تاریخ : 1399,پنجشنبه 13 آذر21:51
کد خبر : 378072 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

قوه قضاییه به وضعیت نابسامان معیشت مردم ورود کند

چرا چند برابر قیمت دلاری محصولات باید گمرک و مالیات و حق الزحمه دلال بدهیم؟ اقتصاد آزاد در دنیا یعنی تولید و فروش به صورت غیر انحصاری است تا رقابت برای افزایش کیفیت زیاد شده و همچنین قیمت ها پایین بیاید. در ایران کاملا بر عکس است. حداقل های موجود را آپشنحساب کرده و دولا پهنا حساب می کنند بدون تنوع و رقابت . درواقع به طور کاملا قانونی ولی غیر منطقی می گویند یا از ما تهیه می کنید یا وجود ندارد که بخواهید تهیه کنید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» یادداشت ارسالی //// سعیده سادات محمدی از انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر

انسان ها با وجود برتری هایی که توسط ادیان و فلاسفه داده شدند نیازهای مشترکی با حیوانات هم دارند از جمله خوراک،پوشاک استتارحیوانت، مسکن،جفت همسر،طریقه معاش شکار یا کار کردن  پس اینها نیاز های اولیه ای است که هر کسی باید داشته باشد و حق مسلم انسان هاست و وجود کمبود در آنها شان انسانی را مورد تحقیر قرار می دهد.

از وقتی که انسان ها  با تجمع کردن روستا ها شهر ها قبایل و کشور ها را تشکیل دادن برای مدیریت این اجتماعات از افرادی تحت عنوان ریش سفید و یا حکومت استفاده کرد تا مشکلات و حوادث و نیاز های طبیعی و... توسط افراد مشخص متخصص و متعهد چاره شوند و امور بدون زمامدار رها نشوند.

در قانون اساسی ایران غالب اختیارات در چهارچوب 3 قوه  مجریه ،مقننه ،قضاییه تقسیم شده.یعنی این 3 قوه موظف هستند در چهارچوب قانون مشکلات مردم را رفع و رجوع و در صورت امکان از به وجود آمدن آنها پیشگیری کنند.کشور ها برای اینکه نیاز های مردم و دستگاه های خود را تامین کنند به منابع مالی و اعتباری و منابع و معادن و نیروی کار و شرایط عام و خاص خود تکیه می کنند به طور مثال کشوری مثل ایران که دارای منابع نفتی و گازی و پتروشیمی و جنگل و دریا و مناطق توریستی و کشت زار های حاصلخیز و نیروی کار فراوان ارتباط زمینی گسترده هست و حتی به اروپا راه دارد و بلوک شرق را به بلوک غرب وصل می کند و روزی جاده ابریشمش محل تجارت جهانیان بود نباید مشکلی درتامین آن نیاز های مشترک با حیوانات که غریزه محور هستند داشته باشد.

این نیازها مثل معنویات نیست که لازم به حضور قلب داشته باشد حتی مسئله محیط زیست و گردشگری و ورزش و مسائل مدنی نیست این نیاز ها  حق هر انسانی در هر نقطه از جهان است. ولی چرا واقعا در قرن 21 و 42 سال پس از انقلاب اسلامی هنوز این مسائل وجود دارد؟ چرا دولت درباره وزارت نفت شفاف سازی نمی کند؟ سالانه هزاران میلیارد تومان درامد از هدفمندی یارانه ها وگرانی فراورده های نفتی داریم این مبالغ در کجا خرج می شود؟

چرا وزارت جهاد کشاورزی با خرید تضمینی تمام محصولات کشاورز را تشویق به تولید و خیال مردم را از دست دلال ها راحت نمی کند؟ چرا وزارت مسکن راه و شهرسازی طرح هایی مثل خانه مهر و مسکن ملی و... را متوقف کرده ویا انجام نمی دهد؟ چطور کشوری مثل ترکیه توانست ولی ایران نه؟ چرا وزارت ارتباطات که می تواند قلب تپنده دستگاه های نظارتی باشد اینترنت ملی و سامانه های جامع کنترل و رسیدگی را ایجاد نمی کند؟ ما بعد از این همه سال در ادارات با جمله منزجر کننده سیستم قطع است مواجه می شویم.

چرا دولت قانون ازدواج که مصوب مجلس هست را اجرا نمی کند؟ چرا بابت کالا های مصرفی روزانه از ما مالیات گرفته می شود ولی از تجار و وارد کنندگان خیر؟چرا در واردات و صادرات انحصار برداشته نمی شود؟ چرا میلیارد ها تومان سیگار و لوزام ارایشی و کالا های دیگر به صورت قاچاق وارد می شود ولی دارو از طریق قانونی نمی تواند؟ چرا دولت بخاطر نداشتن نهاده دام و طیور آن حیوانات بی گناه را زنده به گور می کند و در زمان گرانی آن اندک میزان مصرفی را به کشور های شیخ نشین به دلار صادر می کند؟ آیا گناه ما این نیست که درآمدمان به ریال است و خرجمان به دلار؟ البته ای کاش به دلار بود.

چرا چند برابر قیمت دلاری محصولات باید گمرک و مالیات و حق الزحمه دلال بدهیم؟ اقتصاد آزاد در دنیا  یعنی تولید و فروش به صورت غیر انحصاری است تا رقابت برای افزایش کیفیت زیاد شده و همچنین قیمت ها پایین بیاید. در ایران کاملا بر عکس است. حداقل های موجود را آپشنحساب کرده و دولا پهنا حساب می کنند بدون تنوع و رقابت . درواقع به طور کاملا قانونی ولی غیر منطقی می گویند یا از ما تهیه می کنید یا وجود ندارد که بخواهید تهیه کنید.

آیا ناظری بر این امور و اعمال دولت  های جمهوری اسلامی نیست؟ ما هر 2 سال یکبار رای می دهیم یکبار برای دولت یکبار مجلس. وظیفه مجلس قانون گذاری و پیگیری درخواست مردم و نظارت بر امور و اعمال دولت است. در واقع مجلس چشم ،گوش ،زبان و دستان ما است در رسیدگی بر امور اجرایی و قانونی. چرا نمایندگان مجلس به جای وعده نیاز های اولیه که واقعا گفتنش شرم آور است به وظیفه خود نمی رسند؟ جای وعده آسفالت و کارو ازدواج باید با قانون گزاری درست و حساب کشین از دولت با تمامی زیر مجموعه هایش آنها را مجبور به کار و پاسخگویی کنند. دیوان محاسبات که توسط مجلس تعیین می شود هم همینطور باید به قول معروف در امور مالی مو را از ماست بیرون بکشند تا بیت المال حیف و میل نشود.

و بخش قانون گزاری هم همینطور باید قوه ها شفاف باشند چه در امور اجرایی چه در مسائل مالی و اموال شخصی . قوانین گمشده و فراموش شده کم نیستند. یا دستورات رهبران امت از جمله دستور حضرت امام در راستای تشکیل سازمان یا وزارت امر به معروف و نهی از منکر .این وزرات یا سازمان قرار بود در کلیه امور بر همه ی بخش های حکومت نظارت کند تا خدایی نکرده حقوق اسلام و مسلمین ضایع نشود چرا بعد از اینهمه سال اجرا نشد؟ قانون ازدواج که طبق آن دولت مکلف است اسباب این امر را برای جوانان فراهم کند از جمله به مدت 3 سال مسکن رایگان یا کم بها و اشتغال برای زوج یا زوجین و تالار برای مراسم و همچنین هر شهر باید شورای ازدواج متشکل از مسئولان رده شهری داشته باشد که متاسفانه غالبا اسماین قانون را هم نشنیدن چه برسد مطالبه کردن. آموزش و پرورش هم بحث دیگری است.

چرا مدارس دولتی وجه دریافت می کنند بالاجبار ویا مدارس غیر انتفاعی تاسیس شد و یا با تشکیل مدارس سمپاد عدالت اموزشی را از بین بردند . در دهه 90 دیده شده که غالبا قبولی های برتر کنکور از مدارس غیر انتفاعی و سمپاد بودند و مافیای کنکور هم بی تاثیر نیست. بهداشت و درمان هم بخش دیگری است .چرا در ایران بیمه و گارانتی حکم شوخی را دارد؟ این دو تضمین به مثال آن است که در یک رستوران گران قیمت غذل سفارش دهید و فردی به خاطر آشنایی با شما پول نوشیدنی شما را حساب کند.

بله وجهی که به بیمه ها می پردازیم فقط برای آشنایی است . چیزی که نباید می پرداختیم و خدمات می گرفتیم ولی حالا با پرداختن هم خدمات نمی دهند و در باغ سبز شفا خانه های خصوصی را نشان می دهند. خصوصی سازی در ایران معنی خاصی دارد. یعنی واگذاری اموال ملی و دولتی و عام المنفعه به دوستان و اقوام جهت کسب منافع شخصی. آیا کسی نیست که با این راهزنان گردنه بگیر  مقابله کند؟

قوه قضاییه  که صادر کننده دستورات قانونی است و موظف به بررسی شکایات عمومی و خصوصی است باید در موارد زیادی ورود کند و گزارشات لازم را به مردم بدهد. آیا با مقصران این جنایات مالی که به بنیان خانواده ها و جامعه و دین ضربه می زند  برخورد کرده ؟ و آیا اگر ورود کرده کافی بوده؟

چطور فردی که در دهه 70 اختلاس کرده به نرخ ارزی دهه 70 در حوالیه سال 1400 جریمه می شود ولی جوانی که در سال 89 ازدواجکرده باید به نرخ 99 مهریه بدهد؟ یا اینکه نمایندگان و وزرای فاسدی که در حین و بعد از مسئولیت حاشیه ی امن دارند؟ برخورد ها در اذهان می مانند نشود طوری که با مفسدان متصل برخورد شایسته شود و با منفصلین برخورد خصمانه به خاطر جایگاهشان.

تبعیض و فساد از کمبود ها هم بدتر است ملتی که در دهه 60 زیر موشک باران تاب آوردن امروز بخاطر تبعیض و چشم و هم چشمی و فساد گله مند است یادتان باشد ما از شما نیاز های معنوی که امام راحل فرمودند را هنوز مطالبه نکردیم ما از شما همان نیاز های اولیه حیوانی را میخواهیم. همانطور که میلیون ها دلار خرج غذای حیوانات خانگی کردید و دسته بیل و کود انسانی و مربا و چوب بستنی و جلد ادامس و مربا و ... وارد کردید.

به فکر ما انسان های غیر متصل هم باشید اینکه ارزش حیوانات خانگی ثروتمندان از ما بیشتر است یعنی همان کاپیتولاسیون که امام راحل اولین جرقه های انقلاب را با همان برخورد ننگین زدن  و از اصول انقلاب است حفظ کرامات انسانی .یارانه پنهانی که به ثروتمندان داده می شود الیگارشی در سازمان ها و اختلاف طبقاتی که به شکاف طبقاتی و انهدام  طبقاتی تبدیل شده کار اجنبی ها نیست چاره آن هم دست دشمن نیست .  از ماست که بر ماست مردم مانند معادن طلا و نقره  »   الَّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ  هستند.


کد خبرنگار : 91