تاریخ : 1399,سه شنبه 23 دي15:35
کد خبر : 382376 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه نیست

وزیر آموزش و پرورش با تاکید به نظارت بر امر آموزش برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش گفت: آموزش مهارت های اجتماعی و تصمیم گیری درست برای زندگی آینده و تربیت صحیح دانش آموزان جزو کارهای اساسی نظام تعلیم و تربیت می باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با مدیران و کارشناسان معاونت آموزش متوسطه که در ساختمان ایرانشهر برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد شرایط جدید با بروز بیماری کرونا، برای نظام تعلیم و تربیت بیانگر نکات مهم و قابل توجهی بود که می توانیم از زوایای مختلف به آن نگاه کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شیوع کرونا تبدیل به یک فرصت شد، افزود: معتقدم چنین میدان عملی همیشه در اختیار ما قرار داده نمی شود تا بتوانیم ظرفیت های خود را افزایش دهیم. کرونا فرصتی است که با ساماندهی درست آن می توانیم خود را افزایش دهیم و توانمندی های خود را بهبود بخشیم. یادگیری همراه با عمل، عمیق ترین و ناب ترین یادگیری ها را ایجاد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به عنوان مسؤولان امر تعلیم و تربیت، پذیرفته‌ایم که خدمتی را به جامعه ارائه کنیم و باید مطمئن شویم که این خدمت را به خوبی ارائه می کنیم. 

وی با تشکر از گزارشات ارائه شده از همکاران معاونت آموزش متوسطه گفت: گزارشات همکاران معاونت آموزش متوسطه بسیار امید بخش و دقیق بود و نشان دهنده این است که نظارت همکاران این معاونت به عملکرد استان ها بسیار با دقت انجام شده است . 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه وقتی موضوع کار انسان ها باشند، کار در عین جذابیت بسیار پیچیده می شود، عنوان کرد: توانمندی و ارتقای  صلاحیت و شایستگی های حرفه ای، شغلی، رفتارهای اجتماعی و مسئولیت پذیری معلمان، جزو تکفیک ناپذیر، راهبردی و کاربردی حوزه مسئولیت ماست . در این مورد تلاش کنیم و این تلاش را تا جایی ادامه دهیم که حس کنیم معلمان با کیفیت بالاتری مشغول به کار شده اند. در این مورد الگوی جامعه ی یادگیری بسیار موثر و مهم است.

وی افزود: باید برای معلمان مجالی را  فراهم کنیم که به طور خودجوش بسیاری را از مسائل را درک کنند و این فهم درونی برای ما اهمیت دارد.

حاجی میرزایی ادامه داد: نظارت بر امر آموزش باید به گونه ای باشد که بتوانیم هر زمان نسبت به قبل آموزش با کیفیت تری را ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ارزشیابی از کار را اساس اصلاح امور انجام شده دانست و بیان کرد: باید به صورت مستمر کار را ارزیابی کرده و بازخورد بگیریم. تا بر اساس بازخوردهای بدست آمده خود را اصلاح کرده و به سمت جلو حرکت کنیم. تنها در این صورت است که می توانیم پیشرفت کنیم. باید مدارس بازخورد گرفتن و ارزیابی مستمر و اصلاح کار بر اساس بازخورد عملکرد را یاد بگیرند.

وی گفت: آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه نیست، ما ماموریت داریم افراد را برای ورود به زندگی آماده کنیم بنابراین آموزش مهارت های اجتماعی و تصمیم گیری درست برای زندگی آینده و تربیت صحیح دانش آموزان جزو کارهای اساسی نظام تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به اینکه ثبت تجربیات، یافته ها و عملکردهای درخشان معلمان و دانش آموزان این دوره بسیار مهم است، تصریح کرد: می توانیم با برنامه ریزی صحیح ، دانش آموزان را تشویق به ارائه ایده ها و خلاقیت های جدید در بستر فضای مجازی کنیم  و تمام  آن ها را ثبت کنیم تا فراموش نشود. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حدود 300 هزار کانال در شبکه شاد تولید شده که در آنها در حدود 15 و نیم میلیارد پیام و بیش از 3 میلیارد فایل آموزشی جابجا شده است که در شرایط عادی این مقدار ارتباط به هیچ وجه ممکن نبود.
حاجی میرزایی با ابراز خرسندی از حضور بیش از 5 میلیون دانش آموز در جشنواره خوارزمی گفت: پژوهش سرا دانش آموزان را به عمیق فکر کردن وادار می کند در حال حاضر در حدود 600 پژوهش سرا در کشور داریم و در تلاشیم تا تمام مدارس کشور را به پژوهش سرا تبدیل کنیم.

وی در خصوص تربیت نیروهای مهارتی در هنرستان ها، اظهار کرد: در جلسات مختلفی که با وزاری دستگاه های دیگر برگزار کردیم، مقرر شد هنرستان هایی با گرایش های خاص کشاورزی، غذایی، صنعتی و ... با همکاری دو وزارتخانه راه اندازی شود تا بتوانیم مهارت های خاص را در هنرآموزان هنرستانی ارتقا دهیم.

وزیر آموزش و پرورش حضور معلمان توانمند را در گروه های آموزشی استان ها موثر دانست و گفت: سرگروه های آموزشی می توانند از جهت پیشبرد اهداف، نظارت و .. بسیار تاثیرگذار باشند و  باید از برجسته ترین افراد و معلمان باشند برای این پیگیر در نظرگرفتن امتیاز برای سرگروه های آموزشی هستیم تا از این طریق بتوانیم معلمان توانمند را تشویق به قبول این مسئولیت کنیم.