تاریخ : 1399,شنبه 15 آذر20:53
کد خبر : 378209 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

افزایش قیمت کتاب

آمار‌ها نشان می‌دهد که متوسط قیمت کتاب در آبان ماه بیش از ۵۶ هزار تومان است، همچنین ناشران در انتشار تعداد عناوین کتاب محتاط‌تر عمل می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  به نقل از دانشجو، بر اساس آمار‌های خانه کتاب آبان ماه سال جاری تعداد پنج هزار و ۷۵۵ عنوان کتاب منتشر شده است که از این میان چهار هزار و ۳۵۳ عنوان تألیفی و هزار و ۴۰۲ عنوان ترجمه است. شمار کتاب‌های چاپ اول نیز سه هزار و ۶۳۵ عنوان و شمار کتاب‌های چاپ مجدد دو هزار و ۱۲۰ عنوان اعلام شده است.

بر اساس این آمار؛ شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در آبان ماه نیز هفت میلیون و ۶۴۹ هزار و ۷۲۶ نسخه بود و میانگین قیمت کتاب نیز در این بازه زمانی بیش از ۵۶ هزار تومان اعلام شده است.

آبان ماه امسال نیز به مانند هر سال کتاب‌های کمک آموزشی رشد قابل توجهی در انتشار تعداد عناوین داشته‌اند؛ به گونه‌ای که مقام نخست کتاب‌های منتشر شده با هزار و ۸۷ عنوان کتاب به حوزه کمک آموزشی مرتبط بوه است. پس از آن ادبیات با ۹۷۲ عنوان کتاب و کودک و نوجوان با ۷۹۰ عنوان کتاب در رده‌های بعدی قرار دارند.

۴۸۶ عنوان کتاب تألیفی و ۳۰۴ عنوان نیز ترجمه برای حوزه کودک و نوجوان ثبت شده است. میانگین قیمت کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز در آبان ماه ۲۲ هزار تومان بوده است. ناشران تهرانی ۶۵۷ عنوان و ناشران شهرستانی ۱۳۳ عنوان کتاب در ماه گذشته منتشر کرده‌اند که از این میان ۳۵۷ عنوان چاپ اول و ۴۳۳ عنوان تجدید چاپی بوده است.

مقایسه آمار نشر در آبان ماه سال جاری با آبان ماه سال گذشته حاکی از کاهش بیش از سه هزار عنوانی کتاب در سال جاری است. آمار‌ها نشان می‌دهد که آبان ماه سال گذشته هشت هزار و ۶۱۹ عنوان کتاب منتشر شده است که شش هزار و ۲۴۹ عنوان آن تألیفی و دو هزار و ۳۷۰ عنوان آن ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول چهار هزار و ۲۲۳ عنوان و چاپ مجدد چهار هزار و ۳۹۶ عنوان بوده است. میانگین قیمت کتاب در آبان ماه سال گذشته نیز ۴۳ هزار تومان بوده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون به دلیل اپیدمی کرونا نشر کتاب نیز به مانند دیگر گروه‌های شغلی با صدماتی روبرو شد که یکی از آن‌ها کاهش تمایل ناشران به انتشار کتاب‌های جدید بود. بررسی آمار‌های نشر از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با بازه زمانی گذشته روند کاهشی انتشار کتاب را نشان می‌دهد.