به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نام محسن فخریزاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان قرار داشت که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده بود. محسن فخریزاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است. اهمیت و تأثیرگذاری او در حدی بود که برای مدت زمان طولانی در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت؛ به طوریکه نتانیاهو در یک برنامه از او نام برد و رسانههای اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در سالهای گذشته با شکست مواجه شده بود. عصر جمعه 7آذر99، خبر ترور این دانشمند بزرگ، فضای مجازی را تکان داد.
این خبر در ساعات اولیه بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و همچنان هم ادامه دارد.
حدود 350 هزار توییت از 45 هزار کاربر منتشر شده که در میان آن 260 هزار ریتوییت بوده و تنها 90 هزار پست، توییت اصلی هستند. این توییتها 2 میلیون لایک را به خود اختصاص دادهاند.
نمودار فراوانی انتشار پستهای تولیدی توسط کاربران را مشاهده میکنید. در این نمودار تنها یک موج وجود دارد که مربوط به زمان انتشار خبر شهادت محسن فخریزاده است. انتشار این پستها همچنان ادامه دارد.
در توییتر هشتگ #شهید_محسن_فخری_زاده با 30 هزار بار استفاده و #محسن_فخری_زاده با حدود 20 هزار بار تکرار، در کنار هشتگهای #انتقام_سخت و #شهید_قاسم_سلیمانی مورد توجه کاربران بوده است.
دلیل انتشار این هشتگها مقایسه حاج قاسم سلیمانی با محسن فخریزاده از نظر کاربران بود که با درخواست آنان برای انتقام سختِ شهادت این دو عزیز عجین شده است. همچنین کاربران این دو شهید را در صدر افراد مهم و تاثیر گذار مملکت میدانند.
توییت سردار سلامی در میان توییتهای منتشر شده با 13.6 هزار لایک و 2.2 هزار ریتوییت پرلایکترین توییت بوده است.
کاربران در بستر اینستاگرام تا ظهر 8 آذر 99 حدود 700 هزار پست که توسط حدود 400هزار کاربر پیرامون موضوع ترور به انتشار پست پرداختند. این پستها 16میلیون لایک و 980 هزار کامنت را به خود اختصاص دادند.
در نمودار بالا شاهد دو موج حجم داده در بستر اینستاگرام هستیم. اولین موج مربوط به اعلام خبر شهادت محسن فخری زاده است و دومین موج اغلب ابراز احساسات کاربران برای شهادت دانشمند ایرانی بوده است.
اما یکی از موضوعات مورد توجه در بستر اینستاگرام حذف پستهای مربوط به شهدای ترور بوده که بخش اعظم آن با پستهای شهادت حاج قاسم سلیمانی شروع شد. از مهمترین پستهای پاک شده در حادثه اخیر پست مورد انتشار #شهره_پیرانی پیرامون شهادت محسن فخریزاده از طرف اینستاگرام بوده است. شهره پیرانی با گذاشتن یک استوری به این واقعه اعتراض کرد.
پربازدیدترین پست در بستر اینستاگرام متعلق به پست احمد خمینی بوده است که یک سخنرانی از امام خمینی(ره) را منتشرکرده و کپشنی مرتبط با ترور محسن فخریزاده نوشته است. 45 هزار بازدید ، 10.8 هزار لایک و 640 کامنت مختص این پست است.
کاربران در کامنتهای اینستاگرام بدون واهمه به انتشار عقاید و نظرات خود میپردازند. در این نمودار شاهد 87 درصد کامنت با رویکرد مثبت هستیم که در آن کاربران به ابراز احساسات پرداخته و قلبشان را مملو از غم و اندوه برای شهادت ایشان دانستهاند. همچنین این کاربران برای اقدام علیه عاملان این حادثه تروریستی اعلام آمادگی کردند. اما برخی کاربران نیز نظری انتقادی داشتند. این کاربران خواستار گرفتن خون شهید محسن فخریزاده هستند و از این بابت که هنوز انتقام خون حاج قاسم آنطور که باید گرفته نشده است منتقدند.
در بستر تلگرام کاربران با ۳۸۰ پست در ساعت، 55 هزار پست منتشر کردهاند که در مجموع 50 میلیون بازدید را به خود اختصاص داده است. کانالهای خبر ویژه، خبر فوری و گیزمیز پربازدیدترین بسترهای مخاطبان در تلگرام بودند.
نمودار روند انتشار پست در تلگرام را مشاهده میکنید که تنها موج ایجاد شده در زمان بدو اعلام خبر شهادت ایشان است. موج کوچکی نیز از ابراز احساسات کاربران در شروع روز 8آذر مشاهده میشود.
اولین تصویر از محل شهادت شهید فخریزاده در کانال خبر فوری با ۱۹۴۱۹۷ بازدید، بالاترین میزان جلب توجه در مخاطبان را داشته است.پستهای منتشر شده در کانالهای تلگرام اغلب بازنشر حادثه هستند.
*مدیر مرکز پژوهشی بتا