تاریخ : 1399,یکشنبه 09 آذر02:52
کد خبر : 377564 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در گفتگو با ۴ تن از فعالان دانشجویی مطرح شد/ بخش اول

بازدیدهای بازرسان آژانس به رفع کدام تحریم‌ها منجر شد؟/ صداوسیما درخصوص پوشش رسانه‌ای ترور شهید فخری‌زاده، خنثی عمل کرد

اسفندیان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل درخصوص پوشش رسانه‌ای این عملیات تروریستی گفت: به شخصه از همان ساعات اولیه اتفاق، پیگیر رسانه های مختلف بوده ام. در همان ابتدای امر سرخط خبرها و گزارش رسانه های دنیا به اخبار ترور دکتر محسن فخری زاده اختصاص یافت، اما در صداوسیما جمهوری اسلامی عدم تحلیل واقعه و روایت زنده از ماجرا را شاهد بودیم و آقایان تنها به زیرنویسی از اعلام خبر بسنده کردند!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی حمله تروریستی به دانشمند هسته ای کشورمان شهید محسن فخری زاده واکنش های زیاد داخلی و بین المللی را به همراه داشته است که در این بین دل مردم کشورمان بخاطر این ترور ناجوانمردانه رنجیده خاطر شد و یک خواست عمومی برای تعقیب، دستگیری و انتقام از قاتلان این حمله تروریستی، به وجود آمد.

تشکل های دانشجویی و فعالان دانشجویی نیز از همان ساعت های ابتدایی با صدور پیام های متعدد تسلیت، بیانیه های مختلف و از جمله تجمعات اعتراضی مختلف در نقاط مختلف کشور و جلوی نهادها و سازمان های مختلف به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده اند. در این بین با چهار تن از فعالان دانشجویی از تشکل‌های مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت ایران، انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم و انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه علامه طباطبایی (ره) گفتگویی پیرامون این حادثه تروریستی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مشروح گفتگو را مطالعه می‌کنید؛

سوال: آیا در ماجرای ترور حاج قاسم، وعده انتقام سختی که دستگاه های امنیتی دادند، اتفاق افتاد که اینبار دست به ترور شخصیت های ما در خاک کشور می زنند؟

علیرضا اسعدی، دبیر مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت ایران: به نظرم، ما در ماجرای حاج قاسم به علت اینکه آقای رئیس‌جمهور تا به امروز هم نگاهش به خارج از کشور و کاغذ پاره‌ای به نام برجام بوده است و حتی در صحبت‌های انتخاباتی ایشان شاهد آن بودیم که از شعار نوشتن روی موشک‌ها هم گلایه داشتند، آبی گرم نشد و نخواهد شد و به نظرم به گفته سید حسن نصرالله که ارزش کفش حاج قاسم از سر ترامپ جنایتکار بیشتر هست، انتقام گرفته نشد و حضرت آقا (مد ضله العالی) هم فرمودند که این فقط یک سیلی بود و انتقام خون حاج قاسم گرفته نشد، پس در جمع‌بندی می‌توان گفت، انتقام گرفته نشد و دشمن جدی‌تر شد و در دوران دفاع مقدس وقتی ما عملیات کردیم و فاو عراق را تصرف کردیم، کوتاه آمد. البته آن زمان مجلسی وجود داشت که حضرت آقا (مد ضله العالی) در آن مجلس بودند و استراتژی زمین می‌گیریم زمان می‌خریم را ابطال کردند که متأسفانه از این مجلس هم بعید می‌دانم، حرکت عملی و بیشتر از شعار خروجی در بیاید.

کوثر اسفندیان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: قطعا خیر! وقتی درست یک روز قبل از سالگرد ترور شهید مجید شهریاری، و کمتر از ۴۸ساعت پس از مبادله جاسوس اسراییلی، دانشمند تاثیرگذار حوزه هسته ای ترور شود قطعا اتفاقی نیست و پیامی روشن دارد. اگر پس از ترور سردار سلیمانی اقدام متقابل صحیحی صورت می‌گرفت چنین روزی شاهد از دست دادن نخبگان آن هم بدین شکل درون کشور نبودیم!

علی تقوی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم: در هنگام شهادت حاج قاسم اقدامی خوبی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت و حمله موشکی به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه امری بود که بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشت. گرچه این عمل در حد انتقام از خون سردار عزیزمان نبود اما قدرت و جسارت ایران را به ابرقدرت ها نشان داد اما حادثه ی ناگواری که بزرگی این حمله موشکی عظیم ایران را به حاشیه برد سقوط هواپیمای اوکراینی بود که آن هم از دید بنده علت و سبب آن عدم مدیریت مناسب مسئول شورای عالی امنیت ملی در کلیر کردن فضای پروازی ایران در آن شرایط حساس بود.

این حادثه سبب شد فشارها داخلی و خارجی بر سپاه مقتدر ما افزایش یابد و آنگونه که باید این انتقام اولیه اما بزرگ ما در موشک باران عین الاسد خود را نشان ندهد و دشمنان از این فرصت نهایت استفاده را کردند تا وانمود کنند ایران نتوانست اقدامی را در انتقام گرفتن انجام دهد. در واقع این حادثه که علت ان بر کسی پوشیده نیست سبب شد تا تکمیل انتقام ما از شیطان بزرگ به تعویق بیفتد و در واقع شرایط جامعه به نحوی بود که ابتدا باید شرایط داخلی را از بحران رها کرد و همین امر سبب شد تا حلقه ی انتقام خون حاج قاسم عزیزمان تابحال ناتمام بماند و دشمن بار دیگر جسورتر از قبل این بار در عمق کشور عزیزمان دانشمند برجسته هسته ای را ترور کنند و بار دیگر ملت ما دا در شرایط خاص و سخت تصمیم گیری برای انتقام سخت قرار دهد.

مهدی مزینانی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

مهدی مزینانی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه علامه طباطبایی (ره):

چه انتقامی سخت تر از این که، پایگاه کشوری که همه را تهدید می کند را،در کشور دیگر مورد حمله موشکی قرار بدهیم. و بعد از آن بگوئیم آمریکا باید از منطقه خارج شود. انتقام سخت که حتما نباید لحظه ای باشد،ممکن است بلند مدت باشد، اما این که بگوئیم انتقام سخت نبوده که توانسته‌اند این کار را انجام دهد اصلا درست نیست. ترور شخصیت های ما به چگونگی برخورد ما با جهان دارد،اگر وادادگی صورت بگیرد چیزی جز این انتظار نمی رود.

سوال: چرا دولت با وجود آنکه رژیم صهیونیستی  و آمریکا اسامی دانشمندان هسته ای را در لیست تحریم خود قرار داده، باز به دنبال مذاکره است؟

تقوی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم: دولت از همان ابتدای مدیریت خود نشان داد که اعتقاد عملی آنچنانی به ظرفیت داخلی ندارد.بنابراین با شعار مذاکره با غرب برای حل مشکلات وارد عمل شد.طبیعی است که برای همچین فکری که کلید حل مشکلات را در دست مذاکره میبیند قبول کردن اینکه نمیشود و یا نباید با این دشمنان ثابت شده مذاکره کرد امر سختی است و حیات سیاسی آنان را با خطر رو برو میکند.در واقع دولت نمیخواهد قبول کندبا اینکه خود خوب میداند دشمنان این ملت قابل اعتماد نیستند و تغییر رویه برایش سخت میباشد و حاضر نیست از فکر و اعتقاد باطل مذاکره با دشمن که مبنای  آنها برای حل مشکلات و رای آوردن در انتخابات بود روی برگرداند.

مزینانی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه علامه طباطبایی (ره): فرهنگ لیبرالی و غرب پرستی برخی مسولین تراز اول دولتی باعث این شده که راهکار برون رفت کشور از بن بست ها را در مذاکره با شیطان های جهانی ببیند و خود را سر سپرده آنان قرار بدهند، که همین رویکرد باعث این شده است که قدرت های جهان بتوانند به کشور ما زور بگویند و اینچنین دانشمندان و افسران نظامی ما را ترور کنند.

اسعدی، دبیر مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت ایران: همان‌طور که بالاتر هم‌ عرض کردم، آقای روحانی کلاً راه سعادت را در مذاکره با کدخدا می‌بینید که این تئوری هم شکست خورد و نتیجه آن را هم دیدیم ولی ایشان نمی‌خواهند قبول کنند و شاهد آن هستیم که معیشت مردم را به گروگان گرفته‌اند درصورتی‌که در وعده‌های انتخابی ایشان چرخیدن چرخ سانتریفیوژ و معیشت مردم بود که خیلی وقت هست هر دو از حرکت ایستاده‌اند، معیشت مردم که خیلی وقت هست دیگر نمی‌چرخد و با بتن‌ریزی در مراکز هسته‌ای از حرکت ایستاده بود و ادامه همکاری با سازمان اتمی منجر به ترور شهید فخری زاده شد و روند آن تسریع شد. دولت به نظرم با گروگان گرفتن معیشت مردم و عدم اجازه به ترخیص کالاها از گمرک قصد داشت با پیروزی بایدن نشان دهد که مشکلات در خارج هست درصورتی‌که اغلب مشکلات به علل مدیریت ضعیف داخلی است و اساساً از ریشه به خارج کشور ارتباطی ندارد.

اسفندیان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: نتیجه مدیریت فشل و ناکارآمدی که چشم از توان و ظرفیت های داخلی فرو ببندد و مشکلات داخلی و حتی مسئله آب خوردن مردم را هم به مذاکره و لغو تحریم گره بزند، چیزی جز تحقیر ملت و زیرپا گذاشتن غرور و عزت ملی شان نخواهد بود.

نام افرادی مانند شهید بزرگوار دکتر محسن فخری زاده را تنها زمانی میشنویم که یا حادثه ای برای آنان پیش بباید و یا آنان را از دست بدهیم. چراکه حرص و طمعی برای دیده شدن ندارند و برخلاف برخی آقایان نه تنها چشم امیدشان به کدخدا نیست بلکه بااستفاده از توان نیروهای داخلی با تحریم مقابله می‌کنند.

سوال: آیا باوجود این ترور و احتمال فاش شدن اسامی دانشمندان هسته ای کشورمان، ادامه روند نظارت های آژانس اتمی به صلاح امنیت ملی کشور است؟

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه علامه طباطبایی (ره): آژانس اتمی هم عروسک خیمه شب بازی دست استکبار جهانی یعنی امریکا است و فرقی با آنان ندارد. فقط در پوششی زیبا و دلچسب مسئولین را فریب می دهند تا بتوانند اطلاعات محرمانه را در اختیار بگیرد. قطعا اعتماد به این ها وضع کشور را از این بد تر خواهد کرد.

دبیر مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت ایران: آدم حقیر و لئیم این‌گونه هست که در راستای رضایت اربابش هر کاری می‌کند و هدف آقای روحانی هم این هست که سازمان‌های بین‌المللی و آژانس اتمی را راضی نگه دارد که حتی فراتر از آئین نامه‌ها و پروتکل‌های این سازمان هست که در دنیا برای هیچ کشوری نمونه‌ای نداشته که به‌عنوان یک مصداق درمورد تحریم تسلیحاتی هم شاهد چنین خوش خدمتی‌هایی بودیم که در عمل هیچ آورده‌ای برای کشور نداشته است و به نظرم اگر مجلس واقعاً انقلابی هست سریع باید یک قانون برای خروج از این پیمان‌های ماجراجویانه و توقف بازدید و نظارت‌ها تصویب کند که امیدوارم جامه عمل پوشد.

علیرضا اسعدی

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: درحال حاضر معقول ترین کار، محدود کردن روند بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ چرا که تجربه ترورهای قبلی( ترور شهید داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن) این واقعیت را نمایان می‌سازد که دسترسی آژانس به اطلاعات محرمانه و اسامی دانشمندان امنیت نتیجه ای جز سوء استفاده آنها از این اطلاعات نداشته است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم: ایران در ۸سال گذشته نیمی از بازدیدهای آژانس را به خود اختصاص داده است.آژانسی که هیچگاه به سود صنعت هسته ای عمل نکرد است و حتی هم پیمانان آن نیز از دادن اطلاعات دقیق صنعت هسته ای به آژانس تفره میروند و همکاری نمی کنند.حال به بهانه ساخت بمب هسته ای این فشار را برایران وارد کردند و تعداد بازدیدهای خود را به این سطح رساندند.سوال اینجاست که دشمنی که نهایت تلاش خود را برای تحریم ما میکند حال حسن ظن و یا سوظن او به چه دردمان میخورد؟! آژانس اتمی که سابقه ی خوبی در نزد ما ندارد چرا و به چه علت باید تا این حد بازدید داشته باشد؟ این بازدید ها به رفع کدام تحریم ها و یا به ایجاد کدام کمک های بین المللی منجر شده است؟! پاسخ این سوالات نشان میدهد که هیچ منطقی برای این اجازه وجود ندارد و اینگونه وادادگی ها تنها ضررش به ملت ما میرسد و اینگونه دانشمندان ما یک یک توسط جاسوسان آژانس استکباری پر پر میشوند.

سوال: برخورد صداوسیما و رسانه های دولتی را در این واقعه تروریستی چگونه ارزیابی می کنید؟

اسفندیان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: به شخصه از همان ساعات اولیه اتفاق، پیگیر رسانه های مختلف بوده ام. در همان ابتدای امر سرخط خبرها و گزارش رسانه های دنیا به اخبار ترور دکتر محسن فخری زاده اختصاص یافت، اما در صداوسیما جمهوری اسلامی عدم تحلیل واقعه و روایت زنده از ماجرا را شاهد بودیم و آقایان تنها به زیرنویسی از اعلام خبر بسنده کردند! در شرایطی که چشم همه دنیا به ایران دوخته شده و مردم تشنه رصد اخبار واقعه هستند، پوشش نادرست خبری و این اهمال از سوی صداوسیما نتیجه ای جز بی اعتمادی عموم را در بر نخواهد داشت.

اسعدی، دبیر مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت ایران: متأسفانه خیلی وقت هست که صداوسیما از گردونه اطلاع‌رسانی مردم خارج شده است و علت آن مصلحت‌سنجی‌های بیهوده و راضی کردن همه جریانات به روش عروس هزار شوهر بوده است که آسیب‌شناسی آن مجال دیگری می‌طلبد، ما در این زمینه شاهد بودیم ایران اینترنشنال سعودی بدون هیچ مزاحمتی پخش زنده می‌رود ولیکن صداوسیمای ما سرود گل‌وبلبل پخش می‌کند و حتی لفظ شهید هسته‌ای که در رسانه‌های صهیونیستی هم اشاره شده بود را به اصرار آقای رئیس‌جمهور سانسور می‌کند درصورتی‌که حضرت آقا صریحاً در پیامشان بر آن تأکید کردند.

تقوی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم: در ابتدای ترور شهید فخری زاده همه ی رسانه های دنیا به لفظ دانشمند هسته ای اشاره کردند این درحالی بود که برخی مسئولین ما و خود صداوسیما به لفظ دانشمند هسته ای کمتر اشاره میکردند و این خود بارمعنایی خاصی را تداعی می کرد. دانشمندی که دشمنان ما خیلی خوب او را میشناختند و حال بعضی مسئولین ما به لفظ مسئولیت ایشان در وزارت دفاع اکتفا کردند و این شیوه و روش خوبی برای نشان دادن خشم ملت ما به دشمنان نبود. در مسائل ملی باید نگاه حزبی را کنار گذاشت و همه با هم برای احقاق حقوق ملت در مقابل دشمنان بایستیم و اینکه یک حزب و رسانه خاص غرض های شخصی و حزبی را در مسائل ملی همچون ترور این دانشمند بزرگ هسته ای پیاده میکنند کاری دور از شان و در حد یک ایرانی اصیل و وظیفه شناس نیست.

سوال: پاسخ به این ترور به چه شکلی باشد که دیگر شاهد همچین اتفاقاتی در خاک کشور نباشیم؟

اسعدی، دبیر مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت ایران: به نظرم در عرصه نظامی که باید کار بشود و به یکی از پایگاه‌های آمریکا حمله مستقیم شود و هم چنین از طریق جنگ نیابتی توسط حزب‌الله لبنان از اسرائیل انتقام گرفته شود و هم چنین قبل‌تر که عرض کردم باید نظارت آژانس متوقف شود و فرایند غنی‌سازی اورانیم و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته به‌سرعت پیگیری شود و سعی شود به مقدار سو قبل برجام برسیم و هم چنین ارسال گزارش‌های اسامی افراد دانشمند منوط به مجوزهایی شود و دست دستگاه اجرایی در این زمینه کوتاه شود و اجازه چنین کاری داده نشود.

تقوی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه قم: این یک سوال تخصصی است و جای بحث بسیار دارد.انتقام باید حساب شده و در عین حال بیشترین ضربه را به دشمن وارد اورد که دیگر به خود اجازه ندهد همچین ترورهای ناجوانمردانه را تکرار کند. در واقع انتقام به هر نحوی که صورت بگیرد باید بازدارنده باشد و دشمن متوجه شود که دست زدن به ترور و تخریب به نتایج زیان بار آن نمی ارزد و دست از این عملیات های شوم خود بردارد.

اسفندیان، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: با توجه به واکنش های روز گذشته مقامات امریکایی و تجربه نه چندان موفق انتقام سخت در زمان ترور سردار سلیمانی، گویی آنها بر این باورند که پاسخی از جانب ایران به آنها داده نخواهد شد و همین امر زمینه ساز وقاحت سیاسی امروز آنان شده است.

مادامی که پاسخ درخور و برابری نسبت به این مسئله داده نشود، به مراتب شاهد اتفاقات تلخ تری خواهیم بود. امید است باتوجه به موارد مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان آن در دستور کار مقامات دفاعی و امنیتی قرار بگیرد تا سرمایه های انسانی این مرز و بوم به راحتی طعمه سرویس های اطلاعاتی دشمن نشوند!

مزینانی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان حکمت دانشگاه علامه طباطبایی (ره): خارج از انتقامی که حضرت آقا به آن اشاره کردند، هر چقدر سیاست خارجه ما در مقابل زورگویان مقاومت کند و به جای سیاست لیبرالی سیاست انقلابی پیش بگیرد، باعث این می شود که قدرت سخن گفتن و اعمال حرکات منطقه ای در دست ایران باشد. در این زمان دیگر شاهد این درازدستی ها نیستیم ، چرا که به جای وادادگی از قدرت ایمان خود استفاده کرده‌ایم.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 91