تاریخ : 1399,سه شنبه 11 آذر14:53
کد خبر : 377854 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ریشه تخلفات طب سنتی کجاست؟

نماینده مجلس گفت: بی‌توجهی وزارت بهداشت به حوزه طب سنتی طی سال‌های اخیر منجر به بروز تخلفات شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درخصوص دلیل برخی تخلفات در حوزه طب سنتی گفت: برخی از مسؤولان وزارت بهداشت در مقابل طب سنتی مقاومت می‌کنند و جلوی پیشرفت آن را می‌گیرند که همین موضوع تبعات بعدی را به دنبال داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس درخصوص دلیل برخی تخلفات در حوزه طب سنتی گفت: برخی از مسؤولان وزارت بهداشت در مقابل طب سنتی مقاومت می‌کنند و جلوی پیشرفت آن را می‌گیرند که همین موضوع تبعات بعدی را به دنبال داشته است.  وی گفت: اگر مسؤولان وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر می‌پذیرفتند که مثل کشورهای دیگر می‌توان از دانش طب سنتی استفاده کرد و سهمی هم بر طب سنتی قائل می‌شدند امروز شاهد این تخلفات نبودیم. اگر مسؤولان وزارت بهداشت متولی طب سنتی می‌شدند و می‌گفتند هرکسی نظریه‌ای علمی در حوزه دارو دارد، می‌تواند آن را به یک کمیته خاص ارائه دهد آن وقت حوزه طب سنتی ساماندهی می‌شد.  وی افزود: قطعا همه‌ افرادی که ادعا می‌کنند متخصص طب سنتی هستند یا داروی خاصی را ابداع کرده‌اند ادعای درستی ندارند و خیلی از آن‌ها بازارگرمی و کاسبی هست چون کارشناسی نشده است. ولی تعدادی هم در بین همین افراد کارهای علمی خوبی در حوزه دارو دارند که واقعاً اثربخش بوده است.متاسفانه وزارت بهداشت همه‌ این افراد و ادعاها را را یک کاسه می‌کند و رد می‌کند از طرف دیگر شاهد ایجاد بازارسیاه هستیم.  فلاح عنوان کرد: معتقدم در ماجرای کاسبی برخی مدعیان در بحران کرونا وزارت بهداشت بی تقصیر نیست و می‌تواند این وضعیت را مدیریت کند. چطور وزارت بهداشت داروهای خارجی را وارد کشور کرد و روی آنها آزمایش انجام داد؟ پس می‌شد برخی از این ادعاها را بررسی کرد. وقتی مسیر بسته می‌شود تخلف از یک جای دیگه نشت می‌کند و این مشکلات به وجود می‌آید.  نماینده مجلس درخصوص هزینه‌های بالای انجام ویزیت در منزل توضیح داد: متأسفانه در کشور ما بحث ویزیت پزشکان ریشه‌ای است، همیشه می‌گویند عرضه و تقاضا در بازار نقش‌آفرین است. ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین پزشک را داریم، به همان میزانی که بیشترین پزشک را داریم باید تعداد ویزیت هر پزشک کاهش پیدا کند که مردم راحت‌تر خدمات پزشکی دریافت کنند.  وی افزود: ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد پزشک را داریم ولی گران ترین خدمات پزشکی را ارائه می‌دهیم و‌ نظام پزشکی باید به این موضوع نظارت کند.

وی گفت: اگر مسؤولان وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر می‌پذیرفتند که مثل کشورهای دیگر می‌توان از دانش طب سنتی استفاده کرد و سهمی هم بر طب سنتی قائل می‌شدند امروز شاهد این تخلفات نبودیم. اگر مسؤولان وزارت بهداشت متولی طب سنتی می‌شدند و می‌گفتند هرکسی نظریه‌ای علمی در حوزه دارو دارد، می‌تواند آن را به یک کمیته خاص ارائه دهد آن وقت حوزه طب سنتی ساماندهی می‌شد.

وی افزود: قطعا همه‌ افرادی که ادعا می‌کنند متخصص طب سنتی هستند یا داروی خاصی را ابداع کرده‌اند ادعای درستی ندارند و خیلی از آن‌ها بازارگرمی و کاسبی هست چون کارشناسی نشده است. ولی تعدادی هم در بین همین افراد کارهای علمی خوبی در حوزه دارو دارند که واقعاً اثربخش بوده است.متاسفانه وزارت بهداشت همه‌ این افراد و ادعاها را را یک کاسه می‌کند و رد می‌کند از طرف دیگر شاهد ایجاد بازارسیاه هستیم.

فلاح عنوان کرد: معتقدم در ماجرای کاسبی برخی مدعیان در بحران کرونا وزارت بهداشت بی تقصیر نیست و می‌تواند این وضعیت را مدیریت کند. چطور وزارت بهداشت داروهای خارجی را وارد کشور کرد و روی آنها آزمایش انجام داد؟ پس می‌شد برخی از این ادعاها را بررسی کرد. وقتی مسیر بسته می‌شود تخلف از یک جای دیگه نشت می‌کند و این مشکلات به وجود می‌آید.

نماینده مجلس درخصوص هزینه‌های بالای انجام ویزیت در منزل توضیح داد: متأسفانه در کشور ما بحث ویزیت پزشکان ریشه‌ای است، همیشه می‌گویند عرضه و تقاضا در بازار نقش‌آفرین است. ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین پزشک را داریم، به همان میزانی که بیشترین پزشک را داریم باید تعداد ویزیت هر پزشک کاهش پیدا کند که مردم راحت‌تر خدمات پزشکی دریافت کنند.

وی افزود: ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد پزشک را داریم ولی گران ترین خدمات پزشکی را ارائه می‌دهیم و‌ نظام پزشکی باید به این موضوع نظارت کند.