمن های صنفی حس مسئولیت پذیری و کار تشکیلاتی را فرا بگیرند.

بنا به فرموده مقام عظمای ولایت" بسیج یعنی آن عنصر دلسوزی که کشور را متعلق به خود و آینده را وابسته‌ی به تلاش خود میداند؛ نگران است، چون صاحبخانه است. اگر در خانه یک شیشه بشکند، ممکن است مهمانها و تماشاکن‌ها خیلی اهمیتی ندهند، اما برای صاحبخانه فرق نمیکند که شیشه‌ی کدام اتاق بوده و نگران می‌شود؛ صاحبخانه است دیگر."

بسیجیان این دانشگاه با لبیک به این فرمان فرمانده معظم کل قوا، تمام تلاش خود را بر همراهی با روسای واحد ها برای حل مشکلات و معضلات و رفع مشکل عمده ارتباط با صنعت انجام دادند اما متاسفانه بی مهری های زیادی را از سوی مسئولین دانشگاه متحمل شدند.

روسای واحدها و معاونین آن ها در سالهای اخیر بنابر توصیه های سازمان مرکزی بنای خود را بر برخورد سلبی با هرگونه فعالیت تشکلی و صنفی در سطح دانشگاه گذاشتند تا جایی که با زیرپا گذاشتن آشکار قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوبه جلسه 179 مورخه 5/3/1388 شورای اسلامی شدن و دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همچنین سند دانشگاه اسلامی مصوب جلسه 735 مورخه 25/4/1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی، با کارشکنی و زمین‌گیر کردن برنامه های مصوب بسیج، نقش بسزایی در به انزوا کشاندن بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای ایفا کرده اند و حتی در جلسات شورای فرهنگی دانشکده ها، از ورود مسئول بسیج ممانعت بعمل می آورند حال انکه بنا به نص صریح آیین نامه تشکیل شورای فرهنگی دانشگاه مسئول بسیج دانشجویی عضو حقوقی شورای مذکور می‌باشد.

به راستی اقای دکتر، پویایی بسیج در سطح دانشگاه منافع چه کسانی را در این نهاد علمی به خطر می‌اندازد که جنابعالی و مدیران زیر دستتان این چنین به مقابله با آن پرداخته اید؟

معاون یکی از واحدهای مطرح دانشگاه، که هنوز به خود زحمت مطالعه قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی را نداده، در پاسخ به نامه درخواست همکاری برای برگزاری تریبون ازاد دانشگاه برای حل مسائل صنفی توسط بسیج دانشجویی، برگزاری آنرا فقط مختص انجمن های صنفی میداند و با کارشکنی اجازه برگزاری تریبون ازاد را نمی‌دهد. این تنها مشتی از خروارها مشکلاتیست که شما و مدیرانتان در راه فعالیت های بسیج ایجاد کرده اید.

آقای صالحی عمران!

تنها جرم بسیج دانشگاه تلاش برای حل مشکلات دانشجویان ارتقای بصیرت سیاسی و ایجاد نشاط سیاسی در محیط دانشگاه بوده است. حال که در دانشگاه تحت امر شما از بیان مطالبات صریح دانشجویان ممانعت بعمل می آید، حال ما از شما سوال می‌پرسیم آیا از وضع رفاهی دانشجویان دانشگاه خبر دارید؟ وضع غذا و خوابگاه دانشجویان شهرستانی چطور؟ به محکمه وجدان خود رجوع کنید، آیا حاضرید فرزند یا بستگان خود در چنین شرایطی به تحصیل بپردازند؟ آیا حاضرید روز ها اغلب غذای بی کیفیت سلف را بخورند و در بعضی واحدها شب ها طبخ غذا به عهده خودشان باشد؟

جناب دکتر!

دیر یا زود کرونا از سطح کشور رفع زحمت می‌کند، دوباره دانشجویان شهرستانی به خوابگاه برمی‌گردند. البته اگر خوابگاهی به آنان داده شود. چون دانشجوی نو ورود کاردانی یا کارشناسی ما مجبور است بعد از یک یا دو ترم بدیلی کمبود اتاق ناشی از عدم مطابقت ظرفیت ورودی و امکانات رفاهی، یا راهی خوابگاه های خود گردان با اجاره ی بسیار بالا شود یا با سکونت در خانه ی مجردی، در معرض آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد، فساد اخلاقی و... باشد.

آقای صالحی عمران!

امروز که اکثر دانشگاه ها با رفع تقریبی مشکلات سامانه های آموزش انلاین، دسترسی با کیفیتی را برای دانشجویان در این حوزه رقم زده اند، سامانه آموزشی سمیاد دانشگاه تحت امر شما هزار و یک درد بی درمان دارد و عملا فاقد بازدهی مثمرثمر آموزشی است.

چندین سال است شب انتخاب واحد در سامانه آموزشی "ناد"، شب عزای دانشجوست، چرا که اگر حتی موفق به انتخاب واحد هم بشود، بعضا بدلیل پرش سیستم باید یک هفته بدنبال تثبیت انخاب واحد باشد و اگر هم که موفق به انتخاب واحد نشود که وامصیبتا. یک ماه در چرخه باطل مدیر گروه، واحد آموزش و سامانه ناد گرفتار خواهد شد. اینکه بسیج دانشگاه بدنبال کمک به حل این مشکل باشد، خدایی نا کرده چه ضرری را به سیستم مدرن مدیریتی دانشگاه تحت امر شما وارد می‌سازد؟

اگر بخواهیم مشکلات دانشگاه را یک به یک بشماریم، مثنوی هفتاد منی نوشته خواهد شد که بیان آن روزها زمان خواهد برد.

اما جناب دکتر!

ذکر این نکته خدمت جنابعالی ضروریست که بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای، با انواع و اقسام تهدید ها و توهین هایی که توسط جنابعالی و سایر مدیران زیر دست شما و روسا و معاونین واحدها انجام می‌شود، هرگز علم مطالبه گری مطالبات دانشجویان عزیز دانشگاه فنی و حرفه ای را بر زمین نخواهد گذاشت.

این مهم را بدانید که دیگر دوران اداره ناکارآمد دانشگاه و پنهان کردن مشکلات مدیریتی به بهانه کمبود بودجه گذشته است و ما ۱۴۰ نفر از فرماندهان بسیج دانشکده های فنی و حرفه ای اخطار میدهیم که رفتار جنابعالی و مدیرانتان در قبال بسیج دانشگاه بایستی تغییر کند در غیر اینصورت ما حق پیگیری در مراجع قانونی دیگر را برای حفظ شان و استقلال شجره طیبه بسیج برای خود محفوظ میدانیم. در پایان نظر جنابتان را به این سخن از مقام عظمای ولایت در دیدار با بسیجیان جلب می نمایم:

" انکار بسیج و بی‌احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است."

والعاقبه للمتقین