تاریخ : 1399,سه شنبه 11 آذر22:14
کد خبر : 377922 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۰

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ از نیمه آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز خواهد شد. همه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سراسری، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد لازم است از طریق سایت سازمان سنجش ثبت نام نمایند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ از نیمه آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز خواهد شد. همه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سراسری، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد لازم است از طریق سایت سازمان سنجش ثبت نام نمایند.

مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۰؛ تا تا روز یکشنبه ۲۳ آذر ادامه خواهد داشت.

چه کسانی می توانند در کنکور ارشد 1400 ثبت نام کنند؟

با شروع زمان ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۰ لازم است داوطلبان پس از مطالعه دقیق دفترچه کنکور کارشناسی ارشد و اطلاع از شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

شرایط شرکت در آزمون ارشد سال 1400 به شرح زیر است:

1. لازم است داوطلبان دارای مدرک مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری حرفه‌ای باشند.

2. دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا آخر شهریورماه 1400 فارغ التحصیل می شوند نیز می توانند در کنکور ارشد ثبت نام کنند. در صورتی که داوطلبی نتواند تا 31 شهریور از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شود، قبولی اش در مقطع ارشد لغو خواهد شد.

3. فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی که بر اساس قوانین توانسته اند مدرک معادل بگیرند هم می توانند در کنکور ارشد شرکت کنند.

4. افرادی که دارای مدرک سطح 2 حوزه علمیه هستند فقط می توانند در رشته های علوم انسانی در آزمون ارشد شرکت کنند.

5. افرادی که در سال 99 موفق به پذیرش در دوره روزانه کارشناسی ارشد شده اند، یک سال از شرکت در کنکور ارشد محروم هستند و نمی توانند در کنکور ارشد 1400 شرکت کنند؛ مگر این که از طریق سازمان سنجش نسبت به رفع محرومیت اقدام کرده و مجوزهای لازم را اخذ کرده اند.

6. داوطلبانی که در سال 99 در دوره های شهریه پرداز (غیرروزانه) کارشناسی ارشد پذیرفته شده اند، می توانند در آزمون ارشد 1400 ثبت نام کنند؛ به شرطی که قبل از ثبت نام از تحصیل در مقطع ارشد انصراف دهند.

7. داوطلبان کنکور ارشد لازم است حداقل معدل 12 در مقطع کارشناسی را داشته باشند.

8. شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم بدون توجه به شرط تجانس رشته امکان پذیر است. بدین معنی که داوطلبان بدون توجه به مدرک مقطع کارشناسی خود می توانند در رشته دلخواه ثبت نام کنند.

تاریخ اخذ مدرک کارشناسی برای ثبت نام ارشد

مؤسسات برای پذیرش دانشجو در مهرماه از داوطلبانی می‌توانند پذیرش به عمل آورند که حداکثر تا سی و یکم شهریورماه همان سال (سال ۱۴۰۰) فارغ‌التحصیل شوند. تاریخ فارغ‌التحصیلی برای داوطلبانی که شروع تحصیل آنان در صورت وجود ظرفیت نیمسال دوم است، سی‌ام بهمن‌ماه همان سال (سال ۱۴۰۰) خواهد بود. بنابراین لزومی به فارغ‌التحصیل بودن داوطلبان کنکور ارشد ۱۴۰۰ در زمان برگزاری کنکورنیست.

آیا می شود در کنکور ارشد در دو رشته ثبت نام کرد؟

بله، امکان ثبت نام در دو رشته در آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد. اما نمی توان در دو رشته اصلی در آزمون ارشد شرکت کرد. در واقع تنها زمانی که داوطلب یک رشته اصلی و یک رشته شناور انتخاب کند، می تواند در آزمون ارشد هر دو رشته ثبت نام و شرکت کند.

فهرست رشته های شناور کنکور کارشناسی ارشد در دفترچه ثبت نام آزمون ارشد 1400 اطلاع رسانی می شود.

زمان برگزاری کنکور ارشد رشته های اصلی و شناور متفاوت از هم است؛ بنابراین، داوطلبان در دو رشته در دو زمان مختلف آزمون خواهند داد.

مراحل ثبت نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

با توجه به این که کنکور کارشناسی ارشد به صورت یکپارچه برگزار می شود، لازم است همه داوطلبان مراحل زیر را جهت شرکت در آزمون طی کنند:

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش
  • دانلود دفترچه ثبت نام ارشد ۱۴۰۰ و مطالعه دقیق آن
  • آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت نام
  • خرید کارت اعتباری کنکور کارشناسی ارشد
  • تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام
  • دریافت کد رهگیری

جهت شرکت در دو رشته در کنکور کارشناسی ارشد، پرداخت دو هزینه مجزای ثبت نام و خرید دو سریال کارت اعتباری الزامی است.

گفتنی است زمان کنکور ارشد؛ 6 و 7 خردادماه سال آینده اعلام شده است.


کد خبرنگار : 85