تاریخ : 1399,چهارشنبه 24 دي12:06
کد خبر : 382457 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آیا ترامپ برای همیشه از صحنه سیاسی آمریکا حذف می‌شود؟

در حالی که پیروزی جوبایدن و اعتراض ترامپ، وضعیت آمریکا را دچار شورش و ناآرامی کرده، تلاش‌ها به طور مشخص و در مرتبه اول حاکی از حذف الگوی رفتار سیاسی ترامپ به شکل استیضاح یا برکناری توسط معاون رئیس جمهور براساس قانون اساسی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصطفی احمدی*؛ در حالی که پیروزی جوبایدن و اعتراض ترامپ و هواداران به آنچه که تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ می‌خوانند، وضعیت آمریکا را دچار شورش و ناآرامی کرده، تلاش‌ها به طور مشخص و در مرتبه اول حاکی از حذف الگوی رفتار سیاسی ترامپ به شکل استیضاح یا برکناری توسط معاون رئیس جمهور براساس قانون اساسی است تا رفتار سیاسی ترامپ در تاریخ امریکا الگو نشود، هم چنین جنبه‌های بین المللی آن هم، چون تسری به دیگر کشور‌ها صورت نگیرد.

در حالی که ده روز بیشتر تا پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی نمانده، نانسی پلوسی و دمکرات‌ها در تلاش هستند که ترامپ را همانند سال ۲۰۱۹ مورد استیضاح قرار دهند.

حمله به کنگره امریکا و تسخیر آن توسط هواداران ترامپ در جریان تایید پیروزی جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۰، حادثه شوکه کننده بود که مورد تمسخر دنیا قرار گرفت. ابرقدرتی که یکی از ارزش‌های خود را دمکراسی برای کشور‌ها از جمله اهداف حمله به عراق را عنوان می‌کند، هم اکنون با وضعیتی روبرو شده است، که اندک کسانی هم که معتقد به افول آمریکا نبودند، عمیقا پذیرفتند که دیگر آمریکا ضعیف شده است و ریاست جمهوری بایدن در دوره جدید شاید تنها بتواند روند افول را کندتر کند، اما هیچ گاه مانع اصلی افول امریکا و سقوط آن نخواهد شد.

علاوه بر این، سی ان ان در مورد حادثه حمله به کنگره و تسخیر آن، خبری بسیار دلهره‌آوری منتشر کرد که اگر نیت کنندگان و دست اندرکاران به اهداف خود می‌رسیدند، چه بسا ضعیت آمریکا بسیار بیش از این دچار آشفتگی و شورش می‌شد.

شبکه سی‌ان‌ان در پی حمله به کنگره به نقل از دادستان‌های فدرال گزارش داد که نیرو‌های پلیس یک کامیون پر از بمب دست‌ساز و اسلحه را در نزدیکی ساختمان کنگره کشف کرده اند. همچنین گفته شده که مرد دیگری نیز با اسلحه تهاجمی و صد‌ها فشنگ قصد ترور و شلیک به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان را داشته است.

در روز‌های گذشته «نانسی پلوسی» که لپ تاب او در جریان تسخیر کنگره به سرقت رفته بود و لم دادن تصویر یکی از معترضین در صندلی او سوژه عکاسان و فضای مجازی شده بود در نامه‌ای خطاب به قانونگذاران نوشت که در هفته جاری، اعضای این مجلس نخست قطعنامه‌ای را به رأی می‌گذارند که در آن از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه می‌خواهد تا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را پیش از ارائه طرح استیضاح از سمت خود برکنار کنند.

پلوسی در بخش دیگری از این نامه نوشته است که مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز دوشنبه یا سه شنبه قطعنامه مزبور را به رأی بگذارد. در صورت عدم تصویب این قطعنامه، روز سه شنبه رأی گیری نهایی (استیضاح) انجام خواهد شد.

در این قطعنامه از مایک پنس خواسته می‌شود تا به اصلاحیه ۲۵ اُم قانون اساسی آمریکا استناد کند؛ اصلاحیه‌ای که به مایک پنس و اعضای کابینه ترامپ امکان می‌دهد تا در صورت [تشخیص]عدم توانایی رئیس جمهور برای انجام وظایف رسمی خود، وی را از این سمت برکنار کنند. به عبارتی مایک پنس ۲۴ ساعت بیشتر فرصت ندارد که برای برکناری ترامپ اقدام کند، در غیر این صورت استیضاح انتظار ترامپ را می‌کشد.

پنس، در جایگاه معاون رئیس جمهور آمریکا قرار دارد که در جریان تایید نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و پیروزی جوبایدن دمکرات، با دونالد ترامپ همکاری لازم را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات نداشت و از این سبب موجب خشم ترامپ شد، اما بعید است که او در ده روز باقی مانده موجبات برکناری ترامپ را فراهم کند و احتمالا کار به استیضاح خواهد کشید. در مقابل، ترامپ هم در صورت استیضاح احتمالی تیم حقوقی خود شامل رودی جولیانی، وکیل شخصی خود و الن درشوویتس، از دیگر وکلای آمریکایی را آماده دفاع حقوقی از خود در مقابل اقدام کنگره کرده است.

اقدام ترامپ در تحریک هواداران حتی موجب محکوم کردن همحزبی‌های خود شده و به نظر می‌رسد تعداد بیشتری از هم حزبی هایش در استیضاح او که توسط دمکرات‌های به جریان افتاده است، تلاش و همکاری کنند. علاوه بر این برای جناح دمکرات این بارشواهد و مدارک محکم تری نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد و ضمن اینکه چهره دمکراسی در قلب آمریکا با اقدام ترامپ، خونی و مخدوش شده که دمکرات‌ها و تعدادی از جمهوری خواهان در تلاش هستند که آن را ترمیم کنند و با یک اقدام قاطع و محکم، تلاش‌های ترامپ را بی پاسخ نگذارند.

در همین رابطه دکتر سیدمهدی رفیعی راد کارشناس مسائل استراتژیک گفت: تاریخ ایالات متحده آمریکا یک رئیس جمهوری را تجربه کرد که فشار غیرقابل تحمل در روند استحکام حاکمیتی را بوجود آورد؛ دونالد ترامپ به عنوان یک عنصر سیاسی افراطی و هزینه ساز که می‌توان گفت هزینه‌های مخرب بالایی برای حاکمیت آمریکا تاکنون ایجاد کرده است.

وی افزود: یک نظام سیاسی تا حد مشخصی می‌تواند خطر پذیری را تحمل کند، اگر کسی مانند نانسی پلوسی با صدور نامه‌ای خبر از آغاز فرایند استیضاح ترامپ را مطرح می‌کند، غرض حذف کردن یک الگوی سیاسی از حاکمیت امریکا است. هم اکنون آمریکا می‌خواهد این الگو را با کمترین هزینه حذف کند. طبیعی است به علت عکس العمل‌های احتمالی ترامپ، او را مهار کنند. براساس متمم قانون اساسی در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بمیرد و یا توانایی خودش را از دست بدهد، معاون او در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرد. در صورتی که این اقدام به هر دلیلی صورت نگیرد به استیضاح متوسل می‌شوند. اما انچه مسلم است حکومت آمریکا براساس سنت‌های الهی رو به زول است. آمریکا ظلم‌های زیادی علیه مردم دنیا از جمله ملت ایران انجام داده است و مانع رسیدن دارو به کودکان بیمار ایرانی مبتلا به بیماری پروانه‌ای شده است و همین ظلم‌ها آن را به فروپاشی خواهد کشاند.

کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص تبعات این اقدام برای آینده سیاسی ترامپ اظهار داشت: کنگره آمریکا و ساختار سیاسی آن قصد دارند با استیضاح ترامپ ضمن حذف الگوی رفتاری ترامپ در نظام سیاسی آمریکا، مانع حضور او در انتخابات ۲۰۲۴ شوند، چون بر اساس قانون، رئیس جمهور استیضاح شده و عزل شده نمی‌تواند در انتخابات بعدی کاندیدای انتخابات شود، اما هدف اصلی حذف الگو رفتارسیاسی ترامپ است.

کارشناس مسائل بین الملل ضمن اشاره به جبنه‌های بین المللی این اقدام خاطر نشان کرد: در جنبه بین المللی اگر این مسئله الگو شود، احتمال سرایت آن به کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های وابسته به امریکا وجود دارد. بدین گونه که شخص بازنده انتخابات تلاش می‌دهد تا مانع از تایید حکم ریاست جمهوری رقیب خود یا پیروزی او شود، بدین منظور طرفدارانش را تحریک می‌کند و با حمله به نهاد پارلمانی و کنگره تلاش می‌کند که خود هم چنان در قدرت ابقا شود.