تاریخ : 1399,چهارشنبه 24 دي14:17
کد خبر : 382480 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دسترسی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی به امکانات معاونت علمی

ارتباط ساختارمند حوزه آموزش و پژوهش پزشکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه دستیابی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی به امکانات و امتیازات این معاونت را فراهم می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت بهداشت،  در راستای همکاری بیشتر و ارتباط ساختارمند حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشست مشترکی با حضور دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با مسئولین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

دسترسی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی به امکانات معاونت علمی

معاون آموزشی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد در سایه ارتباط ساختارمند حوزه آموزش و پژوهش پزشکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه دستیابی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی به امکانات و امتیازاتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای آنها تدارک دیده است فراهم شود.

وی افزود: معرفی قابلیت های حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله دستاوردهای این نشست است.

در ادامه این نشست دکتر مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشریح شبکه فناوری آزمایشگاه راهبردی پرداخت و خاطرنشان کرد: این شبکه علاوه بر فراهم کردن زیرساخت برای دانشجویان باعث ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در ظرفیت‌های کشور شده است و سرمایه گذاری ها را هدفمند کرده است.

الیاسی گفت: پلتفرم دوم بنیاد ملی نخبگان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت ویژه از اساتید برجسته است که تحت عنوان سرآمدان از آن یاد می‌شود و تاکنون ۷۰ نفر از اساتید برجسته تحت پوشش طرح سرآمدان قرار گرفته‌اند که با همکاری معاونت های آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت امکان تسری آن به افراد بیشتر و حوزه موضوع و محتوا نیز امکان پذیر است.

در ادامه دکتر رضا اسدی فر مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصریح مشکلات کشور در حوزه پژوهش و بحث زیرساخت‌های پژوهش در آزمایشگاه ها و کمبودهای آن پرداخت و گفت: علاوه بر کمبود آزمایشگاه ها حتی از زیرساخت‌های موجود نیز استفاده خوبی نمی شود.

وی گفت: شبکه راهبردی آزمایشگاهی به منظور استفاده بهتر از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت ها طراحی شده است و این شبکه با فرمول‌های ویژه‌ای از آزمایشگاه‌ها حمایت می‌ کند؛ لذا مخاطبان این مجموعه اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانند با مراجعه به سایت www.labsnet.ir از یارانه خدمات ارائه شده در باشگاه مشتریان این شبکه بهره‌مند شوند.

اسدی فر گفت: متقاضیان با ثبت نام در سایت مذکور و مراجعه با کارت ملی به یکی از ۸۰۰ مرکز عضو شبکه در کشور، امکان استفاده از این سامانه را خواهند داشت.

دکتر حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: حدود ۶۰ هزار عضو هیئت علمی در وزارت علوم و وزارت بهداشت حضور دارند که فقط ۱۰ هزار نفر عضو شبکه بنیاد ملی نخبگان هستند و امیدواریم تا سال آینده این تعداد به ۴۰ هزار نفر افزایش یابد.

وی گفت: هم اکنون هر یک از اعضای هیئت علمی امکان دریافت ۲۲ میلیون تومان گرنت در این شبکه را دارد، یعنی امکان استفاده ۴۵ میلیون تومان گرنت برای هر عضو هیئت علمی در این شبکه مهیا است که ۵۰ درصد آن توسط بنیاد ملی نخبگان فراهم می شود.

سالاریه افزود: مبلغ یارانه برای دانشجویان دکتری ۱۵ میلیون تومان و برای دانشجویان ارشد حدود ۱۰ میلیون تومان است و این امکان برای اساتید فراهم شده است که گرنت اختصاص یافته به خود را بین دانشجویان خود تقسیم کنند لذا مدیریت آن به اساتید واگذار خواهد شد. همچنین امکان شبکه سازی برای مخاطبین فراهم شده است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی تشکیل فدراسیون سرآمدان علمی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تحقق سخنان رهبر انقلاب در مورد مرجعیت علمی بود تا گروهی از بهترین و قوی ترین افراد و محققان دور هم جمع شوند و از ایشان حمایت ویژه‌ای بشود.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در کانون پتنت ایران نیز با داخلی‌سازی پتنت ها تلاش شده است هزینه ها کاهش یابد و حدود ۱۰ تا ۹۰ درصد هزینه پتنت ها توسط کانون پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه آینده‌سازان بیشتر، دانشجویان مدنظر هستند افزود: در تلاش هستیم پس از شناسایی دانشجویان نخبه، تسهیلاتی مطابق با مقطع تحصیلی و مناسب با وضعیت دانشجو فراهم شود. لذا تمام تسهیلات بنیاد در ازای یک فعالیت ارائه می‌شود و به افرادی تعلق می‌گیرد که در حوزه‌های اولویت‌دار وزارت علوم فعالیت دارند و مشابه همین کار را می توان با همکاری وزارت بهداشت انجام داد.

سالاریه افزود: طرح شهید رهنمون نیز به شناسایی دانش آموختگان برتر، ویژه افراد علاقه مند به جذب در نهادهای دولتی می پردازد و تسهیلات شهید تهرانی مقدم نیز ویژه جذب در نهادهای فناورانه است و جایزه شهید چمران ویژه دانشجویان پسادکتری است و دانشجو می‌تواند دوره پسا دکتری را در یک مرکز تحقیقاتی که مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است بگذراند لذا به تناسب تفاهم نامه و نوع پروژه، حقوق خود را از بنیاد و طرف مقابل دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جایزه شهید شهریاری نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه و همکاری وزارتین از طریق ردیف استخدامی اختصاص یافته برای نخبگان، به ارائه خدمت می پردازد و ظرفیت مورد نیاز را برای جذب افراد برجسته در دانشگاه‌ها ایجاد می کند.

حسینی مدیرکل توسعه سرمایه انسانی بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طراحی پلت فرم پایگاه تخصصی همکار با هدف پل ارتباطی بین کشور و متخصصین ایرانی خارج از کشور خبر داد و گفت: با هدف انتقال دانش و تکنولوژی و با استفاده از این پلتفرم، متقاضیان با مراجعه به آدرس اینترنتی Connect.isti.ir می‌توانند درخواست بکنند تا برایشان پروژه تعریف شود و در خارج از کشور خدمت مقدس سربازی را انجام بدهند.

سپس دکتر نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پیشنهاد بازنگری آیین نامه ارتقاء اساتید با همکاری معاونت آموزشی را مطرح کرد تا بحث پتنت در امتیازات اختیاری آیین‌نامه طرفی قرار بگیرد.

وی همچنین از راه اندازی فن بازار سلامت در حیطه سلامت خبر داد و افزود: فعالیت این فن بازار مشابه فعالیت Iran lab است و امیدواریم حمایت های لازم از آن صورت بگیرد.

در پایان دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر محور پاسخگویی از مجموع محورهای شش گانه ای که دانشگاه‌ها باید در آن به بالندگی برسند گفت: اگر اساتید، دانشجویان و نخبگان جامعه ما دغدغه مند باشند و به جای طلبکاری نسبت به جامعه احساس دین کنند بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد و مهاجرت و فرار مغزها به وجود نمی‌آید.

وی افزود: دغدغه مند کردن این افراد رکن اصلی است که بر دوش قانونگذاران حوزه آموزش است و لازم است یک بار دیگر بسته پاسخگویی از مجموعه بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی مورد بازبینی و توجه قرار گیرد.