تاریخ : 1399,چهارشنبه 12 آذر14:29
کد خبر : 377949 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

مهاجرت بی‌بازگشت دانشجویان ایرانی!

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: درصد بسیار کمی از دانشجویانی که برای تحصیل از کشور خارج می‌شوند، به ایران باز می‌گردند و باید ۲ موضوع مهم مهاجرت هدفمند و هموار کردن مسیر بازگشت را پیگیری کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ "حسنسالاریه" معاون آینده‌سازان بنیادملینخبگان در رابطه با آمار نخبگان و دانشجویان در حال تحصیلِ خارج از کشور اظهار کرد: درصد بسیار کمی از دانشجویانی که برای تحصیل از کشور خارج می‌شوند، به ایران باز می‌گردند و این نکته درستی است.

مهاجرت بی‌بازگشت دانشجویان ایرانی!

سالاریه با بیان اینکه باید 2 موضوع مهم مهاجرت هدفمند و هموار کردن مسیر بازگشت را پیگیری کنیم، تصریح کرد: برای بسیاری از استعدادهای برتر باید مسیر بازگشت را هموار کنیم و در موضوع مهاجرت هدفمند نیز باید بچه‌هایی که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند در حوزه‌هایی که از قبل برنامه‌ریزی شده و نیازش نیز در کشور احساس شده است، مشغول به تحصیل شوند و ما در این 2 حوزه بسیار باید کار کنیم.

معاون آینده‌سازانبنیادملینخبگان با اشاره به مهاجرت از سایر کشورها به ایران گفت: چرخش نخبگان و استعدادها همیشه بوده است و ما باید تلاش کنیم از کشورهایی که می‌توان نخبگان و استعدادهای برتر را به ایران آورد استفاده کرده و از ظرفیت‌ نیروی انسانی برتری که در دنیا وجود دارد، سهم بیشتری را برای خودمان در ایران فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع مهاجرت یک موضوع ملی است، بیان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان، وزارت علوم و سایر نهادها و دستگاه‌ها باید متولی این کار باشند و شما نمی‌توانید فقط یک دستگاه را متولی بدانید.

سالاریه با تشریح موضوع مهاجرت هدفمند خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای داخل کشور، سعی می‌کنیم بچه‌ها را به سمتی سوق بدهیم که اگر هم از کشور خارج بشوند، حداقل استعدادهای برتر که موضوع بنیاد ملی نخبگان نیز هست به سمت رشته‌ها و موضوعاتی بروند که در داخل کشور قابل انجام نیست؛ به عنوان نمونه امروز در بخش پسادکتری در بخش فرصت مطالعاتی دانشجویان در دوره تحصیل‌ آنها سعی می‌کنیم که بچه‌ها را به این سمت سوق بدهیم.

معاون آینده‌سازانبنیادملینخبگان با اشاره به وضعیت بازگشت نخبگان اظهار کرد: تلاش‌های زیاد و همکاری‌های خوبی با وزارت علوم و وزارت بهداشت در سال‌های اخیر انجام شده است تا در بخش جذب هیئت علمی از ظرفیت فارغ‌التحصیلان خارج از کشور به خوبی استفاده شود.

سالاریه با اشاره به به‌کارگیری نخبگان در حوزه محصولات دانش‌بنیان گفت: در بخش ‌راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌کارگیری نخبگان در حوزه محصولات دانش‌بنیان تلاش شده تا کارهای مثبتی صورت گیرد و سعی کرده‌ایم که دوره‌های فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت را در کشور فعال کنیم که این حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانی است که در این حوزه کار می‌کنند.

وی با اشاره به دانشجویان خارجی فارغ‌التحصیل در ایران خاطرنشان کرد: جمعیت زیادی از برادران افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند و رتبه‌های بسیار خوبی نیز در کنکور و المپیاد داشتند و ما به صورت جامعه خاص بر روی آنها کار می‌کنیم؛ اخیراً هم مذاکرات خوبی با دوستان سفارت ایران در افغانستان انجام شده است که این جریان شتاب بگیرد؛ همچنین از لبنان و عراق نیز دانشجویان بسیار زیادی داریم و به هر صورت در این زمینه تازه‌کار هستیم و سابقه طولانی نداریم و سعی می‌کنیم که به صورت سیستماتیک‌تر، دقیق‌تر، علمی‌تر و سازمان‌یافته‌تر عمل کنیم.